Флотът на САЩ поддържа цяла гора заради един-единствен кораб

| от |

В прекрасна демонстрация на огромния бюджет на армията на САЩ, американският флот поддържа цяла една гора, само за да използва дървесината й за корабостроене. Гората е пълна с различни размери и възрасти бели дъбови дървета – здрав строителен материал, използван при изграждането на кораби с дървен корпус в миналото. Защо такава гора все още е необходима, когато военните кораби с дървени корпуси спират да се произвеждат още към края на 19 век?

Причината е един-единствен кораб: USS Конститюшън.

Този кораб е построен, докато Джордж Вашингтон все още е президент, и участва в ключови битки срещу британците по време на Британско-американската война (1812 г.). Въпреки че днес той е символ на една вече отминала ера, когато е спуснат във вода през 1797 г., Конститюшън е един от най-мощните и модерни кораби в света.

По време на войната той се сблъсква с британския HMS Жерар, чиито гюлета просто отскачат от дебелия над половин метър корпус на Конститюшън. Тази гледка кара въодушевените американски моряци да заявят, че бордовете на кораба са направени от желязо. След това той става известен като „Old Ironsides“ (Стария железен кораб), прякор, който носи и до днес.

USS Конститюшън е построен заедно с шест други фрегати, пуснати в експлоатация през 1794 г., но е единствената, останала днес. Тя обаче далеч не е прашен музеен експонат, а действащ кораб от снаряжението на ВМС.

Въпреки че казваме действащ, едва ли някога ще видим Конститюшън да се отправя към най-новата бойна зона със заредени с гюлета топове. Корабът се използва за церемониални цели и сега действа като инструмент за образование и като паметник.

Неговата продължителна служба позволява на USS Конститюшън да се превърне в най-стария кораб в света от всички видове, който все още плава, а наскоро и единственият американски кораб на служба, който някога е потапял друг кораб.

Легендарният му експлоатационен живот го спасява от демонтаж.

Constitution1803

Той прекарва Гражданската война като учебен кораб и е пенсионирана от активна служба през 1881 г. През 1907 г. е превърнат в кораб музей и претърпява сериозна реставрация през 1997 г. Тази реставрация е изключително трудна работа, тъй като инструментите, материалите и занаята – как да се осъществи такъв подвиг – са вече в тежък дефицит. За щастие, ВМС на САЩ проявяват страхотно дългосрочно планиране и засаждат бели дъбове за бъдещи дейности, свързани с кораби.

По времето, когато корабът е бил построен, белите дъбове, подходящи за такава употреба, са били налични в изобилие, но днес това не е така. Този материал е изключително здрав и издръжлив и съответно е ключов за развитието на Съединените щати в ранните му дни.

Дървесината от тези извисяващи се стари дървета се използва в строителството на железопътни линии, къщи, транспорт и, както споменахме, кораби.

Когато Военноморските сили засаждат дъбовите дървета в така наречения „Конститюшън Гроув“ (Горичката на Конститюшън), те вероятно не са очаквали, че тя ще бъде използвана във време, когато хората пътуват в летящи метални тръби и имат цялото знание на човечеството и способност за глобалната комуникация в дланта на ръката си. Но тъй като Конститюшън все пак старее, гората е необходима и днес.

Конститюшън Гроув се намира близо до крана за поддръжка на военноморски съдове, близо до Блумингтън, Индиана, и се използва, когато е необходима нова дървесина за 220-годишния кораб. Естествено, количествата, необходими за поддържане на един кораб, са сравнително малки, а дъбовите дървета могат да живеят векове, така че гората вече е домакин на сложна и биоразнообразна екосистема. Прилага се защитена както на дъбовете, така и на тази екосистема като цивилни лесовъди, които работят от името на Военноморските сили, гарантират, че екосистемата няма да бъде засегната отрицателно, когато дърветата бъдат отсечени.

Военноморските сили смятат да продължават да поддържат гората, докато съществува и Конститюшън.

 
 
Коментарите са изключени за Флотът на САЩ поддържа цяла гора заради един-единствен кораб