Елементарно, драги ми Уотсън!

| от |

„И двамата знаем, че не полетът е онова, което те убива, а кацането.“ С тази реплика започва един от най-динамичните диалози между Шерлок и Мориарти в специалния епизод на британското шоу „Шерлок“, който беше излъчен вчера вечерта по ВВС.

Ако има нещо, което трябва да гледате, дори когато не гледате сериали и телевизия, то това трябва да е „Шерлок“. Един от анализаторите на ВВС беше казал, че всяко време има свой Шерлок Холмс и е прав. А нашето време, смятам, работи с перфектния. И това е Бенедикт Къмбърбач, великолепно воден от Стивън Мофат и Марк Гатис – хората, в чиято глава се заражда идеята да направят сериал за най-известния детектив в света, но да го поставят в 21 век. Всички смятат, че са луди и това няма да се случи. И все пак не са ли именно лудите онези, които променят хода на нещата?

„Шерлок“ е модерната, различна телевизия в нейната най-перфектна форма. Казвам това без капка съмнение. Колкото и време да трябва да се чака за нов епизод и сезон, всяка минута си заслужава.

На 1 януари тази година, след доста усилено чакане, като на девойка в агония пред мълчащия телефон, специалният епизод на „Шерлок“ беше излъчен. На него бяха възложени много очаквания и надежди, множество бяха и спекулациите. Ако някой обаче се е съмнявал, че Стивън Мофат и Марк Гатис могат да генерират най-доброто в съвременната телевизия и творчеството на Артър Конан Дойл, моля, да спре.

“The Abominable Bride” е специален епизод на модерния „Шерлок“, който обаче се развива в 1895 година. Епизодът не е част от сезона на шоуто или поне така се опитват да ни уверят всички. Но и това, както повечето неща в сериала, не са истина.

“The Abominable Bride” е стар случай на Шерлок, за който д-р Уотсън така и не е писал. На централна лондонска улица се появява луда жена, театрално драматична, облечена в сватбената си рокля, която изпада в истерия и започва да стреля по мъже. След това още по-драматично си пръсва мозъка. Малко след този случай обаче, въпросната луда булка се появява на всякакви места из Лондон като дух, убивайки мъже. Мофат и Гатис обвързват своя измислен случай с известната новела на сър Артър Конан Дойл „Петте портокалови семки“. В нея мъж, измъчван от чувство за вина, получава предупреждение с писмо, в което има една бележка и пет семки от портокал. Малко след това умира. Гатис и Мофат взимат тази луда булка, портокаловите семки и един Мориарти и започват разказа си.

„И така сцената е сложена. Завесата се вдига.“

Това сигурно е най-важната реплика в специалния епизод на „Шерлок“. Защото всичко в него е постановка, мелодраматичен театър, игра на криеница, сенки, лъжи, недомлъвки, очаквания на нещо да се случи. Като миризма на буря. Като мъж, който ти хваща ръката. „Шерлок“ е като флирт, в който двама души се надиграват и никой не е победител.

Ако си мислите, че “The Abominable Bride” не е свързан с целия „Шерлок“, на който се наслаждаваме от 2010-та насам, отново се лъжете. Епизодът е свързан с останалите епизоди на „Шерлок“ чрез сън, фантазия и един уникален случай.

„Как може някой да си пръсне мозъка и да остане жив?“, е основната загадка в епизода. И няма ли да бъде същата в предстоящия 4-и сезон, който трябва да излезе през 2017-та? Как може някой да умре и да се върне, за да те тормози? Отговорът е прост – не може. Освен, ако не е Мориарти, разбира се.

Не искам да развалям удоволствието на онзи, който сега ще седне да гледа великолепното, нефилтрирано, телевизионно пиршество „Шерлок“ с епизода “The Abominable Bride”. Затова няма да издавам повече, а само ще намигна, че това ще е един добре запълнен час и половина с прекрасната игра на Къмбърбач, Фрийман и Андрю Скот.

Епизодът има много препратки, както към творчеството на сър Артър Конан Дойл, така и към новата версия на Шерлок Холмс. Кое е истината – Шерлок в 19 век или този в 21-ви, е нещо, което всеки сам трябва да реши и избере за себе си.

От новия и същевременно класически Шерлок, когото Бенедикт Къмбърбач просто е роден да изиграе, през дебелия Майкрофт, в който Марк Гатис се е превърнал, и леко стегнатия, чаровен и умен д-р Джон Уотсън на Мартин Фрийман, до сексапилно флиртуващия проф. Мориарти, когото само Андрю Скот може да направи – всичко в “The Abominable Bride” е точно на мястото си. В него има мистерия, няколко мозъка на парчета, свръхестествени елементи – толкова любими на сър Дойл – лек феминизъм, водопада Райхенбах, мелодраматичност, няколко неразрешени проблема и най-важното – има смърт.

Както казва проф. Мориарти на Шерлок: „Смъртта… е новото секси.“

 
 
Коментарите са изключени за Елементарно, драги ми Уотсън!