Кой е авторът на най-тъжната музика в света, която живее свой собствен живот

Кой е авторът  на най-тъжната музика в света, която живее свой собствен живот
Снимка: iStock

Когато се говори за американската класическа музика на XX век, името на Самюел Барбър често се появява редом с най-знаковите композитори. И все пак, въпреки богатото му творчество - опери, концерти, камерна музика и песни - едно единствено произведение изпъква и засенчва всичко останало. "Адажиото за струнни", написано през 1936 г., се е превърнало в своеобразен културен символ, в музикален синоним на скръбта, траура и колективното преживяване на загубата. Днес то е не само най-известната творба на Барбър, но и едно от най-разпознаваемите класически произведения изобщо.

Най-тъжната музика в света

Твърдението, че "Адажиото за струнни" е "най-тъжната музика в света", се е превърнало почти в клише. И все пак, то съдържа голяма доза истина. Музикалната линия, изградена от бавно изкачване и неизбежно спадане, прилича на дъх, на стон, на опит за утеха, който завършва в безмълвие. Именно това качество - че е едновременно интимно и универсално - прави произведението толкова въздействащо.

Барбър, тогава едва на 26 години, вероятно не е подозирал, че една оркестрация на втората част от неговия струнен квартет ще се превърне в траурния химн на цели поколения. Но музиката придоби свой собствен живот. Тя беше изпълнена на погребенията на Франклин Д. Рузвелт, Джон Кенеди и Алберт Айнщайн. През 2001 г. прозвуча в памет на жертвите на терористичните атаки в САЩ. Често се използва във филми - може би най-запомнящо се в "Взвод" на Оливър Стоун, където стана саундтрак на отчаянието от Виетнамската война.

Собствен живот отвъд автора

Интересното е, че "Адажиото за струнни" е надскочило автора си. Барбър е композитор с богат спектър - от операта "Ванеса", удостоена с "Пулицър", през симфонии и инструментални концерти, до интимни песни като Hermit Songs. Но за широката публика неговото име почти винаги се свързва само с "Адажиото". Той е последвал съдбата на малцина творци - да бъдат припознавани чрез едно-единствено произведение, което като магнит привлича вниманието и засенчва всичко останало.

Тази съдба може да бъде едновременно благословия и проклятие. Благословия, защото творбата остава вечна и носи на композитора световна слава. Проклятие, защото останалата част от неговото творчество остава в периферията, известна основно на специалисти и запалени меломани.

Сравнения с други "единични шедьоври"

"Адажиото за струнни" често бива сравнявано с други произведения, които също са придобили независим живот спрямо цялостното творчество на своите автори. Такъв е случаят с "Кармина Бурана" на Карл Орф - сценична кантата, написана през 1935-36 г. Подобно на Барбър, Орф има и други произведения, но именно "Кармина Бурана" е тази, която го обезсмъртява. Най-знаменитата част - "О, Фортуна" - звучи в реклами, филми и спортни събития, често извадена от своя контекст, превърната в глобален символ на съдбата и драматичния обрат.

Любопитно е, че много хора възприемат и "Адажиото за струнни", и "Кармина Бурана" като "стари" класически произведения. В действителност обаче те са сравнително млади - и двете създадени в първата половина на XX век. Това ни напомня, че класиката не е непременно синоним на "древност", а по-скоро на непреходност и културна значимост.

Подобна съдба има и "Болеро" на Морис Равел. Композиторът сам признава, че това е "музика без развитие", почти експеримент, но публиката го превръща в културен феномен, който надживява останалото му творчество. Сходен пример е и "Канонът в ре мажор" на Йохан Пахелбел - произведение от XVII век, което дълго е било в забрава, за да се превърне през XX век в едно от най-популярните класически изпълнения.

Живот

Защо именно тези творби?

Защо някои произведения придобиват този независим живот, докато други - често не по-малко значими - остават в периферията? Общото между "Адажиото", "Кармина Бурана", "Болеро" и "Канонът" е тяхната емоционална директност. Те са лесни за възприемане, но не са опростени; достъпни са за широка публика, но носят и дълбочина за музикалните ценители. Те не изискват дълго въвеждане или познаване на музикална теория - въздействат веднага, независимо от културния или социален контекст.

В случая на "Адажиото за струнни" ефектът идва от простотата и емоционалната наситеност на мелодията. Тя е бавна, плавна, неизбежна - като прилив на чувство, който завършва в катарзис. Това го прави универсално разбираемо.

Адажиото като огледало на XX век

Не е случайно, че "Адажиото" се свързва с моменти на национален траур или лична болка. В него сякаш се съдържа кодът на XX век - век на войни, загуби и трагедии, но и на надеждата за утеха. То е произведение, което говори на всички, независимо от епохата и контекста.

Самюел Барбър не е търсил това - той просто е написал музика, вдъхновена от вътрешната му чувствителност и усет към красотата. Но творбата му надживя намерението и се превърна в културно огледало, което връща на човечеството неговата собствена болка и надежда.

Животът на Барбър 

Самюел Барбър е роден през 1910 г. в Уест Честър, Пенсилвания, в семейство с музикална култура - неговата леля е била певица в "Метрополитън опера". Барбър започва да композира от дете и още като юноша постъпва в престижния "Къртис институт" във Филаделфия. Именно там среща Джан Карло Меноти - млад италиански композитор, с когото остава свързан през целия си живот, както професионално, така и лично.

Връзката между Барбър и Меноти не е била само лична любовна история, а и творческо партньорство. Те споделяха дом в Маунт Кинско, който се превръща в център на артистичен живот, посещаван от изпълнители, диригенти и писатели. Меноти, автор на популярни опери като 'Консулът" и "Медиумът', често е подпомаган от Барбър в организационни и творчески аспекти, докато Барбър намира у него опора и доверен слушател.

Въпреки това, с времето разликите между тях започват да изпъкват - Меноти е по-театрален и ориентиран към публиката, докато Барбър е интроверт, съсредоточен върху чистата емоционална изразност на музиката. Тази амбивалентна връзка, съчетаваща близост и напрежение, бележи живота и на двамата. След раздялата им Барбър изпада в дълбока лична и творческа криза, която съвпада с понижаването на интереса към неговата музика в годините на доминацията на авангардните течения в класиката.

Барбър умира от рак през 1981 година след продължително лечение.

Гробът на Самюел Барбър (вляво). До него местото е било закупено от Джан Карло Меноти, но той не е погребан там и вместо това е поставен паметник на тяхната дружба.
Снимка: Ser Amantio di Nicolao - Own work, CC BY 4.0
Гробът на Самюел Барбър (вляво). До него местото е било закупено от Джан Карло Меноти, но той не е погребан там и вместо това е поставен паметник на тяхната дружба.

И все пак, въпреки трудностите, "Адажиото за струнни" остава като жив паметник на неговия талант - произведение, което превъзмогва личните драми и културните моди.

Самюел Барбър е далеч повече от "Адажиото за струнни". Но именно това произведение се превърна в негова съдба - в музиката, която ще бъде помнена, когато другите му творби бавно се отдръпнат в сянка. То е музика, която надхвърля рамките на концертната зала и става част от колективната емоционална памет на света. Подобно на "Кармина Бурана", :Болеро" или Канонът в ре мажор, тя напомня, че понякога едно произведение е достатъчно, за да обезсмърти своя автор.

И може би точно в това е силата на изкуството - не в количеството създадени творби, а в способността на една-единствена да докосне завинаги сърцата на милиони.

Истории Арт

В България "Адажиото за струнни" на Самюел Барбър достига сравнително късно - в края на 60-те и началото на 70-те години. на ХХ век Тогава произведението вече е придобило международна слава, особено след като през 1963 г. прозвучава на погребението на президента Джон Кенеди и бързо се превръща в символ на траур и памет.

Първите му изпълнения у нас са в рамките на концертни програми на Софийската филхармония и Радиооркестъра, когато българската публика се запознава с него редом до творби на Шостакович и Бритън. За слушателите впечатлението е дълбоко - по онова време подобна "нова класика" често е възприемана със сдържан интерес, но в случая емоционалният заряд на музиката не оставя никого равнодушен.

През 80-те години "Адажиото" започва да се включва в траурни концерти и специални поводи. Няколко пъти то звучи и по Българското национално радио в моменти на национален траур, например при смъртта на големи обществени личности. Така произведението постепенно навлиза в културната памет и у нас като символ на скръб и съпричастност.

Интересен детайл е, че в България "Адажиото" често се сравнява с бавната част от Реквиема на Моцарт - друга творба, която надхвърля времето си и се възприема като универсален език на скръбта.

Днес българските оркестри редовно включват "Адажиото за струнни" в своите програми - особено при концерти, свързани с паметни дати, или в съчетание с творби на други автори от ХХ век като Бритън, Шостакович и Прокофиев. За широката публика то е познато и от филмовата култура, тъй като "Взвод" на Оливър Стоун е добре известен и в България.

Истории Арт

Споделяне
Харесва ми
Споделяне

Подобни

Ексклузивно

Последни

  • Истории
  • Арт
  • Кой е авторът на най-тъжната музика в света, която живее свой собствен живот