Театър, в който текстът, актьорите и сцената се срещат седмица, преди да се срещнат с публиката. Това е форматът на ProText. Именно в осмото му издание зрителите се запознаха с „Добре дошли в България“ – пиеса, написана през пролетта от Здрава Каменова и Гергана Димитрова (пиесата се игра 3 пъти – на 9 ноември, 10 ноември и 11 ноември).
Ако цялата концепция на ProText звучи като експеримент с неочакван край, то това представление може да ви убеди, че експериментът си заслужава. Докато актьорите са на сцената, по стените й текат буквите на текста. Ловни дружинки, „дружелюбни“ бг-мами, пенсионери и други благи българи се събират в представление, което ще искате да гледате още веднъж.
В „Добре дошли в България“ президентът на страната призовава всички българи да се включат активно в привличането на бежанци, които да се заселят в България, за да усвоим жизненоважни пари по евро фондовете. Намесват се мъже, жени, майки, ловци, пенсионери и артисти, които повеждат активна пропаганда, за да привлекат бежанците, които подминават България по пътя към Западна Европа. Зрителят се запознава и с български емигрант в Германия, който гледа репички.
Представлението – пърформанс и четене в едно – се заиграва със стереотипите за външния свят, за да докаже стереотипите за родния. Доколко българите са гостоприемни, добронамерени и отворени към света? Доколко са толерантни? С чувство за хумор и минимално количество декори, представлението във формата ProText се разхожда из различните представи, извадени от народопсихологията, като ги преплита със съвременните социални проблеми.
В нито един момент разговорът не преминава в патетика, а вместо това с ирония, с много внимание и ясно осъзнаване на мястото ни в света, Гергана Димитрова и Здрава Каменова са успели да създадат представление, което да резонира у всеки.
В постановката от ProText авторите на текста излизат от ролите си, за да влязат в други – първата „превежда“ историята от белия лист към сцената в качеството си на режисьор, а Здрава Каменова се качва на сцената наравно с актьорите Владимир Димитров, Ева Данаилова, Ива Тодорова, Петър Мелтев, Петко Каменов, Тони Карабашев. Актьорът Петър Мелтев пък е направил крачка встрани от прожекторите и също е сред съавторите – „Добре дошли в България“. За написването на текста помага и сценографът Елена Шопова.
„Добре дошли в България“ изследва границата между патриотизма и национализма, предела на здравословната толерантност и съчувствие, лицето и гърба на българската идентичност днес. Екипът забърква всичко това в апетитен, дъхав тюрлю гювеч, подправяйки го с родна чубрица и поднасяйки го с щедри щипки родолюбие и лека предупредителна усмивка.
Представлението беше част от фестивала ProText, който за осми път срещна текст, сцена и публика. В програмата му можеше да бъде гледан също „Борхестриптик“ – втората пиеса на Ясен Василев. С „Борхестриптих“ Ясен Василев прави своя режисьорски дебют за България. Пиесата се появява на местна почва две години след първото й представяне в Шанхай. Черпейки вдъхновение от живота и творчеството на Хорхе Луис Борхес, „Борхестриптих“ ни среща с четири версии на легендарния аржентински писател. На сцената те са представени от актьорите Александър Узунов, Велислав Павлов, Петър Мелтев и Живко Джуранов.