Най-вероятно повечето хора даже не са чували за Xiaomi, но това скоро ще се промени. Базираната в Пекин компания сякаш се появи от нищото и се превърна в най-голямата заплаха за Apple и Samsung на китайския пазар.
Xiaomi предлага телефони с много добри спецификации, но ги продава на цени, които са значително по-ниски от тези на своите конкуренти. Качеството на телефоните не е на нивото на iPhone на Apple или Galaxy на Samsung, но компанията успява да бие и двете фирми що се отнася до цени. А цената е основен фактор при покупката на смарт телефон за китайския потребител. Най-популярният модел Mi3, който има NVIDIA Tegra 4 чип, 13-мегапикселова камера от Сони и 2 GB RAM, се продава за 1999 юана ($330). В сравнение, iPhone 5S без план е 5300 юана ($870), а Galaxy Note S3 е на цена от 5400 юана ($885).
Компанията е основа през 2010 година и започва да продава телефони само година по-късно. Името ѝ, Xiaomi 小米, означава „просо“ на китайски, а повечето от създателите на фирмата преди това са работили за Google, Microsoft или Kingsoft.
Компанията е оценена на повече от 10 милиарда долара, което е два пъти повече от канадската Blackberry и малко по-малко от японската Sony. Миналата година Xiaomi продава над 7 милиона устройства, а в първата половина на тази година вече е задминала тази бройка и изчисленията на анализаторите показват, че за 2013 ще успее да продаде над 20 милиона телефона. За сравнение Apple продава 125 милиона през 2012. Но трябва да се отбележи фактът, че Xiaomi е изключително млада компания и малко start-up-и са постигали такива успехи.
През юли тази година пазарният дял на фирмата в Китай надхвърля този на Apple, която губи много от позицията си в страната. Именно заради това акциите на Apple падат с 5% за това тримесечие. Тогава Xiaomi пуска на пазара нов модел телефон, Hongmi 红米 (червен ориз), на цена от 800 юана ($130) и успява да продаде 100 000 устройства за по-малко от 90 секунди. Същото се случва и с най-популярният им модел, Mi3, 100 000 бройки биват продадени за 86 секунди през Октомври. Този месец Xiaomi подмина тайванската HTC и застана на пето място по продажби на телефони в доходоносния китайски пазар.
През Август компанията наема Хюго Бара от Google и влиза в световните новини. Хюго Бара, което е шеф на отдел „Развойна Дейност“ към Android, е изключително впечатлен как Xiaomi използва операционната система на Google. На новия си пост, той ще отговаря за разширяването на международните пазари.
Компанията има изключително близки взаимоотношения с China Mobile и това е един от факторите, които допринасят за нейния успех. В Китай има над 800 потребителя на мобилни услуги и над 50% от тях използват смарт телефони.
Фокусът на компанията е върху UX (user experience), но стратегията им се различава от тази на Apple. Докато силиконовият гигант предвижда какво искат потребителите и им казва как да го използват, инженерите на Xiaomi разговарят директно с тях и пускат нов ъпдейт на модифицирания Android, който телефоните им използват, всеки Петък. CEO-то на фирмата, Лей Дзюн, казва в интервю, „Apple не ги е грижа за нуждите на потребителите, те просто си мислят, че знаят какво хората искат.“ Друга разлика е в моделите на развитие на двете компании. iTunes на Apple работи дълги години без приходи и използва музиката и apps, за да движи продажбите на телефоните си от висок клас. Стратегията на Xiaomi напомня на тази на Amazon. Amazon продава Kindle устройствата си на ниски цени, за да завземе пазара, а печалбите идват от продажбите на филми, музика и книги.
Xiaomi продава телефоните си онлайн и по този начина намаля цената на телефоните си още повече. Но ако искат да се развиват в чуждите пазари, компанията трябва да промени този свой модел. Хюго Бара първо е насочил поглед към Хонг Конг и Тайван, а после и към Европа.
Освен телефони Xiaomi има и смарт 47-инчов телевизор, MiTV, който има 3D функционалности и се продава само за 3000 юана (малко под $500). 3000 бройки от телевизора са продадени само за 58 секунди. А се носят и слухове, че компанията разработва смарт часовник.
Плановете на компанията са наистина амбициозни, но дали ще успее да пробие на световния пазар, само времето ще покаже. Евентуална битка между Apple и Xiaomi за пазарен дял би облагодетелствала най-вече потребителите.