Светът на електронните игри може да се похвали с редица герои, чийто принос е успял да промени завинаги историята на видео игрите. Едва ли има човек, който поне веднъж не се е опитвал да спасява принцесата, а тя подло е позиционирана в друг замък, не се е опитвал да достигне нови по-високи скорости със Соник. Без значение какво точно е било забавлението, заслугата за това постижение е на Джерълд Лаусън. Като инженер и дизайнер на игри, той успява да намери толкова необходимото решение за всички домашни конзоли.
Неговото участие в проекта Fairchild Channel F помага за създаването на видео игра в добре познатата дискета, а неговият труд може да бъде в основата за създаването на индустрия за близо 150 милиарда долара. В музеят на игрите в Ню Йорк може да бъдат открити и някои от оригиналните разработки и артефакти, поставящи началото на едно вълнуващо приключение, започващо от детската стая или хола на бъдещите геймъри. Впрочем интересът към неговата работа започва да се забелязва още през 1983 г. с познанията му в чиповите.
Почти всеки знае, че може да използва услугите му, да обясни от какво точно има нужда и с това задачата да бъде приключена за възможно най-кратък срок. Педантиката идва от майка му, която се постарала от самото начало да даде най-доброто образование на сина си. Безгрижието било заменено със строга дисциплина, но момчето от Куинс определено е успяло да материализира знанията си. На 13-годишна възраст започва да се интересува от инженерните науки и много скоро успява да пусне своята първа аматьорска радио станция – за музика, а не за комуникация. Тази страст го води към колежа в Куинс, а след това и в градския колеж на Ню Йорк.
Там трупа знания, но има и достатъчно време да експериментира. Пътят му е предначертан към Силиконовата долина и през 1970 г. започва да работи за фирма Fairchild. Дори и днес мнозина да не признават неговата заслуга или просто да са забравили началото, Лаусън може да се смята за компютърен гури от ранга на Стийв Возняк и Стийв Джобс. Под покрива на тази компания успява да открие Алън Алкорн – бащата на играта „Понг“. Алкорн вече е разработил двуизмерната версия на тенис играта за Atari. В последствие създава и редица други аркадни игри, както и заглавия за домашни конзоли.
През 1972 г. вече е пусната на пазара, но докато Алкрон търси части, попада на Джери. Авторът на играта имал някои въпроси относно работата на определени електронни елементи, следователно от Fairchild изпращат един от полевите си инженери и за голяма радост на всички и най-вече на Алкорн, това бил Джери. Макар и да са в приятелски отношения, разработчикът знае много добре, че двете фирми са конкуренти. Това в никакъв случай не пречи. Докато е на почивка в Калифорния, Джери забелязва как деца играят на аркадната игра Понг.
Една игра по това време струва около 20-25 цента. Докато инженерът обядва, забелязва как децата са открили начин да вържат играта на късо и съответно да я накарат да пусне всичките си монети. Младежите си тръгват бързо със спечеленото, но Лаусън вече мисли за създаването на аркадна игра със защита. С излиането на Demolition Derby, аркадната машина вече има система за противодействие и повече не разтоварва оборота си толкова лесно. Според Алкорн, след като двамата започнали да работят, инженерът се прибрал в своя отдел и се захванал със създаването на нова домашна видео игра. Добрата новина е, че Fairchild също искали да имат дял от пазара с видео игри, но до този момент не разполагали с качествен отдел. За няколко месеца Джери успява да помогне за запълването на тази ниша.
Снимка: By Evan-Amos – Own work, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=18291554
Благодарение на компанията Alpex Computer Corporation, която предоставя технологията за създаването на домашна видео игра и микропроцесорите F8 на Fairchild се създава първата и единствена конзола. Провеждат се тестове и много скоро играта е изпратена в Чикагското шоу за потребителска електроника. В последният момент се добавя и джойстикът. Джери не носи пълната отговорност, екипът помага, но всички са категорични, че участието му в създаването на интегралните схеми, избирането на правилните чипове и доработването на механиката на джойстика е била изключително необходима.
Понякога вдъхновението идвало през нощта и екипът се събирал, за да пребори затруднения като изчистването на радиоационните сигнали. Оказва се, че тогаващните джойстици са имали лъчение, което спира продукта от проиводство. С малко повече изчисления и намаляване на размера, хората от Fairchild успяват да намалят не само разхода по производството, но и да изпълнят някои основни регулации. Процедурата се оказва доста тежка и Джери прекарва цели 3 дни в лобито на комисията.
През 1976 г. екипът на Fairchild предоставя своята първа конзола. Играта им в никакъв случай не може да се смята за по-лоша, но Atari Video Computer успява да грабне вниманието на всички. Макар и битката да е значително по-неравностойна, но именно хората от Atari ще признаят, че Fairchild не са сгрешили в създаването на конзола, но липсата на опит е изиграла лоша шега. Техният продукт обаче разполага с правилната дизайнерска форма, джойстикът е иновативен и ще продължи да съществува, когато други фирми го копират и пуснат за Atari. Fairchild са отговорни и за поставянето на толкова необходимата пауза на играта, преди това никой друг не е можел да се възползва от нея.
Най-големият успех и иновацията в тази игра, това са дискетите с различни игри. Фактът, че за първи път конзолата може да остане една и съща, а само дискетите да се сменят, отключва невероятни възможности за всеки производител. Много скоро Лаусън напуска компанията, за да основе собствено геймърско студио – Videosoft. През следващите години ще Лаусън ще се отдаде на създаване на видео игри, ще спечели няколко награди и също така ще прекара доста време в обучаването на следващото поколение инженери.
През 2011 г. Лаусън за съжаление приключва своя житейски път на 70-годишна възраст, след като дълго боледува от диабет. Един от най-големите успехи остават именно дискетите, които изцяло променят посоката на индустрията, която в този момент се развива значително по-бавно и принуждава производителят да създава нова конзола, вместо да използва ресурсите на един модел, предлагайки игри на преносител.
Заглавна снимка: By Source (WP:NFCC#4), Fair use, https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=53130879