5 интересни факта за огнехвъргачките

| от |

Първото германско огнехвъргачно звено е командвано от бивш пожарникар

Изобретяването на съвременната, преносима огнехвъргачка е дело на немски инженер на име Ричард Фидлер, който представя модели на устройството пред имперската германска армия през 1901 г.

Устройството е допълнително разработено с помощта на германския офицер Бернхард Редеман, който работи и върху свой собствен модел. Редеман, в края на 1914 г., получава задачата да сформира специална огнехвъргачна бойна единица и също е отговорен за тактическото прилагане на оръжието.

Интересното е, че преди войната Редеман си спечелва силна репутация, когато е главен пожарен офицер в Бреслау и Лайпциг. Освен Бернхард, в неговите първи огнехвъргачни единици са наети редица други опитни пожарникари.

Type 93 japanese flamethrower

По-голямата част от жертвите на огнехвъргачките не загиват от самите пламъци.

Благодарение на присъщия на човечеството страх от огън, огнехвъргачките имат интензивни психологически ефекти върху жертвите си. Възможността за изгаряне до смърт несъмнено е непоносима и следователно огнехвъргачките са ефективни срещу вражеските укрепления и всякакви охранявани места.

Първата им бойна употреба в съвременната война става във Верден през Първата световна война, където германците шокират френските сили с ужасяващото ново оръжие. Същото шокиращо преживяване чака и британските войски при Худж.

Въпреки че много войници са убити или ранени при тези срещи, само малък процент всъщност умират вследствие от огнехвъргачките. По-голямата част от тях загиват, когато ужасени от оръжието изскачат от окопите си, страхувайки се да не изгорят, и така ефективно излизат от прикритието си и се излагат на вражески огън.

M132 Armored Flamethrower at the War Remnants Museum

M132A1

Първите „лодки Зипо“ се създават като бронетранспортьори се качват на десантни кораби

Това нововъведение в технологията за хвърляне на пламъци е мотивирано от речните битки във Виетнамската война. Когато американските сили започват първото си мащабно нападение в района на делтата на Меконг във Виетнам, те осъзнават, че способността за изгаряне на вражески бункери и скрити позиции по бреговете ще бъде от първостепенно значение за успеха им. И така, през 1967 г. започват опитите да се направи това, което днес е известно като лодки Зипо.

Първата лодка Зипо е направена чрез монтиране на БТР с огнехвъргачка M132A1 във вътрешността на бронетранспортьор. Потенциалът на тази хибридизация кара инженерите на флота да продължат с производството.

По-късно Военноморските сили заменят ансамбъла със специално построена лодка, оборудвана с две огнехвъргачки M10-8. Резервоарите за сгъстен въздух и напалм за компонента на огнехвъргачката са поставени, където преди е бил БТР-а.

Тези лодки Зипо развиват скорост до 8 възела, носят екипаж от 7 души и могат да прекарват до 5100 литра компресиран напалм, който може да бъде изстрелян на разстояние 300 метра за максимален период от 3 минути.

Огнехвъргачките обаче не са особено любими оръжия за ползване на бойното поле

Огнехвъргачката обикновено е оръжие, мразено както от жертвите, така и от операторите. Това се дължи на няколко фактора: първо, тя обикновено е тежка и тромава и създава известни нарушения в мобилността на оператора.

Второ, оръжието лесно се изразходва. Тъй като е ограничено до няколко секунди време за работа, потребителите му трябва да бъдат много точни и консервативни със спусъка. Усложнява цялото занятие и фактът, че огнехвъргачките имат относително малък обсег, така че операторите им обикновено трябва да се доближат до вражеските позиции, за да нанесат щети.

Трето, тъй като страхът от огъня е вкоренен във всички ни, враговете винаги се стремят да премахнат заплахата от него възможно най-скоро. В резултат на това огнехвъргачките винаги са под особено интензивна прицел на бойното поле и това се влошава от факта, че те са лесно забелязвани по време на действие. Следователно операторите им стават апетитни мишени за вражески снайперисти.

Операторите на оръжието са подложени на особено жестоко отношение от ръцете на врага, особено от вражески войници, които оцеляват при атаката им. Понякога те са екзекутирани по най-бърз начин.

За да се сведат до минимум тези недостатъци, огнехвъргачките са монтирани на бронирани превозни средства. Оборудвани с огнехвъргачки танкове са широко използвани по време на Втората световна война както от Оста, така и от съюзниците.

Публичното разпространение на огнехвъргачката

Използването на огнехвъргачки отдавна е излязла от военните среди и всъщност вече не се използва от американската армия и повечето други военни сили по целия свят. В Съединените щати обаче притежаването на запалителното устройство от частни лица не е ограничено от федералния закон. Всъщност е известно, че само Калифорния и Мериленд поставят някакви ограничения за използването на огнехвъргачки.

Огнехвъргачките са забранени в Обединеното кралство, а собствеността върху устройството се наказва с до 10 години затвор.

Те са използвани като средства за сигурност на автомобилите в Южна Африка под формата на „бластери“, изобретени от Карл Фури, но ползването им вече е прекратено.

Въпреки че огнехвъргачките са силно противоречиви устройства, те все още се използват широко в Съединените щати, с приложения в области като селското стопанство, управлението на земята и, странно, но в противопожарната дейност. Всъщност през 2018 г. Boring Company на Илон Мъск продава огнехвъргачки на стойност над 10 милиона щатски долара само за четири дни.

 
 
Коментарите са изключени за 5 интересни факта за огнехвъргачките

Повече информация Виж всички