Преди милиони години животни от Азия се преместват в Европа, което довежда до масово изчезване на местната европейска фауна при събитие, наречено Grande Coupure, или „големият пробив“. Но как тези животни са стигнали до Европа е дългогодишна мистерия, пише Дениз Чоу от NBC News.

„Хората всъщност знаят от десетилетия, че азиатските бозайници са нахлули в Европа по някакъв начин“, казва К. Кристофър Биърд, палеонтолог и професор в Университета на Канзас, пред NBC. „Неизвестното обаче беше как го правят? Какъв маршрут използват?“

Сега, в ново проучване в списанието Earth-Science Reviews, международен екип от палеонтолози от Франция, Съединените щати и Турция описват откриването и историята на континент, който те наричат „Балканадолия“, който свързва Азия, Африка и Европа. Името е съставено от комбиниране на имената на днешните области, които някога са съставлявали континента – Балканите и Анадола, полуостров в Турция, наричан още Мала Азия.

Според изявление учените правят преглед на стари и нови палеонтологични открития от региона като първоначално се надяват да разберат защо отделните вкаменелости, открити на Балканите и в Турция, са несъвместими с други кости, открити в Европа и Азия, съобщава Ария Бендикс от Business Insider. „Имаше няколко съобщения за много странни изкопаеми останки на животни, за които буквално нямахме представа какво правят там“, казва Алексис Лихт, изследовател във Френския национален център за научни изследвания и съавтор на статията.

Изследователският екип открива, че преди около 50 милиона години Балканатолия е бил остров, на който са се намирали уникални видове като торбести, подобни на хипопотами бозайници, наречени ембритоподи, и древни бозайници, наречени плевраспидотериди, според Business Insider. Тогава, преди около 40 милиона години, островът се премества и позволява на животните да се преместят от Азия към него.

Arsinoitherium zitteli

Представител на ембритоподите

Според изявлението екипът открива ново находище на вкаменелости в Турция, в което има кости на бозайник с ясни азиатски черти. Костите датират от преди около 38 до 35 милиона години. Сред вкаменелостите има части от челюстна кост от бронтотер (на основната снимка), животно, подобно на съвременния носорог.

Това откритие кара изследователите да мислят, че азиатските бозайници са започнали да колонизират Балканатолия милиони години по-рано от Grande Coupure, масовото изчезване на европейски видове.

Преди около 34 милиона години още геоложки промени, включително понижаване на морското равнище, свързват Балканадолия с Европа, създавайки проход за животните, по който да минат между двете земни масиви, и водят до Гранд Купюр.

Ранната история на Балканатолия все още е неизвестна. Изследователите се надяват да намерят по-стари вкаменелости, които ще им дадат повече улики за това как изначално различни животни са пристигнали на острова, според NBC. „В Балканатолия имаме животни, които живеят рамо до рамо, които никога не съжителстват никъде другаде на Земята“, казва Биърд, съавтор на вестника, пред изданието. „Как се случва това? Как се сглобява този странен, уникален остров?“

Отговорите предстоят.

* * *

Предполага се, че Големият пробив е причинен от изменението на климата, свързано с най-ранните полярни заледявания, и значително спадане на морското равнище, или от конкуренцията с таксони (термин, с който се обозначава един или съвкупност от организми) от Азия. Малцина изтъкват една-единствена конкретна изолирана причина. Други възможни причини са свързани с въздействието на един или повече големи болиди (космическо тяло, което се сблъсква със Земята) в северното полукълбо в Попигай, Томс Каньон и залива Чесапийк. Подобрената корелация на последователността на Северозападна Европа с глобалните събития потвърждава, че Grande Coupure се случва в най-ранния олигоцен като има прекъсване от около 350 хилядолетия преди първия запис на имигрирали азиатски таксони.

Елемент от парадигмата на Grande Coupure е очевидното изчезване на всички европейски примати в това явление. Въпреки това, откритието през 1999 г. на ранен олигоценски омомид с размер на мишка, което отразява по-добрите шансове за оцеляване на дребните бозайници, подкопава парадигмата на Grand Coupure.

Доказателствата в световната океанска текуща система сочат рязко охлаждане от 34,1 до 33,6 милиона години. Този период на охлаждане в океана е свързан и с изразената подмяна на фауната на бозайниците в континентална Азия. Азиатските събития за биотична реорганизация са сравними с Grande Coupure в Европа.

Коментарите са изключени за Вкаменелости помагат на учените да идентифицират „изгубен“ континент Балканадолия