И грозните риби заслужават любов

Кораловите рифове изобилстват от най-разнообразни животни – от ярко оцветени психеделични бодлоперки до по-нормалните заоблени херинги. Някои риби са по-красиви за хората от други и това може да повлияе на начина, по който решаваме кой вид да защитим…

Chelmon rostratus Luc Viatour

Chelmon rostratus, вид бодлоперка

Рибите, които хората намират за най-грозни, са и най-екологично и еволюционно различни. Но може би по-важното е, че по-грозните видове също стават и по-често застрашени, което предполага, че самите риби, които се нуждаят от най-много труд за съхранението си, могат да бъдат най-пренебрегнати, в полза на по-красивите видове, според ново изследване, публикувано този месец в списание PLOS Biology.

За да разберат връзката между стандартите за красота на рибите и нуждата за опазването им, изследователите показват 481 снимки на рифови риби с лъчеви перки на 13 000 членове на обществеността. С тези данни те след това съставят компютърен модел, който да генерира прогнози за други 4400 снимки на 2417 от най-често срещаните видове рифови риби.

След това сравняват естетическата оценка на всеки вид с други характеристики, като еволюционна история, отличителност от други риби, „екологична оригиналност“ (която включва черти като диета, местообитание, размер на тялото и поведение), статус на застрашеност и значение за риболова.

Kipper

Пушена херинга

След като анализират числата, изследователите откриват, че рибите, оценени като най-красиви – тези с ярки, цветни, кръгли тела – също са по-малко екологично и еволюционно различни. По-красивите риби са и видовете, които предизвикват най-малко безпокойство в Червения списък на Международния съюз за опазване на природата (IUCN).

И обратното – рибите, които хората смятат за най-малко привлекателни, са най-екологично и еволюционно различни и е много по-вероятно да бъдат включени в Червения списък на IUCN като застрашени. Непривлекателните видове също са по-важни за търговския риболов, което ги излага на по-висок риск от прекомерно излавяне.

Във момент, когато финансирането и енергията за опазване са ограничени, по-грозните риби вероятно ще бъдат засенчени от по-красивите – нещо, което изследователите описват като плащане на „естетически данък“ – което може да има големи последици за екосистемите на кораловите рифове.

„По-малко привлекателните видове имат най-висока екологична отличителност и по този начин осигуряват най-голямо разнообразие от екологични функции“, пише в статията. „По този начин ние предполагаме, че повишеният риск от изчезването им може също да има непропорционални и пренебрегвани ефекти върху функционирането на екосистемата на рифовете.“

Констатациите се основават на минали изследвания върху пристрастия в научните среди и усилията за опазване на водните пространства. Изследователите са склонни да се фокусират повече върху красивите бозайници, отколкото върху по-малко привлекателни видове, а също така са пристрастни към жълтите риби.

Не е изненадващо, че хората гравитират повече към красивата част на дивата природа, но констатациите сочат „важни несъответствия между потенциалната обществена подкрепа за опазване и видовете и кои видове най-много се нуждаят от нея“, пишат изследователите в статията.

„За да се сведе до минимум въздействието на естетическите пристрастия, учените, природозащитните групи и политиците може да се наложи да променят начина, по който говорят за дивата природа“, пишат още те. „Повишаването на осведомеността относно важните роли, които играят по-грозните риби в екосистемите на рифовете, може да им помогне да се съберат повече подкрепа. С други думи, никога не съдете рибата по люспите й.“

„Видове като рибата клоун и цветните риби папагали определено най-лесно печелят симпатиите на хората и не е чудно защо те често се използват като лице на усилията за опазване“, казва Клои Наш, еволюционен биолог от Чикагския университет, която не е участвала в проучването, пред София Куалия от Guardian. „Но по-голямата част от рибното биоразнообразие всъщност се състои от видове, които не биха се счели за „естетически красиви“.

Коментарите са изключени за И грозните риби заслужават любов