Колко опасна е псевдоархеологията на хора като Греъм Хенкок от Netflix

| от |

„На пръв поглед интернет конспирациите може да изглеждат тривиални измислици, на които малцина вярват, но под тях се крие цяло течение, което системно подкопава доверието в науката и установените изследователски практики.“ Това посочва Марк Алдендерфер, професор по антропология, археолог и заместник-редактор на Science Advances, в нова редакционна статия, чиято цел е да се противопостави на хора като Греъм Хенкок, които разпространяват дезинформация за археологията.

Graham-Hancock

Греъм Хенкок е добре позната и силно противоречива личност. За самопровъзгласилите се „свободомислещи“ хора и любители на конспирациите той е смел защитник на алтернативни идеи, но за утвърдените академици, учени и изследователи той е опасен разпространител на фалшива информация. Хенкок, редовен участник в подкаста „The Joe Rogan Experience“ на Джо Роугън, прекарва години в критикa на това, което той нарича „мейнстрийм археолози“, които според него активно потискат алтернативните интерпретации и разкази за нашето минало. По-конкретно, тези водещи изследователи се опитват да прикрият доказателства за някаква древна свръхнапреднала цивилизация, която някога е съществувала на Земята.

В неотдавнашното си предаване по Netflix, „Ancient Apocalypse“, пуснато през ноември 2022 г., Хенкок посещава различни обекти, включително Мексико, Индонезия, Турция и части от САЩ, за да развие своята теория. Според него светът е претърпял екологична катастрофа, след като комети се удрят Земята преди около 12 800 години. Това е период, известен като Млад дриас. След тези удари започват наводнения и огромни температурни спадове по света, които спомагат за унищожаването на неизвестна досега древна цивилизация, която „мейнстрийм“ археолозите отказват да признаят. Явно хораъта, които оцеляват този природен хаос, продължават да разпространяват знанията и технологиите си сред други по-примитивни човешки общества, които след това се развиват в древните цивилизации, които виждаме в археологическите записи.

Идеите на Хенкок се основават предимно на абсолютни спекулации и предположения, който той използва, за да звучи правдоподобно. В предаването си той системно тълкува знаци така, че да подкрепят теориите му (въпреки че те не са приети от нито един истински археолог), и се оплаква, че археолозите не го приемат сериозно…

А защо да го правят? Много от твърденията му не само отхвърлят десетилетия научни и исторически изследвания, но и подкопават цялата стойност на рецензираните, обективни изследвания.

За археолозите този тип мислене и поведение не е ново – откакто хората изучават далечното минало, има и други, които спекулират, изтъквайки абсурдни идеи. Сега обаче нещата са малко по-различни, защото се намираме в момент, в който дезинформацията относно историческото и археологическото тълкуване може лесно да се съчетае с по-коварни политически убеждения. Именно това кара професор Олдендерфер да изготви своята редакционна статия.

„В археологията от векове се занимаваме с подобни въпроси, знаете, извънземни, великани, всякакви подобни… И продължаваме да се занимаваме, но това сега е нов вид предизвикателство, което според мен заслужава малко повече внимание.“

За Алдендерфер залогът е голям: едно е да се предлагат алтернативни интерпретации на минали събития, но да се прави това по начин, който постоянно подкопава стойността на научните методологии и доверието в тях, е опасно.

„Няма значение дали Хенкок вярва в нещо или не. Проблемът е във фундаменталното предизвикателство към начина, по който се създава знанието. И това е опасната част от работата на този човек, разбирате ли?“

Професор Олдендерфер не е сам в тези опасения. След излизането на „Ancient Apocalypse“ миналата година вестник „Гардиън“ публикува статия, в която сериалът е описан като „най-опасната продукция на Netflix“. Много други археолози и учени я наричат директно „боклук“, „псевдонаука“ и „псевдоархеология“.

В редакционната си статия Олдендерфер посочва, че Дружеството за американска археология дори е писало до Netflix, за да може така нареченият „документален филм“ да бъде преетикетиран като „научна фантастика“.

„Хенкок и други подобни са на предната линия на консервативните предизвикателства към научната и академичната експертиза“, пише Олдендерфер. „Сред забележителните примери за това са твърденията, че ваксините с мРНК, използвани за лечение на COVID-19, ще променят трайно генома ви, и отричането на валидността на огромните доказателства за антропогенно обусловеното затопляне на климата.“

Все по-често подобни конспиративни твърдения се оказват подкрепени от политици, които съзнателно или не, прикрепят посланията си към тях, за да достигнат до по-крайна аудитория.

„Тези противоречия в археологията са просто една конкретна репрезентация на бързо разрастващото се недоверие към трудно постигнатия опит в почти всяка научна област, за която можете да се сетите.“

Хенкок рядко е оспорван от утвърдени археолози и учени, което позволява на влиянието му да расте. И не е трудно да се разбере защо. Това е мръсна работа, в която много от поддръжниците на Хенкок са готови да атакуват всеки учен, готов да се ангажира с нея. Нещо повече, самата академична общност рядко стимулира експертите да отделят време от графика си, за да изясняват фактите.

„Това е предизвикателство, към което всички трябва да се отнесат сериозно“, призовава обаче Олдендерфер. „Ancient Apocalypse“ е подмолно предизвикателство към легитимните научни изследвания за нашата история, създадено предимно, за да пълни джобовете на авторите си без да се съобразява с изследванията, усърдно извършени от истинските археолози, които Хенкок и неговите съмишленици така безотговорно отхвърлят.“

 
 
Коментарите са изключени за Колко опасна е псевдоархеологията на хора като Греъм Хенкок от Netflix

Повече информация Виж всички