Най-много бира – 82.8% консумират българите от 18 до 30 години. Те са следвани от хората между 31 и 55 години, сред които 81.5% са фенове на пивото. Най-възрастната част от населението над 55 години отстъпва в преференциите си – само 71% от хората посочват, че консумират напитката.
Данните са от национално-представително проучване на „Маркет Линкс“, проведено през месец май, 2015-та сред 1000 пълнолетни българи. Пиенето на бира е широко разпространено в цялата страна, като най-висок дял консуматори има в големите градове и София – 83% от анкетираните.
За селските райони и по-малките населени места потреблението е 72%.
Най-много от консумиращите напитката са хората с доход между 620 и 930 лева. С около 10% по-малко са потребителите с доходи над 930 лв. 83% пък са консумиращите бира, чиито доходи варират между 311 и 620 лева месечно.
В проучването са анализирани още начинът и мястото на консумация на бира, предпочитан от българите.
Става ясно, че преобладаващия дял от хората в почти всички демографски групи (пол, възраст, населено място) пият основно вкъщи (82%), а 49% посочват, че пият на заведение.
Изключение прави само най-младата възрастова група (18-25), които предпочитат да консумират бира предимно в заведения.
Честотата на консумация на бира сред българите също е значително висока.
19% от интервюираните заявяват, че пият почти всеки ден. Един-два пъти седмично заявяват, че пият половината от запитаните. Мъжете консумират бира по-често – 25% от тях всеки или почти всеки ден, а сред жените този процент е 11.
Сред всекидневните консуматори преобладяващ дял имат хората между 26 и 35 години и жителите на столицата.
По фактора познатост, трите марки бира, за които анкетираните се сещат първо са „Ариана“ (21% от запитаните), „Каменица“ (20%) и „Загорка“ (17%).
Сред спонтанно посочените марки, сумарно лидери са „Каменица“ (75%) и „Загорка“ (72%). „Ариана“ е спонтанно припозната от 66% от участниците в проучването, а „Шуменско“ е посочена от 58%.
По фактор „подпомогната познатост“, при която се дава списък от марки, най-познати са „Каменица“ (97%), „Загорка“ (96%) и „Ариана“ (95%), а от марките на групата „Карлсберг България“, най-разпознаваеми са „Шуменско“ (95%), „Пиринско“ (85%) и „Туборг“ (76%).
Като обобщени данни – най мащабно присъствие в съзнанието на потребителите на спонтанно ниво присъства бирите на „Загорка АД“ – „Загорка“ (72%) и „Ариана“ (66%).
Доста по-ниско ниво на спонтанност отбелязват останлите марки от портфолиото на „Загорка АД“: „Хайнекен“ (18%), „Амстел“ (13%), „Столично“ (4%) и т.н
При подпомогнатата познатост (от списък от марки) на преден план излизат брандовете на „Каменица АД“ – „Каменица“ (97.4%), „Астика“ (89.7%), „Бекс“ (66.9%), Старопрамен (63.4%), „Стела Артоа“ (53.7%).
Като реална консумираност, продуктите на компанията „Загорка АД“ заемат водещо място, като марката й „Ариана“ е пазарен лидер.
Бирите в портфолиото на „Каменица АД“ остават на по-задни позиции.
Добро пазарно присъствие имат марките на „Карлсберг България“ – „Шуменско“, „Туборг“ и „Пиринско“.
Запитани за обичайно купуваните марки бира, 51% от потребителите са посочили „Ариана“, а 47% – „Каменица“.
На уточняващия въпрос „Коя бира купувате най-често?“, хората отново са посочили тези два бранда, но с 22% за „Ариана“ и 19% за „Каменица“.
Непосредствено след двата фаворита се нареждат „Загорка“, „Шуменско“ и „Пиринско“.