Как родителите определят предимствата на това да си първородно дете

| от |

Заглавието на тази статия може да предизвика самодоволни усмивки сред първородните деца и някои притеснения сред останалите.

Много изследвания показват, че децата, родени по-рано в семейството, след това в живота се радват на по-добри заплати и по-високо образование. Но досега не знаехме защо.

Сега обаче знаем защо. Наскоро публикувано изследване е първото, което показва, че предимствата на първородните деца започват много рано – още между 0 и 3-годишна възраст! Наблюдава се промяна в поведението на родителите с раждането на следващите деца и им се предлагат по-малко когнитивна стимулация.

Въпроси

Вече е ясно, че родените и израсналите в страни с високи доходи като САЩ, Обединеното кралство и Норвегия деца, родени по-рано, получават по-високи заплати и образование като възрастни – така нареченият „ефект на реда на раждане“. При сравняване на две деца (от едно семейство), колкото по-голяма е разликата в реда им на раждане, толкова по-голяма е относителната полза за по-голямото дете.

Досега обаче нямахме доказателства, които да обясняват откъде идват тези разлики.

Знаем, че това не е ефект от размера на семейството, защото ефектът се запазва при сравняване на деца в едно и също семейство и при сравняване на семейства с еднакъв брой деца.

Макар да е логично родителите да печелят повече пари и да придобиват опит с напредването на възрастта и раждането на повече деца, те също така трябва да разпределят икономическите си ресурси и внимание между всички си малки, които се появяват след първородното. Логичен въпрос тогава е къде в детството започват тези различия и каква може да е причината или причините за тях.

Произход на ефекта

Изследователите проследяват кога се появяват различията в реда на раждане и как се развиват от раждането до юношеството. Изследването включва надлъжен анализ на около 5000 американски деца.

Резултатите показват, че различията в реда на раждане могат да се появят още преди тригодишна възраст. Наблюдава се влияние на реда върху показателите за физическо и социално развитие на децата. Тези разлики се увеличават леко с възрастта и се проявяват в широк спектър от резултати на тестове, които измерват вербалните, читателските, математическите способности и способностите за разбиране.

Донякъде е изненадващо, че както в това проучване, така и в предишните, няма доказателства, че по-младите деца се раждат в неравностойно положение: ако не друго, по-късно родените всъщност са средно по-тежки и по-здрави при раждането си. Така че ефектът на поредността на раждане не изглежда да е свързан с очевидно биологично предимство.

Качеството на родителското внимание е от ключово значение

Проучени бяха и промените в поведението на родителите като потенциален фактор, който допринася за ефекта, чрез измерване на качеството на когнитивната стимулация и емоционалната подкрепа, предоставяни от семейството на детето.

Така се установява, че децата, родени по-късно – т.е. родените след първото дете – получават по-малко качествена родителска когнитивна стимулация. Мерките обхващат полезни за когнитивното развитие на детето фактори, като четене с детето, посещаване на културни мероприятия и места или наличие на музикални инструменти в къщата. И това изглежда има значение.

Освен това тази промяна в родителското поведение изглежда започва още в утробата на майката. Установено е, че при следващи бременности майките по-рядко намаляват употребата на алкохол и тютюнопушенето или търсят навременни пренатални грижи. А след като родят, кърмят бебетата по-рядко.

Редът на раждане обаче не определя темперамента на човек

Противно на общественото мнение, не се установява редът на раждане да е свързан с различия в темперамента, привързаността или поведенческите проблеми сред децата. Независимо от това кой пореден номер са, установено е също, че децата имат същото общо самочувствие като тийнейджъри.

Също така не се наблюдават доказателства, че родителите променят емоционалната подкрепа, която оказват на всяко от децата си. Взаимодействието, насочено към осигуряване на подходящо емоционално развитие, не намалява при родените по-късно.

* * *

Общо взето, констатациите предполагат, че правдоподобно обяснение за отрицателната връзка между реда на раждане и образователните постижения е промяната в родителските грижи, особено по отношение на способността на родителите да насърчават ранното когнитивно развитие.

За повечето майки и бащи вероятно не е трудно да разберат как и защо се променя фокусът и поведението им към по-късно родените деца. Поуките от миналия опит и допълнителните ограничения във времето, ресурсите и вниманието налагат корекции в нагласите и убежденията за това какво е възможно да се постигне като възпитание. Така родителите облекчават някои несъществени нужди, свързани с отглеждането на по-късно родените си деца.

Тези промени в подхода изглежда поставят тези деца на по-ниска степен на когнитивно развитие и академични постижения, което оказва трайно въздействие върху икономическите им резултати като възрастни.

Но не всички новини са лоши за по-малките. Независимо от това кой номер е детето, родителите подкрепят емоционалното развитие на всичките си отрочета в еднаква степен.

 
 
Коментарите са изключени за Как родителите определят предимствата на това да си първородно дете

Повече информация Виж всички