Кевин Ийстман и Питър Лейърд, докато са в 20-те си години, живееха в западната част на Масачузетс през 1983 г. Там се опитват да изкарват прехраната си с илюстрации за местните вестници и списания. Няколко години по-рано Питър и Кевин се запознават през общи приятели около комиксите. По-късно те отново се срещат, докато съпругата на Питър посещава университета, а Кевин готви омари в местен ресторант. Скоро те започват да се събират и да рисуват заедно. Един ден се мотаеха около кухненската маса на Питър, когато Кевин нарисува, като на шега, картина на костенурка, стояща на задните си крака и държаща нунчаку. Той я нарича „Костенурка нинджа“. Питър, вдъхновен от рисунката, прави няколко други костенурки нинджа (тогава им дава и частта „Teenage Mutant“ от оригиналното заглавие на английски „Teenage Mutant Ninja Turtles“). Така се ражда франчайзът за милиарди.
Кевин и Питър смятаха рисунките си за достатъчно сполучливи и решиха да публикуват комикс в един брой, базиран около тези герои, като решават да кръстят фантомската издателската къща, която го публикува – Mirage Studios (Студио Мираж – подходящо име като имаме предвид, че всъщност „студиото“ е кухненската маса на Питър.) През март 1984 г., с 500 долара, които държавата връща на Кевин от данъците, които е платил, заедно цялата банкова сметка на Питър (която възлиза на невероятната сума от 200 долара) и заем от 1500 долара от чичо на Кевин, те отпечатват общо 3000 копия на първия комикс „Костенурките нинджа“.
След отпечатването им остават достатъчно пари да пуснат реклама в браншовото издание Comics Buyer’s Guide. В рамките на няколко месеца те не само успяха да разпродадат първите си 3000 екземпляра на цена от 1,50 долара на брой, но трябваше им се налага да отпечатат допълнителни 6000 екземпляра, за да могат да задоволят търсенето. Проектът им е толкова успешен, че до лятото те успяват да върнат заема на чичото на Кевин и дори да си разделят печалба от 200 долара. През януари 1985 г. те издават брой 2 и веднага продават 15 000 екземпляра. Ясно е, че има живот костенурките нинджа.
Първите бройки от Кевин и Питър на комикса всъщност бяха много черни като тематика и не бяха предназначени за деца. Тяхната цел е да пародират (или да отдадат почит на) четири от най-популярните комикси по онова време: Daredevil и New Mutants на Marvel Comics, Cerebus на Дейв Сим и Ronin на Франк Милър. По страниците на комикса има кръв, насилие, а в балончетата над персонажите – и ругатни.
Terrapin
Рисунките на четирите костенурки всъщност се базират на вид сладководна костенурка. Те бяха кръстени на известни художници от епохата на Ренесанса, тъй като въпреки че владеят японски бойни изкуства, Кевин и Питър смятаха, че „японските имена ще бъдат странни за американските читатели“, а и двамата са изучавали история на изкуството в колежа.
Много от героите, които знаем днес, са в света на „Teenage Mutant Ninja Turtles“ още от ден 1 – като мутиралият плъх сенсей Сплинтър, злодеят Шредер и лабораторният асистент Април О’Нийл (тя ще стане телевизионен репортер в по-късни броеве). Други персонажи обаче не оцеляват след първите години, като Радикал (известен иначе като д-р Хейзъл Макинтайър), който е получил силата си да манипулира „течна енергия“ след като е бил ударен от гръмотевица. Друг несъществуващ вече герой е Блъдсъкър – мутирала пиявица, която първоначално е използвана от костенурките, за да отмъстят на Рафаел за това, че не се е подчинил на Сплинтър, но след това тя минава към лошите.
През 1986 г. Playmate Toys проявява интерес да направи героите на комикса на линия фигурки. Така Питър и Кевин решават да наемат Марк Фрийдман, който е лицензионен агент, за да помогне в продажбите и лицензионните сделки. Именно Фрийдман ще разработи и развие Костенурките в международната марка, която всички знаем днес. Преди Playmate Toys да се ангажира да направи цяла линия играчки, те искаха да видят дали Костенурките ще се харесат на тяхната целева аудитория – децата. За да стане това, Костенурките трябваше да бъдат „омекотени“ малко. Тогава се разжда и любовта на Костенурките към пицата, а речникът им се променя от клетви към по-миловидни фрази като „Кауабънга“.
…
След мини-сериал от 5 епизода през декември 1987 г., които се оказват доста популярни, Костенурките нинджа станаха редовна програма в събота сутрин в САЩ. След 4 филма, стотици играчки, още 4 телевизионни сериала, 14 видео игри и дори музикално турне, Костенурките-мутанти остават актуални и популярни през последните 30 години, въпреки сравнителния им залез в последно време.