Who dun it? Велики криминални истории

обичайните заподозрени
Седем 
Дейвид Финчър е майстор на добре снимания трилър. А „Седем“ е едно от най-класните заглавия, които е произвеждал. Брад Пит и Морган Фрийман са млад напорист детектив и поулегнал инспектор, на които се пада задачата да разследват серия от убийства, извършени на основата на седемте смъртни гряха. Похот, чревоугодничество, гняв, алчност, леност, завист и гордост се преплитат в сюжета, а труповете – кой от кой по-гнусен, валят от всеки кадър. Филмът притежава две от най-шокиращите и изненадващи сцени в криминалното кино – разкриването на убиеца, който се предава сам, малко преди финала и последната сцена – с кутията, в която персонажът на Брад Пит намира нещо ужасно. Няма да ви разкриваме всичко, в случай, че „Седем“ все още е от филмите, които не сте гледали.
Убийство в Ориент експрес 
Агата Кристи е задължително да присъства в преброяване на най-добрите мистерии на голям екран. Една от наистина златните класики в нейното творчество, е един от последните случаи на известия детектив Еркюл Поаро, който разкрива престъпление, докато пътува в известия Ориент експрес с група от 15 непознати. Кралицата на криминалния жанр обърква и сменя правилата на кримката, по начини, които не са правени до момента и „Убийство в Ориент експрес“ е един от най-добрите й примери. Първо, в него за първи път детективът не предава виновника на полицията и второ, убиецът не е един. Синди Лъмет филмира този великолепен роман през 1974 година, а в главните роли кани младия Шон Конъри, Албърт Фини, който играе белгийския детектив, Лорън Бакал, Жаклин Бисе и Ингрид Бергман. Резултатът е „Оскар“ за Бергман, 6 номинации общо и златно кинозаглавие, което е задължително.
12 разгневени мъже 
Никита Михалков прави римейк през 2007 година на тази натегната трилър класика на Синди Лъмет от 1957-а. През 1997-а Уилям Фридкин адаптира пиесата на Реджиналд Роуз отново. Но разбира се, оригиналът е един. Пиесата на Роуз поставя зрителя в една изолирана стая, където жури от 12 съдебни заседателя – всички мъже, трябва да вземе решение във важен процес. Всички гласуват „виновен“ с изключение на един и тъй като няма единодушие, те започват да спорят и минават през цялата мистерия отново. Великолепно изграден трилър, напрегнат и силно драматичен, в който финалът определено ще ви изненада. „Кой го направи?“, „Как го направи?“ и „Направи ли го изобщо?“ ще са трите въпроса, които ще ви тормозят по време на близо двучасовото представление, каквото е това. Независимо кой от трите филма ще изберете да гледате, „12 разгневени мъже“ е задължителен за почитателите на жанра.
Десет малки негърчета 
Агата Кристи присъства с още едно заглавие тук. Разбира се, че задължителен за всеки, който обича криминалните истории, е една от най-добрите й творби – „Десет малки негърчета“. Много критици казват, че „Убийството на Роджър Акройд“ е най-доброто, което Кристи е писала, но повечето фенове не са съгласни – за тях това е историята на 10 непознати, събрани, за да бъдат избити на изолиран остров. Десет непознати човека – съдия, гувернантка, семейство икономи, бивш полицай, полковник, млад плейбой и прочие, получават любезна покана да присъстват на уикенд парти в огромно имение, намиращо се на отдалечения Негърски остров. Там ги очакват пиене и ядене, и песничка за десет малки негърчета, които измират едно по едно. Точно като в песента, групата от хора, започват да бъдат убивани един по един, докато „накрая не остана ни едно“, както се пее в песничката. Чак след това мадам Кристи разкрива зловещия си сценарий и убиеца разбира се. „Десет малки негърчета“ е най-адаптираната творба на Кристи. Миналата година тя получи и телевизионна адаптация по BBC, а вече се готви и нов филм по нея.
Не казвай сбогом 
Ако има някой, който може да държи читателя в напрегнато напрежение и да му забива крошета от страниците си, то това е Джилиан Флин. Тя прави фурор с дебютния си роман „Не казвай сбогом“, който освен, че има шокиращия туист на сюжета в самата си среда, има и един от най-шокиращите финали в модерния трилър жанр. На пръв поглед историята звучи тривиална. Навръх годишнината им Ник се прибира в дома си, за да го намери изтърбушен, а жена му Ейми – изчезнала. След пристигането на полицията, бавно но сигурно, Ейми започва да изглежда все по-мъртва, а Ник все по-виновен. Флин използва подхода да разкаже историята от гледната точка на съпруга и съпругата, като преплита и скача от настояще в минало и обратното. Малко хора умеят да го правят и Джилиан е една от тях. Дейвид Финчър филмира романа през 2014-а, а Розамунд Пайк получава номинация за „Оскар“ за безобразно добрата си игра в него. Бен Афлек, който много хора не харесват, е великолепно добър в ролята на Ник, а сценарият на Флин също й носи номинация. Просто, защото е точно толкова добър, колкото и книгата й.
Психо 
Царят на киномистериите, маестрото на трилъра на голям екран – Алфред Хичкок, снима едно от иконичните си произведения „Психо“ в момент, когато нито едно студио не иска да го финансира. Въпреки това той вярва, че романът на Робърт Блох – шокиращ и притеснителен, е задължително да се появи на голям екран. Хичкок, подобно на Кристи, си позволява да променя жанра и кани за ролята на първия труп, секссимвола на киното по онова време – мега звездата Джанет Лий. Само, за да я убие в първите 20 минути на историята. Хората си мислят, че знаят какво и защо се случва в „Психо“, но на финала разбират, че това изобщо не е така. Като резултат имаме един от шедьоврите на криминалното кино и най-страшния психопат на голям екран – тихият и спокоен Норман Бейтс.
Мементо 
Едно от най-добрите произведения на британеца Кристофър Нолан е неговият втори пълнометражен режисьорски филм. Нолан е автор и на сценария, който пък е базиран на кратката история „Memento Mori“, което значи “Помни винаги“, на брат му Джонатан Нолан. Историята разказва за мъж, който има загуба на краткотрайната памет – всичко, което се записва в нея, бива изтрито завинаги само след минути. Най-добрият подход на филма е, че Нолан избира да разкаже историята отзад-напред – именно, заради заболяването на персонажа му, като по този начин, задъхано и объркващо, ни води до финала или по-точно началото на тази мистерия. А тя е, кой е убил жената на Гай Пиърс, който играе главната роля. Уликите за решението на тази загадка се появяват из целия филм под формата на реплики, надписи и истории, но никой не ги вижда. „Мементо“ е модерна класика, която трябва да се гледа.
Споделяне
Харесва ми
Споделяне