Целомъдрен пояс от 18 век и фалически римски амулети – това са само част от предметите, които ще се използват за обогатяване на половото образование на учениците от две средни училища във Великобритания. В опит да им помогнат да обсъдят предизвикателни теми, изследователите от Университета в Ексетър започват нов тестов курс за училища, който преподава сексуално възпитание чрез изследване и обсъждане на древни артефакти.
Проектът „Секс и история“ засяга младежи на възраст между 14 и 19 години, които ще обсъждат илюстрации на предмети от колекцията на сър Хенри Уелком. Между 1900 г. и смъртта му през 1936 г. фармацевтичният гигант и милиардер натрупва над милион предмети от цял свят за своя Музей на медицинската история. Повече от 1000 от тях са със сексуален характер.
Елементите, избрани за проекта – които включват копулираща се двойка от слонова кост, порцеланова кукла, която представлява богинята на състраданието, и резбована мида от 19 век – се съхраняват в продължение на десетилетия в трезорите на Научния музей в Блайт Хаус и никога не са били публично излагани.
Хенри Уелком
Проектът се ръководи от професора по история Кейт Фишър и класицистката д-р Ребека Лангландс. Проф. Фишър казва пред History Extra: „По време на изследването ни Ребека и аз научихме как хората са използвали миналото, за да осмислят секса в по-късни периоди.
„Използваме предмети от миналото като средство за обсъждане на въпроси, които засягат младите хора.“
„Посетихме хранилището в Блайт Хаус и установихме, че Уелком е събрал необикновен брой красиви сексуални обекти от цял свят. В колекцията има повече от 1000, от които сме избрали около 20 за проекта.“
„След като стартирахме проекта в Девън и Корнуол, разбрахме колко подобни любопитни и интересни исторически обекти стимулират висококачествени макар и доста неудобни дискусии за важни сексуални проблеми като даването на съгласие, порнографията и доминацията в отношенията, с които учителите ни казват, че им е трудно да се справят в контекст на класната стая.“
„Това работи отчасти, защото обектите са много мощни като значение – те говорят за културно многообразие и създават впечатлението, че за секса се говори от векове, така че е добре и нормално и ние да говорим за него.“
„Но става въпрос и за дистанция – учениците говорят за различни места и различни култури. Те не е нужно да разкриват нищо за себе си.“
По отношение на целомъдрения пояс, проф. Фишър казва: „Легендата е, че идва от Средновековието, когато рицар, който заминава за кръстоносните походи, „заключва“ жената си, за да не му изневерява. Този предмет стимулира дискусии за доминацията, контрола и съгласието в едни взаимоотношения.“
„Историята за средновековния рицар вероятно е напълно измислена – коланът датира от 18 или 19 век, така че ние всъщност разглеждаме викторианската представа за жестокостта на средновековния свят, което не е това, което учениците очакват да чуят за викторианците.“
„А фалическите римски амулети подчертават разграничението между тяхното и нашето общество. Тогава са показвани сексуални изображения, които всички могат да видят – включително жени и деца.“
„Но целта на това не е просто, за да се покаже нещо сексуално. Римляните слагат, например, големи модели на пениси пред домовете си, вероятно защото вярват, че това ще донесе късмет на тях и на къщата.“
За двойката от слонова кост, най-вероятно произведена в Китай от 19 век, проф. Фишър каза: „Този обект е силен поради ограничената информация, която имаме за него. Това по подразбиране възлага на учениците самостоятелно да тълкуват за какво би могъл да служи. Те наистина са развълнувани от идеята, че подобни откровено сексуални предмети могат да бъдат част от сексуално образование или здравни инструкции.“
„Една от теориите е, че двойката е била поставяна в дъното на багажа – тоест, когато едно момиче се омъжи (през кой период точно не е известно), родителите й събрат багаж с неща, от които тя ще се нуждае в новия си, семеен живот, и в дъното под всички тези неща те поставят някакъв предмет, свързан със сексуално възпитание.“
„Другата идея е, че това може да е инструмент, използван от лекарите, за да говорят с пациентите си за техния сексуален живот, във времето, когато добрият секс се е считал за решаващ за дълголетието на човек.“
Първата обучителна сесия за учителите е в Ексетър и впоследствие те ще започнат да използват наученото в своите часове в Девън и Корнуол.