Парижанските таксита спасяват Франция през Първата Световна война – мит или истина

| от |

Една от най-големите грешки, които един военноначалник може да допусне, е очакването за бърза победа и кратка война. Виждаме това в момента и продължаваме да ставаме свидетели на поредната дълга война, която скоро ще достигне времето от една година, а това е твърде много за всеки военен експерт. Германия прави тази грешка два пъти – през Първата Световна война и през Втората Световна война.

На 6 септември 1914 г. немската армия се намира на около 50 километра от Париж. Натискът е сериозен и по всичко личи, че сраженията ще бъдат безмилостни. Оценката им за влизане във войната посочва, че сраженията ще бъдат безмилостни, но ще има невероятна скорост и брутално настъпление. Нямат причина да не смятат точно това, съдейки по подготовката и желанието на целия немски народ за сражение.

Само за няколко месеца, Берлин е успял да премине през Белгия и да настъпи във Франция. Военната машина успява да прегази всички видове опозиция. Един месец по-рано, французите са изгубили близо 27 хиляди души и то за ден. Скоростта на германците наистина е впечатляваща и започва да кара френските генерали да се чувстват доста притиснати. Предстои още една голяма битка на изток от парижките ферми, където може да се говори за решаваща битка.

Франция е изгубила много, но Германия очаква всеки момент да дойде и новината за предаване. Точно тук се изисква и извършването на една чудовищна логистика, която да позволи на френските войници да се прегрупират и да посрещнат германците. Влаковете са сериозен метод за транспорт, но не са толкова бързи, а и никой не е сигурен колко точно са щетите по железопътната линия. Трябва алтернатива и в този критичен момент ще се окаже, че Франция има какво да предложи.

Париж разполага с таксита, впрочем има цяла армада от тях – хиляди малки и големи таксита. Колите могат да се натоварят за един бърз курс до фронта и посрещането на германците. Веднага полицията и армията започват да събират всякакви таксиметрови шофьори и ги насочват към фронта. Автомобилите не са чак толкова напреднали, но пък могат да стигнат на време.

German soldiers Battle of Marne WWI.jpg

Полицията дори обещава, че няма да следи за превишена скорост, сякаш изобщо е можела по това време. Френските войници се качват на такситата и тръгват към фронта. Истината е, че именно те ще успеят да спасят Париж. Това е историята за спасяването на Париж, но според някой източници, тя е много сериозен мит.

Според музея на Великата война, където е запазено едно от такситата, превозвало войници, таксиметровите шофьори изиграват роля, но тя далеч не е водеща. Изработен е дори мемориал, който представлява таксиметрова кола, издялкана в скала и може да бъде открита в Париж. Авторите разказват най-различни легенди за такситата от Първата Световна война, но точно тази има някои проблеми.

По това време оперират около 10 хиляди таксита в Париж. От тях само 3000 са валидни за употреба. Останалите шофьори вече са изпратени на фронта и карат камиони. Някои от парижанските шофьори често влизат в конфликт с военните и накрая получават призовка, следователно е трудно да се организират 10 хиляди таксита, а какво да говорим и за 3 хиляди таксита.

В нощта на 6-ти септември, такситата започват да се нареждат и да събират на площади и да товарят войници. Колите са Renault AG1 Landaulets, които могат да съберат пет човека и имат максимална скорост от 45-50 км/ч. Военните инструктират шофьорите да нареждат войниците в една линия. Събитието се случва през нощта и е наредено на всички да карат без фарове. Стоповете също трябва да бъдат покрити с плат, за да не се забелязват.

Всяко едно такси изпълнява стриктно командването.

Шофьорите не са чак такива патриоти и са доста гневни. Фронтът е опасен и смъртоносен, а през последните месеци не се чува нищо добро, следователно никой не иска да умре. Повечето осъзнават, че военните дори няма да им платят за тази екскурзия. Някои са достатъчно смели и оставят брояча да върви цяла вечер, а след това отиват да си търсят парите в армията. Франция плаща за курса, но това едва ли може да се смята за най-благородното дело.

По информация на повечето архиви, френските таксиметрови шофьори успяват да закарат около 5000 войника на битката. Повече от 80 хиляди ще умрат през следващата седмица в боевете. Тези 5 хиляди човека едва ли са имали възможност да променят курса на войната, за да може да се говори, че такситата на Париж са спасили страната. Историята не приключва с това, завърналите се шофьори ще трябва да стоят в резерв и да се подготвят за нов транспорт на хора до месомелачката, следователно и те самите имат някакви участия във военната индустрия.

Такситата не спасяват никого, причината за победата се крие в една мащабна немска грешка и в действията на брилянтен френски генерал. Обикновено немската стратегия започва с настъпление директно към целта, а след това и обкръжаване, докато не дойде време за предаване или елиминиране на противника. Този план е ефективен само и единствено, когато всички флангове се движат с еднаква скорост и се подчиняват на заповедите. Немският план зависи много и от времето, следователно тук идва брилянтната идея на французите.

Вместо да се опитват да се борят с целия фронт и настъплението, французите просто решили да забавят едната позиция. Една такава грешка ще коства и генерално краят на войната. По време на едно от всички сражения, немският генерал Александър фон Клюк ще започне да преследва френските войници, които отстъпват и с това разбива цялата дисциплина, оголвайки фланга и оставяйки дупки между различните позиции.

Генерал Йозеф Йофре ще види тази възможност и ще се възползва. Иска подкрепата на британците да помогнат в една контра-атака и двете сили успяват да преминат линиите и да причиняват щети, докато Германия не капитулира. Немците отстъпват и започват да копаят окопи. Бързото и брутално настъпление на немците е приключило и сега трябва да стоят и да продължават да водят своята окопна война, която често губят. Такситата нямат никаква роля в цялата тази офанзива.

Хората просто имат нужда от повече герои и затова възпяват таксиметровите шофьори на Париж. Моралът на армията също е нисък и добрите новини са от особено  значение. Немците наистина са на път да влязат в Париж и да направят ситуацията безнадеждна, но една грешка е напълно достатъчна. Тя обаче няма нищо общо с таксиметровите шофьори.  

 
 
Коментарите са изключени за Парижанските таксита спасяват Франция през Първата Световна война – мит или истина