Журналистика на апокалипсиса

| от Александър Николов |

Текстът е публикуван в Webcafe

Помните ли епидемията от SARS през 2001, която засегна основно Азия? Може би ви се въртят само някакви бледи и епизодични спомени, но тогава дълго време новините започваха и завършваха с черна хроника и апокалиптични прогнози.

После дойде 11 септември и терористичната заплаха хвърли милиони в ужас. И до ден днешен в някоя от държавите по света вдигат нивото на тревога до код „Червено“ и засилват проверките по летищата.

И ако тези две събития нанесоха сериозни удари върху туризма и въздушния транспорт (включително фалит на редица авиокомпании), то покрай тях се зароди истинска икономика на апокалипсиса.

И съответният бранш в журналистиката.

Журналистиката „Шок! Ужас!“ не е българско изобретение, макар и ние да сме внесли немалко „подобрения“. Пионери са може би американските телевизии, но и в Европа не им отстъпваме.

И като се почна, та вече близо 15 години. Птичи грип, свински грип, ебола… Без да броим сблъсъците с астероиди. Те са друга заплаха.

За създаването на истерия не ви трябва много. Няколко смъртни случая в екзотична държава, учен, който да обяви новата „чума на 21 век“ и да ѝ даде научно име – Це, Хаш Едно, Ен Тридесет и Осем, примерно, журналист, който да даде народно име – пневмония на пъстървата, да речем

И лавината потегля.

Ще се появи някой загрижен кмет на голям град. Загрижен за преизбирането си, да уточня, да не става объркване. Той ще обяви със сериозен и драматичен глас, че държавата не прави нищо и ако заразата достигне до „…нашият град, то последствията ще са хиляди пъти по-страшни от чумата през Средновековието…“.

Ако не го каже точно така, думи извадени от контекст винаги вършат работа. След което ще се появи местен патриот, който да каже, че е редно да затворим границите на държавата за всякакви пришълци, които носят със себе си всякакви зарази и прочие лоши неща. И колелото се завърта.

Не, няма да отричам наличието на SARS, птичи грип или ебола.

Не намеквам и за заговор на илюминатите, Сорос или фармацевтичната индустрия. Тук говорим за желанието на всички да спечелят нещо от всяко събитие. Трагедиите носят рейтинг и на медии, и на политици.

Рейтингът е целта на играта. А целта оправдава средствата… Или не?

Преди няколко години френската хумористка Ан Руманофф каза в свой скеч„Миналата седмица всички щяхме да умираме от грипа ЦеХашЕдноЕнЕдно, после Джони Холидей влезе в болница и грипа ЦеХашЕдноЕнЕдно изчезна внезапно. Не разбрахме какво се случи с Джони, защото почна стачката на влаковете Евростар, чието спиране пропуснахме покрай жената в червено, която атакува папата.“

Покрай същия грип френският министър на здравеопазването поръча 93 милиона ваксини, а французите, които се ваксинираха бяха около 5 милиона.

На това му казвам добре направена сметка.

Така и не се разбра какво се случи с остатъка, но подозирам, че е имало и няколко доволни фирми. За медиите тези въпроси не са интересни, защото вече беше намерена нова епидемия, срещу която спешно се търсеха ваксини. А и този тип новини не се харесват на хората с власт.

Новините, удобни за всяка власт, се състоят от 3 основни части.

1. Колко лоши са предишните (управляващи).
2. Откриване на обекти с подчертаване на основната заслуга на сегашните управляващи.
3. Черна хроника – ебола, испански краставици, лекарски грешки, катастрофи…

Или обобщено „Предишните бяха лоши, сега поне нещо се строи, тихо, че има и по-лошо.“

Предполагам ви е познато, ако живеете някъде на Балканите. Или в повечето страни по света. Оказва се, че с малки изключения, новинарските емисии представят нещо като списък на загиналите през деня. Поименно.

А някой пита ли се дали е необходимо? Ценна информация ли носи броят на загиналите при катастрофи? А техните имена? И има ли място в централните новини на националната телевизия? А колко време да бъде отделено? А трябва ли да е водеща новина?

Но да се върнем на по-глобалния въпрос. За апокалипсиса. За следващия сблъсък с астероид. За „чумата на 21 век“. Всеки случай на „пациент с подозрения за … е приет в болница в …“ става за секунди водеща новина на всички – от водещите световни агенции през основните национални медии до най-малките регионални такива.

И неусетно на пазара ще се появи страхотен хидроалкохолен разтвор, който намалява опасността от заразяване с 95% и който струва 5 евро малкото шишенце от 10 грама. Ако си купите 50 ще получите отстъпка от 10% и супер предпазваща маска.

А ако истерията отмине, преди да сте ги изпили, винаги можете да ги предложите вместо аперитив на някое семейно събиране.

А ако случайно няма никакъв вирус на помощ идва времето. Студено. Арктически студ! Абсолютен рекорд. Най-студената температура от 1478 г.! Или пък горещо. Опасно! Токсично! И се почва. Брой жертви. Какви опасности крие? Как да се предпазим? За тези здравни съвети няма ли здравни или магазинни предавания? Наистина ли това е водещата новина?

И ако тази гад времето вземе, че се впише в някакви нормални граници с някакви си ужасно скучни 25 градуса… Амииии тогава винаги може да се извади календар на маите, викингите, келтите, траките според който края на света ще настъпи след 6 месеца. И тъй като този номер минава веднъж годишно, в останалите 6 месеца не е зле да подготвите почвата.

Започвате с шоколада, който ще изчезне до 5 години и продължавате с бананите, виното, киселото мляко, гроздовата ракия и българското доматИ, което ще бъде изядено от полското. Това си е национално богатство. И за лош късмет ще изчезне цял месец преди ракията, та ще трябва да си пиете последните капки кехлибарена течност без салата. Щото домати ГМО – не, мерси!

А-по-ка-ли-псис! Отвсякъде.

И точно тогава ще вземе да ни удари някой астероид! Коварно. В гръб.

А като наближат празници… Тогава се пробват да ни убият хем с фалшив алкохол и развалени хранителни продукти, хем с китайски фойерверки, всичкото това придружено с Веселин Маринов и Джъстин Бийбър. И всяка празнична новина е придружена от такава за следпразничната депресия, от дузина съвети как да не се гътнем точно на Коледа или Великден и от списък на приетите в Пирогов и спешните центрове пострадали от преяждане, препиване или просто подхлъзнали се на заледените тротоари. Весели празници както се казва! VSI4KI 6E OMREM!

А в календара на племето буга-буга в Буркина Фасо 2016 година няма!

 
 
Коментарите са изключени за Журналистика на апокалипсиса