На 8 март се навършва точно една година от изчезването на полет MH370 на Malaysia Airlines.
До момента съдбата на пътниците на борда му остава неизвестна, а от огромния самолет няма никаква следа.
Джонатан Ман от CNN припомня какво се случи през последните 12 месеца в хода на издирвателната операция.
От изчезването на полет MH370 на 8 март 2014 г. спасителните екипи са претърсили близо 5 млн. кв. км площ в Индийския океан с надеждата да открият някаква следа от мистериозно изчезналия пътнически самолет.
В началото усилията бяха насочени в Южнокитайско море и Малакския проток – в близост до последно известното местоположение на летателния апарат.
Седмица по-късно издирването беше съсредоточено в Южния Индийски океан – на базата на нови данни, според които Боингът е променил курса си.
Няколко пъти се появяваше информация за забелязани отломки и впоследствие започна издирване под вода – с модерни технологии за сканиране на океанското дъно.
В крайна сметка екипажите на 22 самолета и 19 кораба не успяха да открият никакви следи от Боинга на Malaysia Airlines. Ръководителите на операцията направиха нов анализ на всичката информация, с която разполагаха.
Експерти направиха съпоставка на данните от радарите и сателитните комуникации и определиха дъга в Южния Индийски океан, по която смятат, че може да е преминал самолетът.
На базата на новата информация започна нова мащабна операция. В началото на октомври издирването под вода беше подновено.
Как учените определиха новият район за претърсване? Самолетът е използвал сателитната система ИНМАРСАТ, за да предава данни за местоположението си.
На редовни интервали машината извършва комуникация със спътниците над нея, за да поддържа връзката. Това са т. нар. ръкостискания.
Експертите са успели да използват точно тези автоматични ръкостискания, за да изчислят местоположението на Боинга всеки път, когато са се случвали.
С голяма доза сигурност разследващите твърдят, че машината е летяла на автопилот по време на мистериозния полет.
Добавяйки в уравнението най-вероятната височина, на която е летял самолетът, скоростта и предполагаемия запас от гориво, експертите прецизират още по-конкретна част от океана, където се предполага, че самолетът се е разбил. Тя се простира на площ от 60 хил. кв. км.
Сканирането на океанското дъно там трябва да приключи до края на май. Надеждите са, че с това ще бъде даден отговор на най-голямата мистерия в историята на гражданската авиация. / News7