Nesher Ramla Homo: Открихме ли нов вид проточовек

От известно време знаем, че нашите далечни предци са се запознали повече от добре с други архаични хоминини, особено с неандерталците. През 2021 г. обаче изследователите откриха нещо, което според тях е неизвестна досега популация от древни човекоподобни, които показват уникална смесица от неандерталски и архаични човешки черти. Откритието предполага, че тази друга популация всъщност е имала дълга и динамична история на взаимодействие с Хомо сапиенс.

Нови вкаменелости

През 2021 г. на археологически обект, наречен Нешер Рамла, разположен между Тел Авив и Йерусалим в Израел, международен екип от изследователи прави интригуващо откритие: Самият обект някога е бил дупка, използвана като убежище от древните хора в иначе открития пейзаж.

С течение на времето те забелязват доказателства за тяхното съществуване, като каменни инструменти, кости от дивеч и останки от огньове. Но след това се появяват два странни фрагмента от череп и нещата стават наистина интересни – и може би и спорни.

Според изследователите, които първи описват фрагментите, те биха могли да принадлежат на неизвестна досега популация на Homo, живяла в региона преди 140 000-120 000 години.

Comparison of skull features of Homo naledi and other early human species

Изследователите Израел Хершковиц, Йоси Зайднер и колегите им описват подробно откритията си в две съпътстващи изследвания, които предполагат, че тази нова популация хоминиди, известна вече като Nesher Ramla Homo, е мешала както гените, така и културата си с близките популации Homo sapiens в продължение на хиляди години.

Вкаменелостите се състоят от дясна теменна кост, от задната/страничната част на черепа (и някои фрагменти от лявата теменна кост) и практически пълна долна челюстна кост. След анализ екипът осъзнава, че фрагментите принадлежат на човек, който според тях не е бил напълно Homo sapiens, но не е бил и неандерталец – единственият друг вид хоминин, за който е известно, че е живял в региона.

Това е така, защото теменната кост е имала „архаични“ черти, които са напълно различни от тези на ранните и скорошните Homo sapiens, както е пък твърде дебела за да бъде неандерталска. Освен това челюстната кост също има архаични черти, но и такива, които се срещат и при неандерталците.

Така екипът разсъждава, че това е нова популация на рода Homo, която се намира някъде между двата вида и може да представлява един от последните оцелели общи предци между неандерталците и хората.

„Интерпретацията на вкаменелостите и каменните инструменти от Нешер Рамла ще предизвика различни реакции сред палеоантрополозите“, заяви тогава в изявление д-р Марта Лар, палеоантрополог и директор на Лабораторията „Дъкуърт“ в Университета в Кеймбридж.

„И все пак, възрастта на материала от Нешер Рамла, несъответстващите морфологични и археологически сродства и местоположението на обекта на кръстопътя на Африка и Евразия правят това откритие важно.“

Особености

Homo Neanderthalensis Tabun 1 Mount Carmel Israel About 1200,000-50,000 BP

Ако Хершковиц и екипът са прави, то това би могло да обясни някои особености на други фосили, извлечени от този район; такива, които преди това са били определяни като неандерталци или H. sapiens. Например прочутата дама от Табун, открита през 1932 г. от Юсра, археолог-пионер Дороти Гарод.

Ако тя и други вкаменелости (като черепа на снимката горе) наистина са членове на тази потенциално нова популация хоминиди, това би имало огромно въздействие върху разбирането ни за човешката еволюция.

Някои обаче са скептични. В публикация в блога си Джон Хоукс, палеоантрополог, предполага, че може да има и други обяснения, различни от съществуването на нова, неизвестна досега популация на H. sapiens.

„Това е провокативно предположение“, пише той през 2022 г. „Идеята сглобява поне три фосилни проби в региона, които иначе не си пасват нито с неандерталците, нито със съвременните фосилни проби в Африка.“

За Хоукс едно от алтернативните обяснения би могло да се свърже с денисовците – друга архаична популация хоминиди, за която се знае, че е имала близки отношения с неандерталците и ранните хора. Той обаче добавя, че това е само едно от предложенията.

„Данните за вкаменелостите просто не са достатъчно добри, за да изключат такъв сценарий. Знаем повече за неандерталците, отколкото за която и да е друга популация от този период, и това все още не е достатъчно, за да характеризираме напълно вариациите на неандерталците“, продължава Хоукс. „В продължение на 400 000 години еволюция не всеки член на популацията на „неандерталците“ ще има чертите, които антрополозите за първи път са разпознали и определили във вкаменелостите от последните 120 000 години.“

Към момента на писане на статията все още не е ясно дали Nesher Ramla Homo наистина е нова популация от хора, но бъдещата работа може да хвърли повече светлина върху тази загадка.

Коментарите са изключени за Nesher Ramla Homo: Открихме ли нов вид проточовек