Отдавна изгубен остров край бреговете на Бразилия е „златна мина“

Огромен древен остров, който сега лежи на дъното на Атлантическия океан, може да съдържа аналогично огромни запаси от редкоземни елементи и ценни минерали. Известно като Рио Гранде Рийз (РГР), потопеното континентално плато се е образувало като вулканичен хребет преди около 40 милиона години и някога е било голяма тропическа суша, покрита с растителност.

Разположен на около 1200 км от бреговете на Бразилия, РГР обхваща около 150 000 кв. км от морското дъно на дълбочина от 700 до 2000 м. Идеята, че хребетът някога може да е бил остров, беше изказана за първи път през 2018 г., а сега беше потвърдена благодарение на нов анализ на почви, взети от западната му част.

Rio Grande Rise NOAA

След анализ на минералогичните, геохимичните и магнитните свойства на седимента, авторите на изследването разкриват, че пробата е съставена предимно от червена глина, която съответства на характерната „червена земя“ (тера рокса), открита в много части на щата Сао Пауло. В почвата изследователите откриват множество минерали, които са типични за измененията на вулканичните скали, включително окислен магнетит, хематит, гьотит и каолинит.

Заедно, тези открития показват, че глината се е образувала в резултат на интензивно химическо изветряне на вулканични скали в топъл и влажен климат с активни вулкани. Така изследователите стигат до заключението, че РГР е бил изложен на въздействието на природните стихии през еоцена, който е продължил до преди около 35 милиона години и се е характеризирал с тропически условия.

„Нашите изследвания и анализи ни позволиха да установим, че това наистина е бил остров“, обяснява авторът на изследването Луиджи Джоване в изявление. „От геоложка гледна точка открихме, че глината се е образувала след последната вулканична дейност, настъпила преди 45 милиона години. Следователно образуванието датира отпреди между 30 и 40 милиона години. И трябва да е в резултат на тези тропически условия“, добавя той.

Предишни изследвания също така разкриват, че потопеният остров е богат на ценни минерали като кобалт, литий и никел, както и на високо ценени редкоземни елементи като телур. Като се има предвид, че това са ключови компоненти на новите технологични алтернативи на изкопаемите горива, разбираемо е, че има голям интерес към извличането на природните богатства на РГР.

Разположен в международни води, хребетът понастоящем се управлява от Международния орган за морското дъно, въпреки че бразилското правителство е подало заявление за законово разширяване на континенталния си шелф, така че да включва и Рийза. В действителност подобна молба има малки шансове да бъде одобрена, тъй като Конвенцията на ООН по морско право (UNCLOS) предвижда, че една държава не може да притежава повече от 200 морски мили морска територия извън своята брегова линия.

„За да разберем дали ресурсите могат да бъдат добивани от морското дъно, трябва да анализираме устойчивостта и въздействието на този добив“, казва Йоване. „Когато се намесвате в даден район, трябва да знаете как това ще се отрази на животните, гъбите и коралите и да разберете въздействието, което ще окажете върху съответните кумулативни процеси“, казва той.

Коментарите са изключени за Отдавна изгубен остров край бреговете на Бразилия е „златна мина“