Огромна реплика на Ноевия ковчег седи хваната в капан в Ипсуич, Англия, от близо две години – в резултат от международен бюрократичен кошмар с библейски размери.
Според The Ipswich Star, британската Агенция за морска и брегова охрана конфискува базирания в Холандия кораб през ноември 2019 г., по-малко от месец след като е пристигнал в Обединеното кралство, и сега го счита за „немореходен“.
Когато пристигa през 2019 г., твърди се, че липсва товарна линия и сертификат против замърсяване, който потвърждава, че корабът няма никакво „покритие, боя, обработка или устройство“, което вреди на морския живот.
Все пак този плаващ музей, който разказва истории от Библията с причудливи скулптури, остава отворен за обществеността, докато пандемията от коронавирус не го затваря през март 2020 г. Преди това той плава до няколко други европейски страни без инциденти.
Но сега британските официални лица изтъкват допълнителни опасения относно неговата безопасност, включително проблеми с противопожарното оборудване, спасителните жилетки и спасителните лодки, и отказват да го оставят да напусне. Собственикът, холандският телевизионен продуцент Аад Петерс, е глобен досега над 65 000 долара. Отделно пристанището го глобява със 700 долара на ден за това, че корабът седи там.
Питърс обаче твърди, че корабът, който е построен на шлеп, няма двигател и трябва да бъде теглен, за да отиде където и да е, е „несертифициран плаващ обект“ и не се изисква да „спазва международните разпоредби“. Той настоява, че е готов да го изтегли обратно в Холандия, ако британските власти просто му позволят.
Както обяснява Питърс, никога не е имало нужда да се регистрира корабът в родната му страна Холандия. В крайна сметка това не е истински кораб. Но именно липсата на регистрация е причината за проблемите в Обединеното кралство, което е значително по-строго с морските разпоредби от Холандия.
Ако корабът е бил регистриран в Холандия, властите биха могли да му предоставят еднократно освобождаване, за да отплава у дома. Но тъй като не е класифициран в родната си страна, Обединеното кралство на практика го смята за търговски кораб, което го принуждава да спазва техните разпоредби. Тази патова ситуация оставя британските и холандските власти фрустрирани.
„Имаме притеснения относно този кораб и не можем да разчитаме на Божията милост, че може да бъде изтеглен безопасно до Холандия“, казва Британската агенция за морска и брегова охрана.
Оттогава конгломерат от агенции е заплетено в това бюрократично фиаско. От британската инспекция за околната среда и транспорта до Министерството на инфраструктурата и холандския Отдел за управление на водите.
„Ние сме наясно със ситуацията и сме в дискусии със съответните агенции в Обединеното кралство и Холандия“, обясни британското министерство на транспорта. „Безопасността остава основен приоритет.“
* * *
Питърс купува кораба през 2010 г. за 3,7 милиона долара, за да създаде „тема за разговор“ за хора от всякакъв произход. Това е едно от двете копия, построени от холандския дърводелец Йохан Хуйберс през 1960 г. Процесът му отне седем години, следвайки точно библейските описания на митичния кораб.
Първоначално холандският продуцент дори носи истински животни на борда, но обяснява, че те „предизвикват твърде много проблеми“ и заменя живите същества с дървени фигурки.
Последният път, когато ковчегът е в новините, е през 2015 г. – когато се блъска директно в патрулна лодка на норвежката брегова охрана. При сблъсъка корпусът е счупен, но няма пострадали.
Що се отнася до структурната цялост в морето, Питърс признава след това пътуване, че ковчегът не може да се справи с вълни, по-високи от 2 метра.
Когато го питат дали може да оцелее при потоп като този, описан в Библията, Питърс отговаря: „За съжаление, не. Не обичам да използвам думата „чудо“, но е чудо, че стигнахме до Норвегия.“