Какво не знаем за теста за интелигентност

| от |

Коефициентът за интелигентност е сериозно мерило за стойността и умствения капацитет на един човек. Поне така изглежда отстрани, но дали наистина е така. Самото съкращение IQ е представено формално през 1912 г. от психолога Уилям Стерн. Идеята е, че със серия от въпроси може да се направи някакво средно ниво за проверка на интелигентността на един човек, като се наблюдава неговата ментална възраст и се сравнява с реалната му.

Менса дава такива примери с 10-годишно дете, което има менталната възраст на десет годишен и логично ще трябва да разполага с IQ от 100 точки. От друга страна ще видим, че резултатът трябва да се понижи надолу, когато и детето е по-малко. Допускат се и леки разминавания, например ако едно дете на 10 години има ментална възраст на 8-годишен, тогава неговият резултат ще е 80. Ако менталната възраст е на 12-годишен, докато кандидатът е само на 10 години, неговият резултат ще е 120.

Логично е, че по-модерните изпити днес обръщат сериозно внимание на развитието на дете, неговият резултат позволява и по-добро насочване и предоставяне на по-точно и адекватно образование. Логично е, че се използват цифри за оценяване на самия коефициент, като стандартната скала е 100 – тя е медиатора. За високо IQ човек трябва да притежава повече от 130, средното е между 90-110, под нивото на средното е 80-90, около 70-80 се смята за границата и в случай, че един човек отбележи под 70, той най-вероятно може да дава симптоми на ниско интелектуално развитие или на ментални проблеми.

Обърнете внимание, че не е задължително да се смята за човек с умствена изостаналост, защото много хора, особено от страните в 3-я свят, не могат да си позволят образование. Само 2% от световното население успяват да влязат в най-горната линия, Менса приема хора с IQ от 130 нагоре. Имаме и добри примери – Албърт Айнщайн и Стивън Хокинг са успели да отбележат резултат от 160. Математическият гений Теренс Тао има IQ от 220, американският писател Мерлин Вос Савант е успял да достигне IQ от 228. Самите резултати много често могат да бъдат афектирани от средата, в която едно дете расте, неговото образование и дори храната, която приема. Един от най-ниските резултати е нула, но е логично, че такива никога няма да бъдат записани.

Идеята на тези тестове е да проверят за какво време се активира възможността да се решават проблеми. Това включва логика, анализ и проследяване на връзките между събиране и използване на информация. Тук има тест за визуализиране на форми, използване на логика за решаване на проблеми, езикови знания, както и тестване на паметта, както визуално, така и във времето. Въпросите във всяка една категория са съобразени с определено когнитивното възприемане.

Все още има психолози, които смятат, че точно този метод може да се подобри малко, за да изгради качествен образ на интелектуалното възприемане и силата на интелекта. Повечето хора се справят отлично в една секция, но изостават в някои други. Експертите описват това като елемент, в който всеки човек е индивидуален и се развива в една определена сфера повече, отколкото в друга. Ако една категория е висока, друга може да е с подобен резултат, но винаги основният фокус е само в една – не очаквайте, че ще сте гений във всички.

Това е и причината точно този тест да е наистина толкова успешен, след като има различни категории.

Един от най-добрите тестове е този на Уесчеслер, който се предлага от Станфорд-Бинет и практически включва най-различни въпроси, за да се даде по-детайлна информация и на умения. Google най-вероятно ще предостави най-различни видове тестове за интелигентност, но препоръчваме да потърсите тези на Менса – Mensa, които са разработени специално за идеята. Безплатният им тест е направен изцяло за развлечение, следователно не очаквайте, че ще бъде абсолютно достоверно.

 
 
Коментарите са изключени за Какво не знаем за теста за интелигентност

Повече информация Виж всички