НАСА планира да разбие Международната космическа станция в океана през 2031 г.

Откакто Международната космическа станция (МКС) е изстреляна преди повече от две десетилетия, тя приема над 200 астронавти и подпомага безброй научни открития. Сега обаче застаряващият космически кораб наближава своето пенсиониране и подобно на други подобни изведени от експлоатация машини, НАСА ще го разбие в едно специално място в Тихия океан с контролирано кацане, планирано за 2031 г., според наскоро публикувани подробности от агенцията.

„МКС няма да продължи вечно и НАСА очаква да може да я управлява безопасно до 2030 г.“, се казва в текста.

ISS emblem

Станцията, която обикаля на 420 километра над Земята, през годините е служила като научна лаборатория в космоса за астронавти от 19 различни страни. Тя е сглобена на секции, започвайки с руска ракета, с която се изстрелва първата част през 1998 г. Две години и няколко добавки по-късно станцията е готова за първите си астронавти, които пристигат на 2 ноември 2000 г. До 2011 г. космическият кораб вече разполага с пет спални, две бани, фитнес зала и огромни слънчеви панели за улавяне на енергия от слънцето.

През последните 20 години МКС е в състояние да приеме около шестима астронавти наведнъж, като така поддържа човешко присъствие в космоса.

За да излезе от орбитата си, ще извърши маневри, които ще осигурят „безопасното й навлизане в атмосферата“, според изявлението на НАСА. След това станцията с дължина на футболното игрище ще се разбие в Земята в Пойнт Немо, място в Тихия океан, което днес е наречено „Гробището на космическите кораби“. Поинт Немо е на около 5000 километра от източното крайбрежие на Нова Зеландия и на 3500 километра северно от Антарктида и е установена като сметище за космически боклук от десетилетия. Смята се, че Съединените щати, Русия, Япония и европейските космически агенции са потопили повече от 250 космически отломки на мястото от 1971 г. насам, съобщава Кейти Хънт за CNN.

Докато МКС не срещне своя край във водата след 9 години, агенцията планира да се възползва максимално от нея, включително за провеждане на изследвания, засилване на международното сътрудничество и подпомагане на частната индустрия за космически полети да набере по-голяма скорост, според Майк Уол от Scientific American.

„Международната космическа станция навлиза в третото си и най-продуктивно десетилетие като новаторска научна платформа в микрогравитацията“, казва Робин Гейтнс, директор на МКС в централата на НАСА. „Очакваме с нетърпение да увеличим максимално ползите от космическата станция до 2030 г., като същевременно планираме преход към космически дестинации от частния сектор, които предстои да се реализират.“

След това НАСА търси частни компании, които да помогнат за поддържането на МКС и изграждането на бъдещи станции. Базираната в Хюстън компания Axiom Space се съгласи да прикачи частно построен модул към станцията веднага след 2024 г. През декември миналата година НАСА предостави общо 415 милиона долара на Blue Origin, Nanoracks и Northrop Grumman за изграждане на собствени космически станции, според Дженифър Хасан и Кристиан Девънпорт за Washington Post. НАСА планира да действа като клиент, като плаща, за да изпрати свои собствени астронавти да използват частни космически постове.

„Частният сектор е технически и финансово в състояние да разработва и управлява такива дестинации в ниската орбита на Земята с помощта на НАСА“, казва Фил Макалистър, директор на търговските пространства в централата на НАСА, в съобщение за пресата. „Очакваме с нетърпение да споделим научените уроци и оперативния опит с частния сектор, за да им помогнем да разработят безопасни, надеждни и рентабилни космически станции.“

Коментарите са изключени за НАСА планира да разбие Международната космическа станция в океана през 2031 г.