Връщаме мамута до 2028 г

Първо в света постижение в тази посока беше обявено от компанията за възстановяване на изчезнали видове животни Colossal Biosciences, която си е поставила за цел да създаде вълнен мамут до 2028 г.

Използвайки многостранен подход, екипът от отдела за вълнисти мамути твърди, че е открил как да „препрограмира“ слон, за да създаде клетки, подобни на стволовите, от които могат да се създадат трите зародишни слоя, необходими за образуването на всеки тип клетки в тялото.

Пътят им към създаването на студоустойчив бозайник, който би могъл да изпълни екологичната роля на отдавна изчезналия мамут, е насочен към идентифициране на гените, свързани с основните му фенотипи, за да можем да ги модифицираме в съществуващи животни. За вълнестия мамут това означава неща като студоустойчивост, извити бивни и куполообразен череп.

Ако те успеят да изкоренят гените, необходими за появата на тези белези, тогава на практика ще можем да си направим мамути, които да пуснем се разхождат в Арктика. Откриването на тези гени означава първо да се разгледа най-близкият жив роднина на изчезналото животно – в случая с мамута това е азиатският слон, който е 99,6 % същия в генетично отношение.

„Една от ранните ни цели беше да можем да генерираме клетки, подобни на ембрионални стволови клетки, наречени индуцирани плурипотентни стволови клетки, защото всъщност можете да ги получите синтетично, като използвате набор от фактори и материал от всякакви видове“, казва Ериона Хисоли, ръководител на отдела за биологични науки в Colossal Biosciences. „Откакто е разработена технологията, са обявени множество видове, но слоновете все още ни се изплъзват.“

Siegsdorfer Mammut

„Още от самото начало целта ни беше да можем да извлечем тези плурипотентни стволови клетки за слонове поради множество причини. Разбира се, има го аспектът да върнем изчезналия вид към живите и причините, поради които това е важно, са защото всъщност можем да разгледаме фенотипите на арктическата адаптация в клетъчните и органоидните модели, които можете да развиете от клетките. Но по-важното е и за опазването на природата, а те отварят врати за много бъдещи технологии за асистирана репродукция на животни.“

Ако – въпреки ясното и точно обяснение – все още се чудите защо подобно нещо е нужно и важно, оказва се, че те могат да имат решаващо въздействие върху околната среда. Защо? Защото слоновете са от значение за дърветата.

„Надяваме се, че можем да повлияем положително на една екосистема, която може би преди 10 000 години е била ударена от хората, допринесли за изчезването на почти всички основни тревопасни животни в Арктика, предизвиквайки преход от трева към дървета“, казва генетикът и съосновател на Colossal Bioscience Джордж Чърч. „Дърветата са по-малко фотосинтетично продуктивни, задържат повече топлина и също така задържат сняг през зимата, така че изолират земята от бързо замръзване.“

Тези три неща – по-ниската продуктивност, по-ниската способност за улавяне на въглерода и по-високите температури – означават, че много въглерод може да се освободи като метан, който е 80 пъти по-лош от въглеродния диоксид. Ако успеем да въведем отново мегафауната, мегатревопасните животни, които ще я поддържат като трева, тя може да премине обратно към по-стабилна и плодородна екосистема.“

Повторното въвеждане на вълнестия мамут или на животно, което има основните фенотипове на вълнест мамут, би могло да постигне това, защото слоновете обичат да събарят дървета. Тяхната стойност като воини на екосистемите виждаме и на други места на планетата.

Чърч обясни, че това е дългосрочна цел, чиито ползи никой от живите хора днес няма да види, но ако искаме един ден да използваме поглъщащата сила на това същество, първо трябва да разберем азиатския слон. Последният пробив на Colossal Bioscience е публикуван като препринт в bioRxiv, като в момента се подготвя рецензирана статия в научно списание, и макар че все още има какво да се желае в препрограмирането на слона, съобщението отбелязва първите успешни стъпки.

„Това не е краят на пътуването и ние използваме и други подходи, за да направим процеса по-бърз и по-ефективен“, добави Хисоли. „Наистина отнема малко повече време в сравнение с други видове, или поне това, което е докладвано при други видове, но мисля, че това наистина ни катапултира към различен набор от работни процеси.“

Коментарите са изключени за Връщаме мамута до 2028 г