Лобистите от музикалната индустрия и компаниите, предлагащи стрийминг услуги се подготвят за битка, след като министерството на правосъдието обяви, че ще преразгледа спорезуменията отпреди десетки години, отнасящи се към авторски и лицензионни възнаграждения.
Преразглеждането идва вследствие на съдебният спор между интернет радиото Pandora и праводържателите на музика и цели да “проучи функционирането и ефективността на указите за съгласие”, датиращи от 1941 година, когато е подписано споразумение с двете основни композиторски групи – Американското общество на композитори, автори и издатели и Broadcast Music Inc.
Преразглеждането би могло да доведе до промени в това колко Pandora, лидерът в интернет радиото, плаща на композиторите всеки път, когато някой слуша тяхна песен. ASCAP и BMI представляват стотици хиляди композитори, автори и издатели. Те твърдят, че сегашното споразумение не взима предвид появата на дигиталната медия. Oт Pandora казват, че не са в една категория с наземните радиа и може да не успеят да поддържат бизнес модела си ако цените продължат да се покачват.
От министерството на правосъдието заявяват, че “отделът разбира, че ASCAP, BMI и други фирми в музикалната индустрия смятат, че указите за съгласие трябва да бъдат променени, за да може да се отчете промяната в това колко музика се доставя до слушателите.”. Преразглеждането ще проучи дали промените са подходящи. Текстописците, издателите и групите търсят по-високи ставки на доходите от авторски права във времена в които продажбите намяляват.
Pandora плаща на композиторите отделно от изпълнителите. Базираната в Оукланд компания съди ASCAP през 2012 година с искания за “разумни” такси. През май месец федерален съдия в Манхатън отсъди, че трябва да се изплаща 1,85% от приходите на ASCAP, или повече от предложението на Pandora.
Pandora има около 76 милиона редовни потребители и държи около 70% от пазара с интерет радио в Щатите, но това може скоро да се промени, след като Apple закупиха Beats, които имат собствена стрийминг платформа.
Президентът и председателят на ASCAP, Пол Уилиамс каза, че е “доволен” от решението за преразглеждане на споразуменията.
“От последното преразглеждане през 2001г. са се променили много неща. Тогава дори не съществуваше iPod-а като продукт”, споделя той. “Системата за определяне на начините за компенсация на авторите на песни и на композиторите не е в крак с времето, което им пречи да изкарват прехраната си”
Майкъл О’Нийл, изпълнителният директор на BMI сподели, че “технологиите помогнаха да се демократизира развлекателната индустрия и позволи на малки и големи да бъдат чути. Но хората, които създават музика трябва да получат заслуженото от тях.”
Моли Стар, говорителят на Pandora не коментира по въпроса засега.