Кого слушат македонските медии?

| от |

Македония избира президент на 13 април. Правозащитниците се опасяват, че медиите точно в този момент ще демонстрират най-сериозните си проблеми. А те са известни отдавна и вместо да се оправят, се задълбочават, предава Дойче веле.

VMRO DPMNE party celebrated 20 years of existence

Във всеки предизборен период медиите играят ключова роля за формирането на обществено мнение. Вестниците, радиото, телевизията, а все по-често и интернет упражняват сериозно въздействие върху решението на избирателите на коя партия и на кой кандидат да дадат доверието си.

В последните години оценките на няколко международни организации за свободата на информацията в Македония непрекъснато се влошават. През март и април международните наблюдатели особено внимателно следят предизборните публикации. В момента германският клон на „Репортери без граници“ се интересува от кампанията в навечерието на изборите за президент.

„Опасяваме се, че в разгара на предизборната кампания още по-ясно ще проличат съществуващите проблеми на македонските медии,“ казва Кристиян Мир от „Репортери без граници“. Той обяснява, че рекламите се използват като лост за въздействие върху медиите и журналистите. Схемата, която има предвид Мир, е добре позната и в България: критичната политическа журналистика понякога се жертва заради интересите на един или друг рекламодател.

Трите най-сериозни проблема

„Миналата година медийната ситуация в Македония драматично се влоши, това показват нашите наблюдения. Критичните точки са три. Първо: зависимостта на медиите от правителството, която функционира през рекламите и става все по-голяма. Правителството е най-големият рекламодател, а това създава огромен проблем за независимостта на журналистиката. Когато медиите са икономически зависими от правителството, на дневен ред излиза автоцензурата. Вторият проблем е високата степен на агресия в македонската блогосферата – агресия, която се проявява най-вече чрез речта на омразата. Третата ни грижа е свързана с Томислав Кежаровски, който беше осъден заради журналистическо разследване, публикувано още през 2008 г. Едно такаво драконовско наказание за независима журналистическа работа не е нищо друго, освен срам за свободата на информацията,“ казва Кристиян Мир.

В годишната класация на „Репортери без граници“ за свободата на медиите Македония заема тревожното 123-то място. Ето защо организацията настоява за по-силен ангажимент на Европейския Съюз в полза на медийната свобода в Македония.

„В последния доклад на ЕС за напредъка на Македония към еврочленството имаше общи наблюдения за състоянието на медиите в страната. ЕС обаче трябва да се занимава не само с общата рамка, а и с отделните случаи – само така може да има напредък по посока на укрепване на свободата на информацията в Македония и в региона. Настояваме за това, поучени от опита с други държави, които се присъединиха към ЕС. При предишните евроразширявания свободата на медиите и на информацията не беше сред решаващите критерии за членство. Колко важен е този критерий, установяваме едва сега на фона на драматичната ситуация в България или Румъния“, коментира Кристиян Мир. Нека да припомним, че в последната класация на „Репортери без граници“ България падна до тревожното 100-то място.

 
 
Коментарите са изключени за Кого слушат македонските медии?