shareit

Защо някои музиканти имат само една популярна песен, а други вадят хит след хит

| от |

Защо някои музикални изпълнители произвеждат само една голяма песен, а други вадят хит след хит?

Изследователят Джъстин Берг от бизнес училището на Станфордския университет смята, че това е свързано с креативността в портфолиото на музиканта преди да стане известен.

В проучване, публикувано в Administrative Science Quarterly, Берг тества хипотезата си, като разглежда набор от данни от повече от 3 милиона песни от почти 60 000 изпълнители от 1959 до 2010 г. От тези изпълнители 4857 имат една или повече хитови песни.

За да определи креативността на песните, Берг използва алгоритъм за измерване на характеристики като тоналност, темпо, тактов размер и танцувалност. Той също така изчислява колко разнообразно е портфолиото на един изпълнител всяка година, когато издават една или повече песни. Това, което Берг в крайна сметка открива, е, че музикантите, които имат новоаторско или разнообразно портфолио преди първоначалния си хит, е по-вероятно да продължат да създават още хитове, но е по-малко вероятно новоаторско портфолио да доведе до първоначалния хит.

„Новостта е нож с две остриета“, казва Берг пред Дерек Томпсън от Atlantic. „Да бъдеш много различен от мейнстрийма е наистина, много лошо за шанса ти да направиш първия си хит, когато не си много известен. Но след като имате вече един хит, новаторството изведнъж се превръща в огромен актив, който вероятно ще продължи успеха ви.“

Изпълнителите също са по-склонни да успеят, ако създават нови песни, които са свързани с вече съществуващия им репертоар, обяснява Берг в изявление, но те също трябва да балансират в крак с настоящите тенденции.

„Музикантите с по-креативен асортимент имат повече възможности за постигане на този баланс във времето, увеличавайки шансовете си за устойчив успех“, казва Берг в изявлението си.

Blind Melon и тяхната песен „No Rain“ са добър пример за група с един хит според Atlantic. Песента се разпространява през 90-те години на миналия век, след като групата пуска странно музикално видео с участието на момиче, което танцува степ, облечено като пчела. Но песните на групата не са особено уникални или иновативни и не успяват да се разграничат от другата музика по това време, обяснява Томпсън.

Няколко години по-късно албумът на Шаная Туейн „The Woman in Me“ има обратния ефект, като я извежда до слава и я превръща в един от най-продаваните музикални изпълнители на всички времена.

„Туейн е много подходяща за модела, защото начина, по който съчетава поп и кънтри, е бил много оригинален, преди тя да избухне“, казва Берг пред Atlantic. Шаная доминира в кънтри поп жанра, оглавявайки класациите с песен след песен.

„Мечтата на всеки музикален маниак е да прочете нещо подобно“, казва Сторм Глур, изследовател на музикалната индустрия в Университета на Колорадо Денвър, за изследването пред Science News, добавяйки, че изследването подкрепя инстинктите на артистите и продуцентите от звукозаписните компании.

Тъй като Берг разглежда данни само до 2010 г. обаче, изследването може да не отразява настоящите музикални тенденции, обяснява Крис Горски от Science News. С нарастването на приложения като TikTok, музикантите преосмислят как пишат песните си.

Берг вярва, че това изследване може да помогне за прогнозиране на успеха в творческата работа, но и предупреждава, че подходът, изцяло базиран на данни, може да бъде погрешен.

„Мисля, че мерки като тези в това проучване трябва да се използват заедно с по-интуитивни оценки на творческата работа“, казва той. „Подходът, базиран на 100% данни, може някой ден да надмине тази амалгама, но все още не сме там. В този момент, ако някой използва хибридния подход на данни плюс интуиция, бих заложил на него пред всеки друг изследовател от всяка една лаборатория.”

 
 
Коментарите са изключени за Защо някои музиканти имат само една популярна песен, а други вадят хит след хит

Повече информация Виж всички