Защо българският бръснар искаше яйца от клиентите си

| от |

Тенденцията относно лицевото окосмяване при мъжете се променя или връща обратно към онези класически моменти, когато брадата изразява форма на мъжественост. Една друга версия посочва, че бръсненете вече не е чак толкова актуално, въпреки всички козметични иновации.

Логично е, че козметиката за брада и различните методи за поддържането ѝ са актуални, но една от най-старите професии има своите корени и в България. Историята за старите български барбери е публикувана за първи път в списание „Свят“ от 1949 г. и разказва историята на читател и неговия дядо. Ако се чудите как българският барбер посреща своите клиенти, продължавайте в следващите редове.

Читателят разказва, че повечето майстори не са имали салони, те се раждат малко по-късно, а преди това козметичната процедура се случва в двора на самия барбер. Тарифата за бръснене, най-често е натурална – няколко яйца, малко масло и сиренце. Клиентът пристига и задължително трябва да поговори, приемат се всякакви общи теми, а когато дойде време за бръснене, на двора се изнася малко дървено трикрако столче.

Клиентът сваля своя колан и го захапва от едната страна, докато бръснарят държи другата страна и точи бръснача си. Кутрето на бръснаря винаги е с дълъг нокът, за да се провери остротата на инструмента. Докато трае точенето, едно от децата – читателят разказва, че дядо му, който е стар бръснар, някога имал поне десет деца и поне едно носи вода в кратунка и калъп сапун – най-често собствено производство. Сапунът се размазва с два пръста по лицето на клиента. Следващата процедура е още по-интересна, едно от донесените яйца се озовава в устата на клиента и ще издуе бузата. Това е стартовата процедура, с която се започва цялото бръснене.

Това е началото на тази професия, а после идват и дюканчетата. Този олтар е известен с теникиен тас, който виси пред вратата, а вътре се намира традиционната мандолина. Тъй като тасовете са оборотна стока и имат висока цена, когато влезе клиент, някои от бръснарите го свалят като реклама, за да го използват.

Добрата новина е, че с времето се налагат и промени, водата в таса се сменя, а не носи спомените от 100-те човека преди това. Известен майстор-бръснар е г-н Бричков, който се радва на най-големия бръснарски клон в кооперация „Хигиена“. Локацията е площад „Славейков“ срещу министерството на ОСПБ (тогава).

Организацията се разраства и има около 19 клона, като около 300 души работят именно там. 3-ти клон може да се похвали с цели 28 стола. Бръснарският отдел – самите салони предлагат и подстригване – използва 31 майстора и 4 момчета за фризура.

Особен факт е, че работното време на социалистическия салон за красота е било от 6 часа и половина сутринта до 8 часа вечерта. Капацитетът на въпросния клон е сериозен и всеки, чакащ за бръснар, може да избере номер на стол и майстор, който да го обслужи. Читателят разказва, че ако в миналото не е имала гаранция за живота, то днес (далечната 1946 г.) се предлагат бръснене, стрижене, подстригване, измиване на глава, фрикция и масаж. Само клон 3 е известен с обслужването на дневно 680 души, докато за фризура минават около 140.

Бръснарството в България има своите традиции и в последствие започва да се радва и на други луксове като топла вода. Въпросната кооперация „Хигиена“ е била разработена така, че в последствие да започне да произвежда собствени сапуни, кремове, одеколони и пудри.

Разменната валута остават парите, следователно не се налага да се търсят яйца за по-специфичната операция. Днес този занаят в столицата е ориентиран повече към чуждестранни барбери, макар и българските браснари също да не могат да се оплачат от липса на внимание. Посещението продължава да спазва същите ритуали и дори да предлага същото качество.

 
 
Коментарите са изключени за Защо българският бръснар искаше яйца от клиентите си

Повече информация Виж всички