Културните събития, които белязаха 2018 г.

2
Time’s Up превзе наградите „Златен глобус”
Започваме хронологично. През януари наградите „Златен глобус” бяха разтърсени от активистката вълна Time’s Up. Движението, започнало в края на миналата година имаше за цел да пребори проблема със сексуалното насилие във и извън Холивуд. „Златните глобуси” бяха белязани от дрескод – черно. Редица актьори и актриси се появиха в този цвят в знак на съпричасност и подкрепа към инициативата. На практика за първи път от години насам фокусът се измести от най-добре и най-зле облечените знаменитости.
Една черна пантера
През февруари 2018 „Марвъл” направиха история с блокбъстъра „Черната пантера”. Към момента това е най-печелившият американски филм след „Аватар” и „Силата се пробужда”. Но не това е историята, а фактът, че това е филм, който отдаде почит на културата на афроамериканците. За първи път видяхме голям филм с чернокож персонаж в главната роля. Лентата повдигна много въпроси за равноправието в Холивуд и в киното като цяло.
Кендрик Ламар и неговият „Пулицър\"
Определено този изпълнител не беше най-обичайният за награда „Пулицър” за музика. От основаването на наградите през 1943 г. този приз е отивал предимно при класически и джаз изпълнители. Именно това предизвика дискусии, когато рапърът беше удостоен с високата чест. Ламар спечели „Пулицър” за четвъртия си студиен албум „DAMN”, който беше описан от борда на директорите на наградата като „виртуозна колекция от песни, обединени от автентичност и ритмична динамика, която предлага пристрастяващи текстове, улавящи сложността на модерно афроамерикански живот.”
Бионсе продължава да пише история
Бионсе е суперзвезда, която очевидно няма да залезе скоро. Но изпълнението й на музикалния фестивал Coachella през април беше наистина специално. Първата чернокожа жена, която оглавява събитието, направи шоу, което мнозина описаха като „историческо”. „Ню Йорк Таймс” написаха за събитието, че „няма по смислено, потапящо и радикално изпълнение от американски музикант тази година или дори в близките години. На сцената Бионсе се появява в костюм, наподобяващ дреха на египетска царица, а след това минава през целия си репертоар от култови песни. Не просто участие, а изпълнение, натоварено с редица културни послания, които не останах незабелязани.
Кей попът стана световно явление
Бяхме ви разказали за възходът на южнокорейската поп музика, наричана накратко кей поп. През април групата BTS оглави класацията на списание Time за най-популярни личности на годината. Гласът се определя от читателите. Това е поредното потвърждение, че този музикален стил заема ключово място на американския пазар... а от там, и на всички останали пазари. Вече от няколко години кей попът набира популярност, а групата BTS се прочува и след участието си на Зимните Олимпийски игри в Пьонгчанг тази година. Групата също така оглави класацията „Билборд” 200 два пъти, а BLACKPINK стана  първата кей поп момичешка група, която влезе в класацията със 100-те най-големи хита на „Билборд” от 2009 година насам.
Галата на Метрополитън беше много религиозна
Ежегодната гала вечеря на Института по костюми на музея „Метрополитън” в Ню Йорк традиционно е в списъка с културни събития всяка година. Тази годината дрескодът беше „Райски тела: Модата и католическото въображение” и целта беше да се изследва връзката между традициите (свързани с миналото) и модата (свързана с бъдещето) и как тези два фактора са повлияли на модата от миналия и настоящия век.  Проведено в партньорство с Ватикана, събитието обедини сакралното и профанното и показа колко общи точки имат модата и религията.
Милиони гледаха кралската сватба
На 19 май бившата актриса Меган Маркъл се венча за принц Хари в Уиндзор. Кралската сватба беше едно от най-очакваните събития на година и беше гледана от милиони зрители по целия свят. Меган Маркъл е първият човек, произхождащ от две раси, който се венчава за член на Кралското семейство на Великобритания. Това радикално променя не само канона (присъствието на чернокож свещеник на церемонията), но и целия пейзаж на британските традиции.
Азиатците станаха „Луди богаташи”
Освен „Черната пантера” един друг филм също направи фурор, не толкова заради високата си художествена стойност, колкото заради добрия маркетинг. „Луди богаташи” (Crazy Rich Asians) е филм по известен бестселър, в който целият актьорски състав е от азиатски актьори. Филмът оглави класациите по приходи и беше възхваляван, че допринася за видимостта върху талантът на азиатските актьори.
Любовта отиде в кошчето
През октомври, по време на търг в Англия, известната творба на Банкси “Момичето с балона” беше продадена за рекордно висока цена, а секунди след продажбата беше унищожена от шредер, скри в рамката на картината. Артистът отрази случката в профила си в Isntagram и в крайна сметка самопровъзгласи остатъкът от „Момичето с балон” в нова творба – „Любовта е в кошчето”. Това вдигна многократно цената на творбата,  а купувачът – жена колекционер от Европа – казва, че ще задържи картината.
Модата се отказа от кожата 
Повлияни от идеята за устойчивост модните брандове официално решиха един по един да престанат да използват кожа в колекциите си. На Седмицата на модата в Лондон през септември всички подписаха декларация да не включват нито един елемент от естествена кожа в колекциите си.
Дейвид Хокни постави рекорд
Картината на Дейвид Хокни с двама мъже, единият плуващ в басейн, а другият гледаш отгоре, беше продадена за 90 млн. в Ню Йорк през ноември. Това е рекорд за най-скъпо продадена картина на жив артист. Картината „Портет на артист (Басейн с две фигури)” е  създадена през 1972 г. и тогава е продадена от агента на Хокни за скромната сума от 18 хил. долара. Хокни е разказвал, че картината се появява съвсем случайно, когато той вижда две снимки на пода на ателието си, застанали една до друга. Едната е на бившия му партньор Питър Шлесинджър и другата на  неизвестен плувец.
Споделяне
Харесва ми
Споделяне