Защо седалките в автобусите са с такива безумни шарки

| от |

Щампите на седалките по автобусите са доста характерни – закачливи, ярки, често с асиметрични и хаотични шарки будят въпроса какво е вдъхновило твореца им.

Оказва се, че техният вид има много общо с мръсотията.

Transperth Mercedes-Benz OC500LE Midi (Volgren CR228L)-Priority Seats (Leftside)

Дамаските, които се използват за седалките на влакове и автобуси по света, се различават – както и техните функции. Някои изобразяват предназначението на седалката, като например местата, запазени за възрастни хора, бременни или хора с увреждания. В други случаи те напомнят на хората къде се намират, като в примера – .

Но тези модели имат една обща черта – те са доста добри в прикриването на петна.

Ежедневното пътуване може да бъде тежко за тъканите. Между многото дупета, които ще седнат върху тях, плюс всичките окапвания и изцапванията от всякакъв род, сорт, вид и произход, които могат да се очакват… Така че не искате някаква бяла, хубава тапицерия на седалката.

Накратко, шарените графики правят по-трудно да се виждат петната.

Но има и още: тъканите за седалките придобиват и втора функция – те стават извънредно популярни за дизайнерите в някои части на света. Мнозина се опитват да създадат подходящи дизайни, които да работят добре както на дневна, така и на изкуствена светлина, като се вдъхновяваха от всичко – от природата до известни художници.

Може би сте забелязали, че тъканите, използвани за седалките в автобусите и влаковете, не приличат на тези, които можете да намерите на дивана, и това също е умишлено. Проектът Celebrating Britain’s Transport Textile (Отбелязване на британския транспортен текстил) навлезе в суровия свят на мокета – предпочитаната материя за тапицериите в обществения транспорт.

„Произхождащ от френската дума за килим, мокетът е бил виждан и ползван от милиони пътници в автобуси, влакове, трамваи и тролеи в продължение на повече от 100 години“, обяснява Лондонският музей на транспорта. „Той се произвежда на станове, които ползват жакардовата техника на тъкане, като косъмът обикновено се състои от 85% вълна, смесена с 15% найлон.“

Jacquard02

Жакардов стан

„Мокетът е избран за обществения транспорт по две причини. Първо, защото е издръжлив и траен. И второ, защото цветът и шарките му прикриват следите от замърсяване, износване и разкъсване. Освен това мокетът има предимството, че е лесен и евтин за масово производство.“

Така че следващия път, когато си помислите, че декорът на автобус ви е малко прекален, отделете момент, за да оцените инженерната мисъл, вложена във всички тези шизофренични на вид цветове, геометрични форми и грапави повърхности.

 
 
Коментарите са изключени за Защо седалките в автобусите са с такива безумни шарки

Повече информация Виж всички