Blockbuster – компания с 9000 магазина и милиарди в печалба, фалира заради една глупава такса

| от |

Почитателите на киното най-вероятно са чували за една от най-големите видео вериги в света. Тя никога не достига до България, но реално има потенциала да се превърне в лидер за дългото си съществуване. Blockbuster започва своята история само с един единствен магазин и в рамките на близо две десетилетия, компанията успява да стигне впечатляващ мащаб с повече от 9 хиляди локации. Киното наистина е впечатляваща индустрия и няма никаква изненада, че именно свободата за взимане на филм под наем ще бъде едно от най-добрите решения за петък вечер, а и не само.

Дейвид Кук е иноваторът зад тази идея и преди да започне да се занимава с кино и отдаване на филми под наем, той работи върху различни компютърни софтуери. Бързо осъзнава, че това не е неговото призвание и вместо това се насочва към най-голямото си хоби. Едно много впечатляващо качество е, че на този етап разполага с 8000 видео касети – преносител за гледане на филми, който идва преди DVD плейърите.

Ключовата промяна, която Кук въвежда, е обвързана със създаването на софтуер, който позволява лесно и бързо чекиране на филмите. Кук открива една особена ниша, защото магазинът му наистина може да задоволи интересите на клиентите, конкуренцията в този момент разполага с едва 100-200 филма.

Логично е, че когато има добра система и техника, Кук бързо ще се разрасне и няма да остане с един магазин. В края на годината е отворил още два магазина, а и в този период става ясно, че мнозина искат да имат свободата да гледат филм у дома и да контролират времето за гледане, вместо да тичат за билети, които освен, че са по-скъпи, реално ограничават своите клиенти.

Идеята също е брилянтна, няколко долара за филм под наем няма да се доближат до билета за кино, но освен това няма да бъдат точно толкова скъпи, колкото купуването на видео касетата. Кук е открил златната мина, която ще го превърне в милионер за много кратко време. Изчислява се, че новите филми отнемат около седмица, за да се изплатят като инвестиция, а в рамките на 1-2 месеца ще носят много сериозни печалби.

Blockbuster се превръща не просто в успешен бизнес, но много скоро води и спонсори, колективната стойност на първата инвестиция е от близо 18.5 милиона долара, което за времето си (1987 г.) е много огромен скок. Малко по-късно Кук ще напусне компанията и инвеститорите ще преместят централата на бизнеса във Флорида. След една година ще започне масово закупуване на по-малките конкуренти и допълване на колекцията от филми, докато конкуренцията се унищожава бавно и сигурно, Blockbuster вече разполагат с повече от 800 магазина и са синоним за рая на киноманите.

През 1992 г. Blockbuster достигат 1000 магазина и отварят врати и в други страни като Великобритания. Именно този пазар ще разрасне веригата до 2800 магазина. Почитателите на филми ще продължават да се множат, а през 1994 г. ще се появи нов инвеститор, готов да предостави сумата от близо 8.4 милиарда долара за целия бизнес. Viacom осъзнават, че още има време, за да спечелят от тази индустрия и се разделят със сумата. За 5 години бизнесът, който Кук създава, успява да повиши своята стойност няколко пъти и вече да разполага с 6000 магазина в глобален мащаб.

Лебедовата песен на Blockbuster върви към своя край. Компанията Netflix се появява на хоризонта през 1997 г. и смята да подложи Blockbuster на едно особено изпитание. Тук се разкриват и някои от основните недостатъци. Blockbuster започват да таксуват клиентите за всеки ден в пресрочване на наема. Компанията е спечелила повече от 800 милиона долара само за глоби на своите клиенти и това е близо 16% от приходите им. Именно това дразни мнозина от потребителите, а сред тях е самият Рийд Хейстингс.

След като му омръзнало да плаща глоби за пресрочено време, той решава просто да създаде нова компания. В началото на нейното съществуване, той премахва тази такса и решава, че дори може да изпраща филмите, вече на DVD носител до своите клиенти директно в дома. Така спестява дори времето за разходка. Неговата такса е строго фиксирана на месечна база, а не на филм за гледане.

Идеята не просто се харесва, но и дава възможност на потребителите да избират своята конкуренция. Една от най-големите грешки на Blockbuster е, че през 2000 г. решават да не закупуват Netflix, макар и точно те да са един от най-големите им конкуренти. Тогава са били готови да предоставят сумата от 50 милиона долара, но в един момент се отказват. Подценяването на основните играчи ще доведе до редица проблеми. През 2002 г. се появява и още един конкурент – Redbox. Те разглеждат сериозно грешките и също премахват таксата за пресрочен наем на филмите.

Най-високият връх на Blockbuster ще са близо 9000 магазина, а те ще носят печалба от 5.9 милиарда долара. През 2004 г. Viacom се разделя с компанията, докато Blockbuster започват да навлизат в онлайн пространството, изоставайки с доста години от Netflix. Именно тогава премахват и таксата за пресроченото връщане. Макар и това да им коства загуба от 200 милиона долара, налага се да платят и още 200 милиона долара, за да се превърнат в онлайн платформа.

Между 2003 и 2005 г. вече се наблюдава един от най-големите спадове на внимание и повечето анализатори посочват, стихващите стойности на акциите им, докато най-накрая се достига до 75% спад. Мъката ще продължи още 5 години и през 2010 г. ще бъде подадено заявлението за банкрут. Netflix продължават да работят с пълна пара и да унищожават компанията.

Blockbuster вече разполагат с 1 милиард в дългове и се опитват да избягат от отговорност, когато подават декларацията за банкрут, а през следващата година ще получат инвестиция от 320 милиона долара, с които да запазят поне 600 магазина отворени. Dish Network се опитват по всякакъв начин да запазят популярността на марката и дори да възродят старата бойна слава, но след още 3 години и те ще видят, че вече няма връщане назад и дигитализацията е убила старите плеяри и идеята за взимането на филм от видеотека.

Последният им магазин все още се намира в Бенд, Орегон и е само един. Представете си мащабния успех и откриването на 9000 магазина, както и елеминирането им до само 1. Последният бастион продължава да съществува единствено благодарение на лоялните клиенти, които са около 4000 души. Магазинът се е превърнал повече в туристическа атракция и това също дава някакъв живот. В един момент дори се превръща в Airbnb локация, която печели вниманието, а на финала е дори локация за документален филм, разказващ историята на веригата.

 
 
Коментарите са изключени за Blockbuster – компания с 9000 магазина и милиарди в печалба, фалира заради една глупава такса

Повече информация Виж всички