Със създаването на първия автомобил през далечната 1870 г. човечеството осъзнава колко свободно може да бъде и колко приключения го очакват. Автомобилът е свобода, но безкрайното им увеличаване мотивира инженерите да започнат да мислят за безопасността на шофьора. Първите автомобилни тестове не завършват толкова добре, след като създателите и шофьорите могат да изпаднат от автомобила и съответно да бъдат прегазени от собствените си колела. Ще бъде необходим близо век за изобретяването на доста защитни системи, както и добавянето на една много специална автомобилна екстра – коланът. Не си мислете, че раждането на предпазния колан е било лесно.
Разработката ще ангажира авио инженер от Saab и достатъчно търпение. Историята на Нилс Бохлин е типична за средностатистическия швед. След взимането на инженерната си титла Нилс започва работа за Saab, тогава все още се занимава с производството на самолети. Компанията имала нужда от нови идеи за създаването на самолетна седалка, която безотказно да изведе пилота в следствие на авария или друга потенциална опасност, все пак шведската компания разработва бойни самолети, преди да премине на автомобили.
В този период, инженерът трябвало да се съобразява с физиката на авиаторите, както и да прецени какви точни сили ще бъдат необходими за напускането на самолета. Коланите започват да идват в средата на миналия век и са впечатляващо разнообразни. Повечето превързвали скута и не били особено ефективни при катастрофа. Докато краката остават на място, горната част на тялото, включително главата, продължават да се движат към опасни предмети като волана, таблото, стъклото и евентуално други външни елементи. В онзи период от време, автомобилният интериор е бил доста по-скромен и преобладават металните елементи.
Физиката е доказала отдавна, че тяло в движение ще продължи движението си и сред рязко спиране, следователно при внезапно спиране, тялото продължава да се движи. Предпазният колан се поставя, за да предотврати всеки един от пасажерите да се телепортира в друга точка. И точно тук идва работата на Бохлин. Опитът му в авиаторската безопасност го мотивира да помисли за обществото и нарастващото количество шофьори. И докато предишната му работна позиция изискваше бърза и безпроблемна евакуация, в новият си проект ще трябва да помисли как да запази позицията на всички в купето.
Volvo разполагат с идеята за три-точков колан, но тяхната визия затруднява сериозно шофьорът с поставянето. Популярната Y форма изисква закопчаване някъде близо до корема. След това лентата се спуска и се закопчава на скоба поставена на седалката. Нилс признал, че Volvo са се насочили в правилната посока, но сложността на закопчаване може да демотивира водачите и най-вероятно повечето биха спестили главоболието. Коланът разпределя енергията равномерно и успява да запази тялото на място.
Нилс решава да разпредели силите диагонално и по този начин да задържи горната част на тялото: рамената, гърдите и тазовата кост. V-формата се оказва много по-доброто решение, както за поставяне, така и за предпазване. Днес самолетните колани изискват две ръце за поставяне, но изобретателят искал да направи усилието минимално, той знаел, че само така ще мотивира всички да използват колана. Години по-късно властите ще започнат да мотивират шофьорите с фишове.
И така стигаме до решението на Volvo да се превърне в компанията, която да грабне изцяло възможността и да се превърне в една от най-безопасните коли на планетата. Нилс трябвало да посрещне студения душ – Volvo не вярвали много в тази иновация. В началото започнали да ги поставят само на предните седалки и едва през 1967 г. решили да ги монтират и на задните. Предпазният колан бил представен на света още през 1959 г. и днес вече е на 60 години. Модел PV544 и Amazon 120 влизат в историята с причудливата си иновация, но се продават само в северните страни.
След няколко години именно директорите на Volvo ще започнат да убеждават и останалите производители да използват тази технология. Коланът на Нилс Бохлин се превърнал в синоним за безопасност, особено за онези, които успели да напуснат катастрофиралата си машина без никакви сериозни заболявания. Съпротива все пак имало. Компанията предлагала най-различни видео материали с кукли, демонстрирайки безопасността на колана. И това не било достатъчно. Автомобилната компания извадила своя последен коз, представяйки статистиката на всички катастрофи за последната година в страната. За 28 000 случая, предпазният колан на Нилс успял да предотврати смъртните случаи и други тежки травми с 50-60%.
В един момент дори патентът става отворен, гарантирайки, че никой няма да бъде преследван или таксуван за употребата му. Сигурността на пътя е приоритет и много скоро стана ясно, че Volvo ще предоставят анализите, изследванията и всички други събрани данни относно ПТП-тата, с които разполагат на университети, изследователски центрове и дори автомобилни производители.
Дизайнът на Нилс не се променя, неговата съвършена система за сигурност и до днес е отговорна за спасяването на милиони животи.