Какво ще стане, ако въжето на асансьора се скъса

| от |

Всички сме чували ужасяващи истории за инциденти, при които въжетата на асансьор се късат и той се хвърля в свободно падане към земята с милиони километри в час.

Предполага се, че такъв подобен инцидент се случва през ноември 2018 г. в четвъртата по височина сграда в Чикаго. Тогава, съобщава се, шестима души се оказват блокирани в асансьор в бившия център „Джон Хенкок“, при което в един момент кабината „се сгромолясва“ от 95-ия етаж до фоайето на 11-ия етаж.

Има също разкази за хора, които умират заради бързото изстрелване на асансьор нагоре множество етажи в резултат на скъсани кабели или неправилно функциониране на противотежестта.

Elevator machine room

Асансьорно машинно помещение в стара сграда

Колко инциденти с асансьори има годишно?

Бъдете сигурни, че е невероятно рядко асансьор да се счупи по този начин.

Всеки ден по света се извършват безброй качвания и слизания с такива машини и фаталните случаи са относително малко. Като се има предвид броят на хората, които пътуват ежедневно, те могат да се считат за един от по-безопасните видове транспорт.

Инцидентите с асансьори, както и ескалатори, убиват около 30 и сериозно раняват около 17 000 души всяка година в САЩ, според данни, цитирани от американския Център за контрол и превенция на заболяванията (ЦКПЗ). Малко под половината от тези смъртни случаи включват хора, които работят върху машините и успяват да се заклещят между движещи се части или някъде в шахтата.

Инцидентите, при които кабелите на асансьора се късат и кабината драматично пада или се изстрелва нагоре, са практически недокументирани през последните години, според официалната статистика от САЩ.

И все пак:

Елиша Отис

Какво се случва, ако кабелът на асансьора се скъса?

Една от основните причини за относителната безопасност на асансьорите е, че те разчитат на няколко стоманени въжета, често между 4 и 8. Ако едното от тях се скъса, останалите все пак ще могат да задържат асансьора. Тези кабели са проектирани да издържат теглото на няколко пълни кабини, така че рискът да се скъсат само защото сте влезнали малко повечко хора след хубав обяд е много малко вероятен.

Но дори множеството кабели да се скъсат при някакво много странно стечение на обстоятелствата, асансьорите са снабдени с няколко слоя допълнителни предпазни мерки, които могат да защитят пътниците.

Много от тях се приписват на бащата на съвременните асансьори, Елиша Отис, американски индустриалец, който през 19 век разработва предпазно устройство, което предотвратява падането на асансьорите, ако кабелът се повреди. В повечето части на света, ако се огледате в някои модерен асансьор, ще забележите, че е направен от OTIS, компанията, основана от Елиша.

Първо е електронна спирачка. В много модерни дизайни на асансьори сензорите могат да усетят, че кабината се движи с висока скорост надолу и съответно да задействат метална спирачка отдолу на кабината на асансьора, която се врязва в релсите, които направляват кабината.

Ако има прекъсване на тока, може да се задейства друга, специална спирачката с електронно освобождаване. Много асансьори разполагат със скоба, която седи затворена плътно върху над кабината. Този тип спирачка винаги е натисната така че да спира асансьора, освен ако не й се подаде електричество, за да се освободи – което означава, че за да се движи асансьора, по нея винаги тече ток, и ако той спре, тя ще се пусне.

Отгоре на спирачките има противотежести, които са прикрепени към противоположните краища на кабелите, закачени към кабината. Тези противотежести обикновено са малко по-тежки от празната кабина и малко по-леки от пълна кабина. Дори при липса на каквато и да е спирачна система, те трябва да гарантира, че асансьора ще се издигне леко, ако е празен/полупразен, или леко ще се спусне, ако е пълна.

Хидравлични амортисьори често се поставят в горната и долната част на шахтата, за да направи това повдигане или спускане също малко по-меко.

Въпреки всички тези мерки за безопасност, инциденти очевидно все още могат да се случат. Изглежда обаче, че повечето от тях са резултат от човешка грешка, а не от някаква механична повреда в асансьора.

Що се отнася до инцидента от 2018 г. в Чикаго, ясно е, че много от предпазните мерки са спазени. Ето защо шестимата души в падащата кабина успяват да се смъкнат 84 етажа без да получат сериозни наранявания. Ако те наистина бяха паднали свободно от това разстояние, почти сигурно никой вътре нямаше да се измъкне жив.

Според разследване на инцидента само един от седемте кабела на асансьора се е скъсал. Падането, според заключението, всъщност е „постепенно спускане“, последвано от „контролирано спиране няколко етажа по-надолу. „Медийните съобщения, че асансьорът се е сгромолясал 84 етажа, са преувеличени и подвеждащи“, пише още в доклада от разследването.

 
 
Коментарите са изключени за Какво ще стане, ако въжето на асансьора се скъса