shareit

Никола Тесла изобретява първия дрон 16 години преди Първата световна война

| от |

Никола Тесла е създал много невероятни изобретения през живота си. Но има един, който често остава незабелязан – елементарният му дрон. Преди 1900 г. той проектира и конструира миниатюрна лодка, която използва радиовълни, за да се движи безжично. Това е невероятно постижение, като се има предвид, че Никола няма никоя от технологиите, които имаме днес.

Сега ще научм малко повечк за този дрон?

TeslaWirelessPower1891

Използването на радиовълни

За да работи с радиовълните, Никола Тесла заема теории от други учени: шотландският математик Джеймс Клерк Максуел предсказва съществуването и създава принципна теория за невидимите електромагнитни вълни, а след това германският експериментатор Хайнрих Херц прави апарат, който може да ги открива.

Никола използва апарата на Херц като основа за собствен генератор на вълни, за да създаде намотката на Тесла. Той демонстрира силата на бобината чрез безжично включване и изключване на лампи (на изображението по-горе) и скоро осъзнава, че може да използва това знание за безжично захранване на устройства. Така започва да проектира прототип под формата на лодка.

Смята се, че Тесла е начева проекта си по радиоуправляемата лодка в отговор на надпреварата във военноморските въоръжения между Великобритания, Франция, Русия, САЩ, Германия, Испания и Япония през 90-те години на 19 век. С това изобретение той знае, че бронираните лодки на военноморските флоти, без екипаж и управлявани с радиовълни, ще бъдат неудържими в битка и ще спасят живота на много войници.

Tesla boat1

Прототипът

Никола Тесла избира за свой модел военноморска торпедна лодка и показва на наблюдателите магията на най-новата си технология, като размества демонстративно лостовете на превключвателна кутия – всяко движение на лодката съответства на издърпването на лост, което доказва, че невидимите радиовълни могат да накарат съда да прави каквото човек пожелае.

Великолепната демонстрация е описан от един наблюдател: „Върху маса в центъра на лабораторията стоеше модел на лодка с винтово задвижване, дълга около метър и половина. Тя съдържаше задвижващия апарат, състоящ се от електрически мотор, задвижван от акумулаторна батерия в трюма, друг двигател за задействане на кормилото и деликатен механизъм, който изпълнява функцията на приемник. Електрическите импулси, изпратени през атмосферата от далечната работна станция задействат двигателите за задвижване и управление и чрез тях (…) запалват експлодиращия заряд (…) в отговор на сигналите, изпратени от оператора.“

През ноември 1898 г. Никола Тесла получава патент за превключващата кутия и вътрешния механизъм и веднага започва да рекламира иновацията си. Ученият си представя, че изобретението му ще сложи край на всички войни и казва: „Войната ще престане да бъде възможна, когато целият свят разбере утре, че най-слабите нации могат незабавно да се снабдят с оръжие, което ще направи бреговете и пристанищата им сигурни и непревземаеми.“

Тесла иска изобретението му да бъде използвано за добро, а той да бъде запомнен като човекът, премахнал войната. Уверен, че държави по целия свят ще приемат тази нова военноморска технология, той кандидатства за патенти в 13 различни страни.

Но се появяват спорове…

Въпреки увереността си, Никола Тесла получава доста критики от колеги. Някои вярват, че той е откраднал идеята от У. Кларк, който бе демонстрирал как радиовълните могат да детонират плаващи мини, за да взривят кораб играчка месеци преди собствената демонстрация на Тесла. Той обаче осъжда тези твърдения и продължава работата си.

Въпреки противоречията, Тесла започва да произвежда и втори прототип като иска да се увери, че сигналът не може да бъде прихванат, за да попречи на враговете да поемат контролират превозното средство. За да направи това, заимства идея от гореспоменатата си демонстрация на безжично осветление.

Той успява да генерира различни радиочестоти, на които лодката ще реагирала само когато конкретни от тях, в специална комбинация една с друга, са насочени към нейния вътрешен механизъм. По този начин лодката ще реагира само когато й бъде предоставена определена комбинация, което прави невъзможно някой, който не знае за нея, да прихване превозното средство.

* * *

В началото на века обаче Никола Тесла започва да губи интерес към радиоуправляемата морска технология, която разработва, и вместо това той насочва цялата си енергия, време и ресурси към безжично захранване. Разработката на лодката е спряна и въпреки че представя прототипа на американския флот, той е отхвърлен поради сложността на маневрите, които изисква, които не са били възможни по време на битка.

Въпреки че в крайна сметка се отказва от проекта, Тесла по същество изобретява първия дрон в света. Голяма част от технологията, използвана в днешните най-съвременни безпилотни летателни апарати, е извлечена от същите принципи, които той използва в своята радиоуправляема лодка. Неговата машина дори предшества дрона Kettering Bug, създаден през Първата световна война, който е бил предварително програмиран да лети на определено разстояние.

Подобно на лодката на Тесла, Kettering Bug не успя да влезе в битка…

Kettering-bug-1

Kettering Bug

Никола Тесла знае колко новаторска и революционна е технологията му и огромните възможности, които притежава. Когато го питат за потенциала на неговия прототип като торпедо, той казва: „Не виждате безжично торпедо; виждате първата раса от роботи, механични хора, които ще вършат трудоемката работа на човешката раса.“

И след смъртта му роботите действително заемат голяма част от индустриалните позиции в света. Тесла мечтае за общество, което функционира с тяхна помощ, и благодарение на неговия елементарен дрон светът, в който живеем, почти е постигнал тази мечта.

 
 
Коментарите са изключени за Никола Тесла изобретява първия дрон 16 години преди Първата световна война

Повече информация Виж всички