През последните 47 години безброй киномани са се сблъсквали с работата на Industrial Light and Magic (ILM), дори и да не са го осъзнавали. Това е така, защото екипът на ILM работи дълбоко зад кулисите, създавайки иновативни и правдоподобни визуални ефекти, които помагат на зрителите да се потопят в друг фантастичен свят за няколко часа, докато гледат филми като „Джурасик парк“ (1993), „Трансформърс“ (2007) и франчайзите от „Междузвездни войни“ и „Карибски пирати“.
Сега дори има нов документален филм от шест части, наречен „Светлина и магия“, поставя историята на компанията под прожекторите и пред колисите. Поредицата, която стартира на платформата за стрийминг Disney+ на 27 юли, изследва историята и въздействието на студиото ILM, което филмовият режисьор и продуцент Джордж Лукас основава през 1975 г., докато работи върху „Междузвездни войни“.
И ILM действително има за какво да разкаже – студиото разработва пионерски техники и технологии за визуални ефекти, които правят революция във филмовата индустрия. Както Жермен Люсие пише в Gizmodo: „ILM буквално промени света.“
„Визуалните ефекти създават магията, която кара хората да искат да отидат на кино“, казва Лукас в трейлъра. „Филмите са своите специални ефекти.“
Компанията, която е филиал на Lucasfilm, печели множество отличия от основаването си, включително 3 награди Еми, 15 награди Оскар за най-добри визуални ефекти и 33 награди Оскар за научни и технически достижения. Днес тя черпи от таланта на повече от 1200 служители по целия свят, включително художници, софтуерни инженери, художествени директори, редактори, продуценти, художници и техници по компютърна графика, всички от които си сътрудничат с режисьори, за да превърнат визуалните си мечти в реалност.
В ранните си дни компанията усвоява традиционни техники за визуални ефекти, като фотография на син екран, матово рисуване и конструиране на модели и миниатюри. След което служителите наистина започват да правят иновации, измисляйки как да използват компютърна графика и цифрови изображения в игрални филми и разработвайки множество нови технологии по пътя.
ILM създава някои от най-ранните компютърно генерирани герои на сребърния екран, както се вижда във филми като „Бездната“ (1989), „Терминатор 2: Денят на страшния съд“ (1991) и „Джурасик парк“. В индустрията компанията е добре известна и със способността си да комбинира безпроблемно фотореалистични цифрови изображения с видеозаписи.
Съвсем наскоро те разработват и нова платформа за виртуална продукция в реално време, наречена StageCraft, която позволява на създателите на филми да обграждат актьорите с екрани, реалистично изобразяващи всяко място по света. Това означава, че създателите на филми могат да вършат работата си от студиото, вместо да пътуват до отдалечени дестинации, за да направят желания кадър, което спестява безумно много време и пари.
Като цяло екипът на ILM е работил върху повече от 350 филма, включително 25 от 50-те най-добри световни боксофис хитове, според уебсайта на компанията. Самият документален филм също е направен от няколко силни личности – сценаристът на „Междузвездни войни“ и „Индиана Джоунс“ Лорънс Касдан режисира поредицата, която включва интервюта с Лукас, Стивън Спилбърг, Джеймс Камерън, Рон Хауърд, Робърт Земекис и други влиятелни режисьори.
„Това беше едно диво място“, казва Касдан на събитие на „Междузвездни войни“ в края на май пред Мат Шимковиц от A.V. Club. „Първоначално никой не знаеше как ще работи. Беше много импровизиране, което доведе до много комуникация. Когато хората осъзнаят уменията, които имат, те могат да бъдат разширени. В продължение на 40 или 50 години стедата беше такава, че гениите можеха да бъдат гении.“