Слабата вяра в теорията за еволюцията е свързана с по-високо ниво на предразсъдъци, расистки нагласи, дискриминационно поведение към ЛГБТК+ хората и малцинствата и обща враждебност към хора, за които се смята, че принадлежат към каквато и да е външна група, установяват изследователи, въз основа на проучвания, направени в 46 държави.
Констатациите, докладвани в Journal of Personality and Social Psychology, се основават на данни от Съединените щати, 19 страни от Източна Европа, 25 мюсюлмански страни и Израел.
„Открихме, че скептицизма към теорията, че хората са еволюирали от други животни, е свързан с предразсъдъци, расистки нагласи и подкрепа към дискриминационно поведение спрямо външни групи хора, особено към малцинства (въз основа на тяхната расова, религиозна или сексуална идентичност). Тази корелация като цяло е малка, но е последователна в различните страни и култури“, казват авторите на изследването пред IFLScience.
„Важно е, че въпреки че вярата в човешката еволюция е свързана с религиозността и политическия консерватизъм, асоциациите между вярата в еволюцията и фанатичните нагласи се поддържат и в различни религиозни категории, като в изследването взехме предвид степента на религиозност и политическите възгледи, както и други важни променливи (напр. доходи, ниво на образование и т.н.). Такива зависимости са открити и сред недоминиращи групи (религиозни и расови малцинства).“
Фанатизмът за съжаление е твърде често срещан в човешката култура, но фактът, че сме животни, може да помогне да оспорим това в себе си и в нашите общества. Работата, ръководена от изследователя Стилианос Сиропулос и д-р Ури Лифшин, предлага две хипотези защо това може да е така.
Едната е теорията за социалната идентичност, която поставя груповата идентичност в центъра на това как се самоопределяме. Така че, ако можем да приемем нашата обща човешка идентичност и дори нашата споделена животинска природа, можем един вид да разширим нашата група и така да приемем онези, които са различни от нас.
Другата идея идва от теорията за управление на тероризма. Хората са склонни да отричат своята смъртност, вярвайки, че можем да преживеем смъртта буквално или символично. Нашите култури, религии, нации, цялата сложна мрежа от елементи, които изграждат нашите социални групи, ни предпазват от екзистенциалния въпрос за смъртта. Така че ние обичаме да държим на тези социални групи. Една обоснована критика обаче може да ни отвори очите за фанатизма ни.
Теорията на еволюцията прави революция не само в науката. Свързвайки ни с животните и природния свят като цяло, променя начина, по който човечеството вижда себе си.
„Класическата социална психология предполага, че намирането на нашата обща човечност и виждането как индивидите от групи външни за нашата също са хора като нас, е начинът за намаляване на фанатизма и дехуманизацията на тези външни групи. Въпреки че това е вярно, това решение не е перфектно, защото все още пренебрегва факта, че ние по същество сме животни“, обяснява екипът пред IFLScience.
„Така че може би ключът е да можем да признаем нашия споделен животински произход – че всички сме животни, както във вътрешната ни група, така и външните групи, и по този начин да бъдем по-малко зависими от културните ни и национални идентичности, което може допълнително да смекчи междугруповите различия и в крайна сметка да намали склонността ни към предразсъдъци и междугрупови конфликти.“
Докато теорията на еволюцията е била използвана за оспорване на фанатичните нагласи като расизъм, мизогиния, ЛГБТКфобия, тя също е използвана и за поддържане на фанатизъм под прикритието на науката като, например, Движението за евгеника. Така че само защото някой знае, че еволюцията е вярна, не означава, че не притежава расистки, мизогинни, хомофобски, трансфобски или други подобни нагласи.
Екипът работи, за да види дали просто увеличаването на вярата на хората в човешката еволюция и нашата неоспорима връзка със света на животните може да помогне съответно за оспорване на фанатизма в цялата страна.