Да живее различието! CITROËN 11 CV, CITROËN DS и CITROËN CX

| от |

Новият брой на списание auto motor und sport Bulgaria е на пазара от утре, а ексклузивно само за читателите на Chronicle.bg представяме водещата история в него. Още много интересна информация от света на автомобилите можете да намерите на www.ams.bg

През ХХ век марката Citroën заема особено положение в автомобилния свят благодарение на авангардната си техника и на оригиналния си дизайн. Днес ще се срещнем с три класически модела: 11 CV, DS и CX.

В началото на 60-те години пред туристите, които посещавали Франция, по пътищата се разкривала необикновена картина: между ултрамодерните модели Citroën ID и DS с огладени повърхности и очертания в стил „торпедо” и шикозните Peugeot 404, оформени от Pininfarina с малки перки отзад, се движели многобройни черни или сиви автомобили с предвоенен дизайн.
Изглежда, не всеки французин е можел да си позволи нов семеен автомобил. Така поне мислели мнозина собственици на Opel Rekord и Ford 17 M, дошли от Германия с челядта си да прекарат една отпуска във Франция. Те обаче се лъжели жестоко, защото старомодните, някак по-ниски и малко страшни на вид „гангстерски коли” били натъпкани със съвременна техника и се продавали от Citroën като нови автомобили чак до 1957 г. А днес представеният още през 1934 г. Traction Avant във версиите си 7, 11 и 15 CV е един от търсените класически модели.

Превъзходство чрез техника
Благодарение на самоносещата си каросерия, на спестяващото място и сигурно на пътя предно предаване, на ниския център на тежестта и на комфортното торсионно окачване Traction Avant, както обикновено го наричат, остава в продуктовата гама на фирмата в продължение на 23 години. Когато след петгодишна пауза през войната производството е възобновено през 1946 г., 11 CV все още е съхранил предвоенния си облик с окачени отзад врати, грамаден изправен радиатор и големи открити калници и фарове.
Единствената съществена промяна настъпва през лятото на 1952 г. – тогава чистачките биват закрепени отдолу и посредством удължаване на задната част се отваря място за монтираното дотогава отвън резервно колело и за повече багаж. Поради това познавачите различават „модела с колело” и „модела с багажник”. Вторият вече е при нас и е готов за едно пробно пътуване.

Карета с уютна задна част
В един Traction Avant водачът и пътникът до него се смятат по-скоро за част от шофьорския персонал, чиято задача е внимателно да вози господата, пътуващи в уютната задна част. Стесняващото се напред пространство за краката и издигащото се непосредствено пред водача челно стъкло изглеждат почти притеснително на фона на царските условия на задната седалка. Също и неортодоксалният, стърчащ от арматурното табло скоростен лост окончателно налага върху водача на Traction Avant клеймото на кочияш с квалификация на машинист – въпреки че разположената отпред зад радиаторната решетка тристепенна предавателна кутия се превключва с него без усилия.
Кормилната уредба без сервоусилвател обаче се нуждае на място от толкова сила, колкото на времето един петтонен MAN на Бундесвера. Все пак автомобилът се държи на пътя добре, а комфортът на окачването заслужава определението „приятен”. Сравнително високото ниво на шумовете създава илюзията за главоломно темпо. Четирицилиндровият 1,9-литров мотор с 56 к.с. успява почти да достигне 120 км/ч – онези, които искали повече, трябвало да почакат за по-динамичния DS.
Когато през 1955 г. Citroën представя DS 19 като наследник на Traction Avant, повечето постоянни клиенти на марката изживяват типичен „шок от бъдещето” – Citroën им предлага да заменят пощенския дилижанс с реактивен самолет. Въпреки това през първия ден, в който автомобилът е представен на Парижкия автосалон, постъпват 12 000 поръчки.
С моделната серия DS конструкторите не само прескачат половин столетие от развитието на дизайна, но скриват под футуристичната каросерия и разнообразна новаторска техника. Дори само хидропневматичното окачване е достатъчно, за да превърне шофирането на автомобил в нов тип изживяване.
Особено докато стои паркиран, нашият тъмночервен DS 21 Pallas от 1967 г. също изглежда като космически кораб, защото задните колела са почти изцяло скрити под каросерията. Когато двигателят бъде стартиран, ходовата част се пробужда и повдига каросерията с няколко сантиметра нагоре. Хидропневматичното окачване комбинира азота като еластичен елемент с централна хидравлична система, чиято помпа осигурява постоянен пътен просвет, който дори може да се регулира. Само сравнително високото положение на седене напомня за предишния модел, докато воланът с една спица и арматурното табло в стила на животоподдържащ медицински апарат говорят за модерните времена на Citroën.
Благодарение на полуавтоматичната трансмисия до типичната за DS гъбовидна спирачка липсва педал на съединителя. Превключваме предавките без участие на левия крак, само с лоста на волана, спираме без обичайния ход на педала, само с по-силно или по-слабо натискане на гумената гъба – и се плъзгаме над асфалта, сякаш почти без да го докосваме. Прогресът се проявява и чрез достиганата скорост – със своите 100 к.с. DS 21 развива яките 175 км/ч. В бързите завои обаче автомобилът се накланя така, че пътуващите в него и минувачите наоколо изпадат в ужас – но това май трябва да му бъде простено. Още повече, че се задава CX, който за нашето тройно сравнение е във версия GTI от 1979 г.

Bagheera за цялото семейство
И тук визуалната разлика между серията DS и представения през 1974 г. неин наследник е голяма – въпреки че CX е с шест сантиметра по-тесен от DS, той изглежда значително по-широк и внушителен от своя предшественик. Разликата идва най-вече от големите трапецовидни фарове и намалената с почти десет сантиметра обща височина на автомобила. CX се възприема като сполучлива кръстоска между DS и спортния модел с централен двигател Matra-Simca Bagheera.
Кожени седалки със спортен контур и петстепенна трансмисия с вертикален лост подчертават претенциите за динамика на големия пътнически автомобил със 128 к.с. и максимална скорост от 190 км/ч. Сега двигателят е разположен напречно и това позволява значително по-ниска позиция на седене с изпънати напред крака. Въпреки хидропневматичното окачване и все още драстичната разлика между предната и задната следа CX взема завоите твърдо, но не се отказва от типичните за Citroën странности от рода на волан с една спица, скоростомер и дори оборотомер с увеличителни стъкла. Но нали тъкмо затова обичаме тези дръзки, своенравни французи – защото ни спестяват баналната масова конфекция.

Текст: Франц-Петер Худек
Снимки: Карл-Хайнц Аугустин

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ CITROЕN 11 CV (произв. 1952 г.)

Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 78 x 100 мм, работен обем 1911 см³, мощност 56 к.с. при 4000 об./мин, макс. въртящ момент 125 Нм при 2000 об./мин, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, карбуратор Solex или Zenith.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, тристепенна механична трансмисия, първа предавка несинхронизирана.
Каросерия / ходова част
Самоносеща каросерия от стоманена ламарина, независимо окачване, отпред с триъгълни и напречни носачи, надлъжни торсионни ресори, отзад твърд мост с надлъжни носачи и напречни торсионни ресори, телескопични амортисьори и барабанни спирачки на четирите колела.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина 4450 x 1670 x 1520 мм, междуосие 2910 мм, тегло 1070 кг.
Динамични характеристики/ разход
Максимална скорост 118 км/ч, разход 10–12 л/100 км.
Период на производство / тираж
От 1934 до 1957 г., 759 111 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ CITROЕN DS 21 (произв. 1967 г.)

Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 90 x 85,5 мм, работен обем 2175 см³, мощност 100 к.с. при 5500 об./мин, макс. въртящ момент 164 Нм при 3000 об./мин, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, един двукамерен карбуратор Weber.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, четиристепенна механична трансмисия с хидравлично задействан съединител.
Каросерия / ходова част
Платформена рама с каросерия от стоманена ламарина, хидропневматично окачване с изравняване на нивото, отпред напречни, отзад надлъжни носачи, дискови спирачки на четирите колела.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина 4840 x 1790 x 1470 мм, междуосие 3125 мм, тегло 1280 кг, резервоар 65 л.
Динамични характеристики/ разход
Максимална скорост 175 км/ч, разход 10–13 л/100 км.
Период на производство / тираж
Citroën ID и DS от 1955 до 1975 г., общо 1 455 746 екз.

ТЕХНИЧЕСКИ ДАННИ CITROЕN CX GTI
Двигател
Четирицилиндров четиритактов редови мотор, диаметър на цилиндъра х ход на буталото 93,5 x 85,5 мм, работен обем 2347 см³, мощност 128 к.с. при 4800 об./мин, макс. въртящ момент 197 Нм при 3600 об./мин, странично разположен разпределителен вал, задв. с ангренажна верига, система за впръскване на бензин Bosch-L-Jetronic.
Силово предаване
Задвижване на предните колела, петстепенна механична трансмисия.
Каросерия / ходова част
Самоносеща каросерия със завинтена подрама, хидропневматично окачване с изравняване на нивото, отпред напречни, отзад надлъжни носачи, дискови спирачки на четирите колела, гуми 185 HR 14.
Размери и тегло
Дължина х широчина х височина 4660 x 1730 x 1360 мм, междуосие 2845 мм, тегло 1375 кг, резервоар 68 л.
Динамични характеристики/ разход
Максимална скорост 189 км/ч, от 0 до 100 км/ч за 10,5 сек, разход 8–11 л/100 км.
Период на производство / тираж
Citroën CX от 1974 до 1985 г., 1 169 745 екз.

11 CV
1 Този индивидуален модел от 1952 г. притежава извита броня и стъпенка. 2 Скоростният лост стърчи от арматурното табло. 3 Предавателната кутия и диференциалът на 11 CV са разположени непосредствено зад радиатора. Двигателят е изтеглен далеч назад. 4 Увеличеният багажник се предлага от 1952 г. 5 Семпло арматурно табло с падащо напред челно стъкло.

DS 21

1 С модела DS започва „космическата” ера при Citroën; волан с една спица и много въртящи се бутони. 2 До 1967 г. DS се произвежда със симпатичните кръгли светлини. 3 Двигателят на DS е разположен зад предния мост както при 11 CV.


CX

1 Почти спортен автомобил – CX е висок само 1,36 м. 2 Сателитните пултове за управление до волана и скоростомерът с лупа са типични за първата серия на СХ до 1985 г. 3 Вътре мястото е повече благодарение на напречно разположения пред предния мост двигател.


С моделите 11 CV, CX и DS, чиято по-евтина версия се нарича ID, Citroën си спечелва репутацията на високотехнологична марка.

korici 02_2015.indd

В актуалния брой на водещото месечно автомобилно списание в България ще намерите:

SIN: Пилотите от германското дъщерно списание на auto motor und sport за спортни автомобили sport auto тестват SIN, за да останат очаровани от спортния автомобил с български корени.
На пътя с Audi Q3, за да се убедим отново, че германската компания върви по правилния път с помощта на своя „напредък чрез техника“.
Двайсет години след като стана автомобил на годината, Ford Mondeo продължава традициите си всяко поколение да е много по-добро. Новият модел обаче вече е един от най-красивите в средния клас.
Комби версията на Skoda Fabia все повече се доближава по отношение на качествата си до моделите от по-големия компактен клас
Второто поколение на BMW X6 се задълбочава в динамичната тема и вече не предизвиква странни въпроси относно смисъла си.
Малката Toyota Aygo придоби доста екстравагантен вид, но дали все пак върши добре работата си в града?
Един подробен тест на новият Opel Corsa ще разкрие дали моделът с дружелюбна физиономия наистина е станал толкова по-добър от предшественика си.
Новият VW Passat се изправя срещу вече утвърдени играчи в средния клас като Hyundai i40 Kombi, Opel Insignia Sports Tourer и Peugeot 508 SW. Дали този път германският играч ще ги пребори? И още – две мнения на редактори относно смисъла на техническото съвършенство и красотата.
Един реверанс към 75-годишнината от първата автоматична трансмисия под формата на поредица за историята на автомобилните технологии.
Спомен за годините в които Citroen бе толкова различен от останалите с култови модели от историята му събрани в едно – Traction Avant, DS и CX.
Corvette Z06 – Компресорният V8 и неговите 659 к.с. под предния капак на най-мощния сериен Corvette в историята тръпнат в нетърпение да ни отведат на едно незабравимо пътешествие в пустинята Мохаве.
Един разказ от първо лице на главния редактор за състезанието Rolex 24 Daytona във Флорида.
Сравнихме леката и спортна Alfa Romeo 4C с едно многотонно спортно чудовище под формата на камиона Iveco Race Stralis.
Peugeot 205 GTi се смята за най-дивия малък автомобил, а 30 години по-късно 208 GTi 30th прави един реверанс към него търсейки своя миг слава.
Шофирахме един много мощен автомобил на сняг. Megane R.S. Trophy 275 показа неподозирана страна от своя характер.
През 2013 година японската компания Bridgestone и Mercedes Driving events сключиха договор за съвместна работа. Имахме щастието да присъстваме на едно от организираните от тях събития – обучение за пилотиране в зимни условия в Алпите.
И още много информация за спорта по света, за концепта на Ferrari, завръщането на Toyota във WRC и за българското рали „Варна“.

 
 
Коментарите са изключени за Да живее различието! CITROËN 11 CV, CITROËN DS и CITROËN CX