C70 представлява нова ниша във важен период за Volvo, показан за първи път пред света преди 20 години.
Volvo C70 е представен за първи път по време на Автомобилния салон в Париж на 30 септември 1996 г.
В началото на 90-те години на миналия век Volvo решава да разшири програмата си за пътнически автомобили с купе и кабриолет. Планът е двете версии да се разработват паралелно и да се изградят върху технологичната база на модела 850.
В началото на 1994 г. е сформирана малка проектна група и Хакан Абрахамсон е назначен за мениджър на проекта. По това време Volvo има ограничен опит в разработката на такъв типично нишов продукт и е трябвало да действа доста бързо. Затова избира да си сътрудничи с британската инженерна фирма Tom Walkinshaw Racing (TWR), която вече работи съвместно със състезателния отбор на Volvo за шампионата на Великобритания за туристически автомобили BTCC.
Екипът разполага само с няколко месеца през 1994 г., за да дефинира проекта, и се заема за работа почти веднага с обстоен анализ на конкуренцията. Проектната група е трябвало да отмени плануваната си ваканция и вместо това се отправя на юг към Франция, за да наеме и изпита купета и кабриолети, произведени от основните й конкуренти.
Тъй като се предполага, че са на почивка, им е разрешено да вземат със себе си и семействата си, което се оказва неочакван успех. Отбелязват се няколко коментара, които не биха били направени, ако са били само автомобилни дизайнери, анализиращи конкуренцията. Това е особено полезно по време на продължителната работа по дизайна и членовете на екипа често се връщат към преживяванията със семействата си.
На проектната група e дадена необичайно голяма свобода по отношение на формата на автомобила и директорът по дизайн Питър Хобъри иска да промени представата, че дизайнът на Volvo е ъгловат и квадратен. Когато Йън Кълъм от TWR показва скици на купе със значително по-заоблена линия на покрива и изваяни страници след предложения, които са счетени за „твърде в стила на Volvo“, въпросът е решен. Дизайнът ще остане почти без промяна чак до производствената фаза.
Новият автомобил има същото междуосие като Volvo 850 и същата дължина, но въпреки това създава впечатлението, че е доста по-елегантен. Тъй като се е знаело още от началото, че автомобилът ще се произвежда и като кабриолет, развойният екип създава дизайн, който е подходящ за автомобил с и без покрив.
Периодът за разработка на C70 е кратък – отнема едва 30 месеца от първите проучвания до производството на първите автомобили.
Предната част определено е в стила на Volvo, но останалата част от каросерията е много по-заоблена от всеки друг предшестващ модел на компанията – най-малкото е първи такъв модел за дълъг период от време. C70 предвещава нова посока в дизайна, която ще характеризира много бъдещи модели.
Свободата на избор за клиента е важна в автомобил като C70 и клиентът може да избира от 17 различни цвята на боята.
От огромно значение е скоростта да отговаря на външния вид. Затова C70 е лансиран ексклузивно с 5-цилиндрови двигатели с турбокомпресор. Най-мощният двигател, 2,3-литровият с 240 к.с., присъства и във Volvo 850R. По-умерена версия, с обем 2,5 литра и мощност 193 к.с., е пусната на пазара по същото време, а има и 2,0-литрови версии, предлагащи съответно 180 и 225 к.с., за пазари, където обемът на цилиндъра определя данъчните ставки.
Новината, че към Volvo C70 купе ще се присъедини и кабриолет е обявена едновременно с лансирането на купето. Volvo C70 кабриолет е представен една година по-късно и е първият модел кабриолет на Volvo от съвременната епоха. В продължение на много години компанията Volvo е скептична относно кабриолетите от съображения за безопасността при катастрофа, но в модела C70 кабриолет са въведени функции като системата за защита срещу преобръщане (ROPS) – с две защитни рамки зад задните седалки, които се активират, ако автомобилът се преобърне. Рамката на предното стъкло е фиксирана върху основния панел и е изработена от високоякостна стомана.
Второто поколение C70 кабриолет, което е с прибиращ се твърд покрив от три части и се произвежда от Pininfarina, е лансирано на Автомобилния салон в Париж през септември 2005 г.