Историята на Асошиейтед Прес – как се появява глобалната новинарска мрежа

| от |

През май 1846 г., нетърпелив да поднесе новини за Мексиканско-американската война на своите читатели в североизточната част на САЩ, Моисей Йейл Бийч, издател на New York Sun, убеждава лидерите на други четири вестника в Ню Йорк да инвестират в мрежа от куриери на кон, които да донасят репортажи от фронтовите линии на войната до Монтгомъри, Алабама. Оттам планът е кореспонденцията да пътува с дилижанс до най-южния американски телеграфен офис, в Ричмънд, Вирджиния, откъдето да се предаде до Ню Йорк. Сложната схема гарантира, че петте вестника ще бъдат първите, които съобщават военните новини.

По-бързото предаване на информация не е единствената иновация на услугата, която в крайна сметка става известна като Associated Press. За разлика от повечето американски вестници по това време, АП заема твърдо безпартийна позиция, предоставяйки сведения както на демократични, така и на републикански издания. „Моите новини представят само сухите факти и подробности“, казва първият шеф на бюрото във Вашингтон Лорънс Гобрайт през 1856 г.

По това време АП е квазиофициалната медия на резултатите от изборите в цялата страна. По време на Гражданската война нейната впечатляваща мрежа от агенти – с достъп до 80 000 километра телеграфни линии – редовно предава резултатите от битката в рамките на един ден.

Когато АП е основан, новините се превръщат в продаваема стока. Изобретяването на ротационната преса позволява на New York Tribune през 70-те на 19 век да печата по 18 000 вестника на час. По време на Гражданската война и Испанско-американската война има нов стимул за отпечатване на ярки репортажи от мястото на събитието. Мелвил Стоун, който е основал Chicago Daily News през 1875 г., е главен мениджър на АП от 1893 до 1921 г. като съответно приема стандартите за точност, безпристрастност и почтеност. Кооперацията се разраства бързо под ръководството на Кент Купър (на служба от 1925 до 1948), който разраства агенцията в Южна Америка, Европа и (след Втората световна война), Близкия изток. През 1914 г. той въвежда „телеграфната пишеща машина“ в редакциите. През 1935 г. АП стартира мрежата Wirephoto, която позволява предаването на новинарски снимки по наети частни телефонни линии в деня, в който са направени. Това дава на АП голямо предимство пред други новинарски медии. Докато първата мрежа е само между Ню Йорк, Чикаго и Сан Франциско, в крайна сметка АП се развива в целите САЩ.

През 1945 г. Върховният съд на Съединените щати постановява в делото АП срещу САЩ, че АП нарушава Закона за антитръстовото законодателство на Шерман, като забранява на вестниците-членове да продават или предоставят новини на организации, които не са членки, както и прави много трудно за вестниците, които не са членове. да се присъедини към АП. Решението улеснява растежа на неговия основен съперник United Press International, оглавяван от Хю Бейли от 1935 до 1955 г.

AP навлиза в ефира през 1941 г., когато започва да разпространява новини по радиостанции, а собствена радио мрежа създава през 1974 г. През 1994 г. се появява и APTV, глобална агенция за събиране на видео новини. APTV се обединява с WorldWide Television News през 1998 г., за да образува APTN, който предоставя видео на международни оператори и уебсайтове. През 2004 г. АП премества световната си централа от дългогодишния й дом на 50 Rockefeller Plaza в огромна сграда на 450 West 33rd Street в Манхатън – в която се помещават и New York Daily News и студията на обществената телевизионна станция в Ню Йорк, WNET. През 2019 г. АП има над 240 бюра в световен мащаб. Нейната мисия – „да събере с икономичност и ефективност точна и безпристрастна информация за новините“ – не се е променила от основаването й, но дигиталните технологии превръщат разпространението на новинарския доклад в интерактивно начинание между АП и неговите 1400 американски вестници-членове, както и телевизионни оператори, международни абонати и онлайн клиенти.

АП започна да диверсифицира своите възможности за събиране на новини и до 2007 генерира само около 30% от приходите си от вестниците на САЩ. 37% идват от глобалния ефир, 15% от онлайн начинания и 18% от международни вестници и от фотография.

The associated press building in new york city

Журналистическият неутралитет, в който АП е пионер и който се превръща в модел за много други новинарски организации, в днешно време прави някои коментатори старомодни. Те се питат дали е възможно безпристрастно предаване на новините – или дори дали въобще е желателно. „Неутралната обективност среща трудности, когато търси начини да избегне да казва истината“, заявява носителят на наградата Пулицър Уесли Лоуъри миналата година.

 
 
Коментарите са изключени за Историята на Асошиейтед Прес – как се появява глобалната новинарска мрежа

Повече информация Виж всички