В края на август, тази година, украинските медии посочват, че руски пилот е решил да транспортира резервни части на украинските сили, позволяващи бързи ремонти на техните бойни изтребители. Интересното е, че цялото дело е било оркестрирано с помощта на украинското разузнаване.
Оригинално се твърди, че пилотът е трябвало да излети със своя Ми-8 и да достави части за Су-27 и Су-30, които са предназначени за друга авио база в Русия. Вместо да направи редовния курс, летецът решава да се насочи към Украйна и да закара подаракът. Дестинацията е североизточен Харков. Украинското разузнаване прави всичко възможно и посочва точно тази машина да не бъде атакувана. На борда е имало и още двама души – втори пилот и техник.
По думите на украинското разузнаване, другите двама са били „елиминирани“ след кацането. Директорът на украинското разузнаване Крило Буданов заявява, че са отвърнали със съпротива и това е довело до престрелка с фатален край. Украинските сили са искали да ги заловят живи, но това не се случи. Снимки от същото разузнаване разкриват и петна от кръв по хеликоптера, както и няколко дупки от самата престрелка. Самият хеликоптер е бил преместен директно в Киев.
Семейството на пилота също е преминало тайно в Украйна, възползвайки се от момента, преди да бъде линчувано от руските власти. Твърди се, че всички са били събрани и са получили убежище. Предложени са две опции на самия пилот, както и по-добри условия за живот, спрямо тези в Русия.
⚡️The trophy 🇷🇺Russian Mi-8AMTSh b/n 62 red/RF-04428 from the 112th Separate Helicopter Regiment is now in service with the Air Force of 🇺🇦Ukraine
— 🇺🇦Ukrainian Front (@front_ukrainian) August 23, 2023
Photo 1 – Summer of 2023, Kharkiv region, Ukraine
Photo 2 – October 6, 2021, Russia pic.twitter.com/ludaoXbfsw
Руски блогъри твърдят, че самият хеликоптер е направил грешен завой около 2 седмици по-рано и се озовал във базата в Полтава. Тази версия е малко по-различна, защото там се твърди, че украинците са избили всички на борда. Руската версия на ситуацията е, че е имало грешка в навигационната система или украинците са успели да заглушат сигнала. Смешно е, че някой предлага тази версия и твърди, че сигнал може да бъде заглушен за повече от 300 км в разстояние. НИкой не е забелязал летящия обект високо във въздуха. Максималната скорост на тази машина е около 250 км/ч и полетът е около 600 км.
Залавянето на подобна машина, позната още като работния кон на Русия, позволява по-късната ѝ употреба, както и връщането ѝ обратно в битка. Освен за атака, украинците използват този хеликоптер, за да евакуират някои от пострадалите в Мариупол. Въпросният хеликоптер може да носи около 4 тона товар или около 26 войника в своята кабина, а външната част може да съдържа доста сериозно количество ракети за атакуване на наземни цели.
#Ukraine: A Russian Mi-8AMTSh helicopter (62 Red, RF-92780) was captured by Ukrainian forces as a result of a GUR special operation.
— 🇺🇦 Ukraine Weapons Tracker (@UAWeapons) August 23, 2023
According to 🇺🇦 media the pilot decided to surrender and landed in Kharkiv Oblast- with two crewmembers who were taken unawares later killed. pic.twitter.com/GnZFf0q5Vf
С този хеликоптер се твърди, че Русия официално е изгубила повече от 20 такива хеликоптера. Украйна също има подобни загуби, но получава повече от 44 такива хеликоптера от други държави. Системите на този нов модел ще бъдат изследвани от армията и след това се очаква да започне военната служба на скъпия подарък. Компонентите за самолети също ще бъдат интересни за изследване от украинските и западните техници. Особено внимание ще има върху системите, които се използват за насочване на оръжие и защита. Същите най-вероятно могат да бъдат използвани на по-старите самолети.
Логично е, че материалните щети не биха могли да наранят толкова много руските сили, но моралните наистина ще се отразят на редиците, особено след като това със сигурност няма да бъде последният такъв пилот, както и войник. На този етап се очаква и по-нататъшно развитие на ситуацията, но каква ще бъде тя, няма как да знаем. Достатъчно е да знаем, че доверието към някои от по-тесните специалисти – например пилотите, вече не виждат смисъл в този конфликт, а това може само да ни подсказва, че ситуацията ще се подобри значително.