Etihad Airways: Трите американски авиокомпании получиха 70 милиарда долара субсидии

| от |

Etihad Airways отвърна на удара на конкурентите си от САЩ със специален доклад. В него авикомпанията твърди, че трите големи превозвача от Северна Америка са получили около 70 милиарда щатски долара субсидии. Парите са от държавната хазна, както и от съдебни обезщетения през последните 15 години.

Според констатациите на доклада на превозвача от Абу Даби Delta Air Lines, United Airlines и American Airlines Group са усвоили колосалната сума след 2000 година.

Обезщетенията са спасили трите компании от фалит и са ги превърнали в лидери в авиоиндустрията. Благодарение на субсидирането в момента трите превозвача бележат значителни печалби, твърдят експертите на Etihad.

Скандалният доклад на Etihad Airways е изготвен от експертна група анализатори на риска. Той е на публикувания преди два месеца доклад на Partnership for Open & Fair Skies – лобистка група, подкрепяна от съюза на американските авиопревозвачи. Групата твърди, че Qatar Airways, Etihad Airways и Emirates са си разделили повече от 42 милиарда от американската хазна.

След тези разкрития трите американски авиокомпании изпратиха писмо до президента на САЩ Барак Обама, с което настояват той да не позволява на превозвачите от Персийския залив да добавят нови маршрути на територията на САЩ докато не се преразгледат споразуменията за либерализация на въздушното пространство.

“Не поставяме въпроса за легитимността на американските субсидии, които американските авиопревозвачи са усвоили, както и решенията на съда”, обясни главния секретар на Etihad Airways Джим Калахан. „Просто искаме да наблегнем на факта, че американските превозвачи са били облагодетелствани и продължават да се възползват от от изключително благоприятен правен режим, като например защита при заплаха от фалит и пенсионни гаранции, наред с данъчните облекчения и другите ползи.”

„Тези ползи, които обикновено са достъпни само за американските превозвачи изкривяват авиопазара и превозвачи като Etihad Airways биват поставяни в нелоялна конкуренция.“

Калахан определи заключенията от доклада като „достоверни”.

Публикуването на доклада предизвика коментара и на изпълнителния директор на Emirates Том Кларк тази седмица.

„Има няколко примера от американските авиопревозвачи, които са били на крачка от обявяване на несъстоятелност, което очевидно е оказвало влияние върху работата им, отношенията с кредиторите им, работниците им и пенсионните им задължения. Някои от тях са имали възможност да излязат от фалита, но загубите им са оказали влияние върху данъчните им разплащания. Същевременно те се оплакват от данъците и искат освобождаване от тях. Получава се ситуацията от типа „крадецът вика дръжте крадеца”

Джил Зъкмън, говорител на Partnership for Open & Fair Skies също направи изявление, че излизането от фалита на тези компании не се е случило посредством държавна финансова инжекция. „Американските данъкоплатци не носят отговорност за всяко преструктуриране на самолетните компании и тяхната несъстоятелност“, обясни тя.

 
 
Коментарите са изключени за Etihad Airways: Трите американски авиокомпании получиха 70 милиарда долара субсидии