Благодарение на Холивуд, все по-високият интерес към автомобилите и подобряването им, търсенето в интернет на най-различни тунинг части за извеждането на повече мощност от стандартен двигател. Логично е, че има най-различни опити и всеки следващ ще съкрати живота на един двигател, но това не спира феновете да правят най-различни подобрения. Някои работят и са доказано ефективни, докато други излизат извън призмата на технологията.
Добавянето на турбо или суперчарджър ще повиши конските сили за сметка на по-високият разход на гориво, добавянето на точната изпускателна система ще даде нещо повече от приятен саундтрак, но всичко това е наука, която не може да се случи в някои малък гараж в покрайнините на големия град. Двигателите са наука и винаги ще останат такава.
Един от най-често препоръчваните варианти е поставянето на конусов филтър за въздух. Идеята е, че когато се постави конусов въздушен филтър, двигателят може да набавя студен кислород – необходим за горенето – с по-висока скорост и с по-голяма ефективност. Това най-вероятно е тунингът, който няма да разори абсолютно никого, не изисква особени познания и няма нужда от допълнителни компютърни настройки. И след като е толкова елементарен, не очаквайте да постигнете някаква висока мощност, понякога е възможно дори да намалите своята собствена, очаквайки да постигнете подобрения.
Идеята е, че когато се даде повече въздух на двигателя, той може да диша малко по-спокойно и с това да се подобри работата му. Да си представим, че тичате с маска, най-вероятно няма да успеете да стигнете много далече, но ако бягате в затворена среда с кислородна маска, получавайки чист кислород, тогава се очаква да подобрите вашите качества.
Най-често този вид модификация ще изисква и тръбопровод, който ще дръпне потока на въздух малко по-далече от двигателя, което автоматично означава, че няма да се нагрява покрай двигателя. Задължително е да бъде по-далече от двигателя, за да може да се постигне необходимият ефект. Най-често филтрите се поставят в горната част на предния капак, където могат да дишат малко по-свободно.
И така достигаме до онзи момент, когато логически трябва да имаме малко по-високо КПД, спрямо стоковото оборудване на автомобила. Тук идва и следващият въпрос, защо никой не го прави в самото начало. Теорията наистина е повече от очевадна и може да даде доста отговори на мнозина, но с това идват и някои основни проблеми. Не винаги тази модификация ще даде необходимите резултати и има логическа причина – производителят е изчислил колко точно кислород е необходим за горенето. Ако искате между 5 и 20 конски сили повече, най-вероятно ще останете разочаровани. Това е само едно парченце от пъзела, останалото ще включва турбина, друг вид изпускателни колектори, както и всмукателни такива, малко подобрения на софтуера и още много други.
Има и други главоболия, ако филтърът е твърде оголен, във влажно време може да поеме и вода, която автоматично да отиде в двигателя и по този начин да се създаде хидравличен шок. Не винаги се случва така, но има някакъв процентен шанс, следователно подобрението трябва да се замисли много добре, преди да се инсталира и завърши.
Да не говорим, че тази модификация често може да се отрази върху гаранцията на автомобила. И да не забравяме, че когато един модерен двигател идва с много сериозни електронни компоненти, една промяна е напълно достатъчна, за да накара останалите елементи да се държат малко по-различно и това определено няма да е в положителен сценарий.
На финалът идва и най-големият въпрос: ако няма особена ефективност, трябва ли изобщо да се инсталира нещо подобно? Всичко зависи от собственика, мнозина просто искат да чуват малко по-различен звук от двигателя, други отчаяно искат да кажат, че са правили тунинг, но във всеки случай е препоръчително да се върнат стоковите части, ако нещо просто не работи по правилния начин.