„Нещото“: Второ най-голямо яйце в историята

Когато става дума за най-голямото яйце, което светът е виждал, борбата между влечугите и птиците е много жестока. Това на слонската птицата претендира за първото място – но „Нещото“, открито от учени в Антарктида, е на второ и идва от съвсем различен вид животно.

Aepyornis maximus

Слонската птицата

Яйцето с размери на футболна топка на древно морско влечуго от преди около 66 милиона години бе открито в Антарктида и стана първото известно фосилно яйце с мека черупка, оставено на континента, като се смята, че е снесено от мозазавър.

„То е от животно с размерите на голям динозавър, но е напълно различно от динозавърско яйце“, казва в изявление водещият автор Лукас Легендре, постдокторант в Училище за геонауки Джаксън към Тексаския университет в Остин. „То прилича най-много на яйцата на гущери и змии, но е от наистина гигантски роднина на тези животни.“

Предполага се, че бебето мозазавър се измъква от яйцето съвсем малко след снасянето му.
Снимка: Франсиско Хуейхалео, 2020 г.

Досега се смяташе, че гигантските морски влечуги от креда не са снасяли яйца, но мистериозното кожено кълбо изглежда противоречи на това. Учените наричат подобната на камък вкаменелост с размери повече от 28 на 18 см просто „Нещото“.

„Видимо нагънатото“ яйце с тънка черупка е сред най-големите, които някога са били описвани – отстъпва само на яйцето на птицата слон – и структурата му е подобна на повечето съществуващи гущери и змии. Това показва, че този, който го е снесъл, е от яйцеживороден вид – при който яйцето се развива в майката и се излюпва веднага след снасянето му.

Същото не се отнася за гигантските слонови птици. Те някога са били широко разпространени в Мадагаскар, тежали са 500 кг. и са били високи 3 метра – те са толкова големи, че се смята, че едно яйце би могло да изхрани цяло човешко семейство.

Denis Bourez - Natural History Museum, London (8900355257)

Мощното яйце на слонската птица е това парче черупка вляво.
Снимка: Природонаучен музей, Лондон, качена от SunOfErat, CC BY 2.0, чрез Wikimedia

Подобно на днешните птици, яйцето на слонската е имало твърда черупка, за разлика от меката, която нашият мозазавър е оставил в Антарктида. Като най-големите яйца, които планетата някога е виждала, тези на това гигантско пиле са стигали дължина 33 сантиметра и обем 8,5 литра. Според Книгата на рекордите на Гинес това се равнява на седем щраусови яйца, 183 кокоши яйца или над 12 000 яйца на колибри, което го прави най-голямата единична клетка, за която е известно, че е съществувала на Земята.

Коментарите са изключени за „Нещото“: Второ най-голямо яйце в историята