Великите любовни истории: Фей Данъуей и Марчело Мастрояни – когато горделивостта и инатът съсипят любовта

| от Мая Вуковска |

Наричат я с много имена: “хулиганката на Холивуд”, “миниатюрна бомба”, “ултимативната femme fatale”… И как няма да е фатална! Дори само с поглед може да накара и най-отракания мъжкар да се почувства слаб и уязвим. А когато в ръцете си държи оръжие, положение става направо взривоопасно. Тя е най-сексапилната и хладнокръвна екранна злодейка за всички времена. Мистериозна, арогантна и устата, тя е една от малкото жени в нейната професия, които изглеждат като фотомодели, но са благословени с таланта на Шекспирови актриси.

Всъщност Фей Данъуей, една от последните холивудски диви, която съвсем наскоро навърши 80 години, няма нужда от пространно представяне, понеже всеки киноман я е запомнил поне с една от емблематичните й роли  – дали в “Бони и Клайд” (1967), “Китайски квартал” (1974), “Телевизионна мрежа (1976) или “Аризонска мечта” (1992). Жената, която винаги е повтаряла, че не вярва в късмета, защото в живота всеки успех е въпрос единствено на нерви и дисциплина, така и нямаше късмет в любовта. Защото единственият мъж, когото някога е обичала, беше част от предългия й живот едва две години. Но затова пък каква любов!

gettyimages-168896918-594x594

Мъж на много жени

Марчело Мастрояни става известен приживе не само със забележителните си филмови изяви, но и с факта, че обича жените до такава степен, че иска да направи, ако е възможно, всичките щастливи. В обятията му са се разтапяли коя от коя по-разкошни жени и то не само на снимачната площадка. Славата му на велик любовник, който хем обича да кръшка, хем и дума не дава да се издума за раздяла със законната съпруга, започва да се носи още в средата на 60-те. Самият той обаче никога не се е възприемал като секс-символ. “Като се погледна в огледалото, казва той, изобщо не ми харесва това, което виждам –  къс нос и дебели устни. Направо се чудя как с едно такова лице мога да си изкарвам прехраната!” Жените обаче явно са на друго мнение, понеже не спират да припадат по него. И той щедро ги дарява с щастие – така, както само той умее.

Първата му голяма любов се казва Силвана Мангано – млада и обещаваща актриса, с която се познават от деца. В края на 40-те години Силвана вече е придобила известна популярност и в един момент изоставя Марчело, за да се омъжи “по сметка”, както самият той твърди.

gettyimages-186172042-594x594

За втората си голяма любов, отново начинаеща актриса, Флора Карабела, Мастрояни се жени през 1950 г. Флора не може да устои на чара на младия актьор, който тъкмо е започнал да работи с режисьор Висконти, но все още е световно неизвестен и беден като църковна мишка. “Винаги аз плащах пицата,” спомня си тя, “понеже той вечно нямаше и пукната пара в джоба си. Но затова пък беше толкова очарователен! “ Фактическото им съжителство като съпрузи продължава две десетилетия, но въпреки че се разделят през 1970-а, двамата завинаги остават женени “на хартия и пред Бога.”

През всичките години Мастрояни блестящо успява да балансира върху въжето, опънато между католическата вяра и лоялност към съпругата и поведението на Дон Жуан във и извън киното. Играта обаче се променя тотално, когато в живота на 45-годишния актьор се появява 27-годишната Фей Данъуей.

Любовници и на екрана, и в живота

В края на 60-те години Фей Данъуей вече е попаднала в А-списъка на холивудските звезди, поради което може да си позволи лукса да избира филмите, в които да се снима. Разбира се, никой не очаква, че такава пламенна и нестандартна актриса като нея ще се ориентира към посредствени сюжети и режисьори, само за да трупа пари и, както бихме се изразили днес, лайкове, но стъпката, която предприема, хвърля всички в джаза. През 68-а експериментаторският й дух  я завежда в Рим, където подписва едногодишен договор с “Чинечита”. Италианците недоумяват, но същевременно са на седмото небе от щастие. Докато всички що-годе преуспели европейски актьори се стремят да снимат в Щатите, тази холивудска знаменитост иска точно обратното – да се махне от Ел Ей и да прави италианско кино! Направо нечувана дързост.

Данъуей е запленена от работата на режисьорите, яхнали “новата вълна”, сред които е и Виторио де Сика. Когато той й предлага ролята на смъртно болна американска дизайнерка във филма си “Любовниците”, тя не се поколебава и за секунда преди да я приеме. Актьорът, който се превъплъщава в ролята на автомобилния състезател, в когото героинята на Данъуей се влюбва, е Марчело Мастрояни. Това е първият път, когато Фей не играе лошо момиче – камерата я запечатва в съвсем различна светлина: на  нежна и уязвима жена, тотално смирена пред неизбежната смърт и една още по-неизбежна последна любов.

Химията и сексуалното напрежение между двамата актьори са толкова очевидни, че

на всички на снимачната площадка им настръхва кожата като ги гледат. Напълно очаквано, любовниците се пренасят от снимачната площадка в едно напълно реално легло извън нея. Двамата изгарят в такава страст един за друг, че им се иска снимките никога да не свършват, за да може магията да продължи и да не трябва да се разделят.

gettyimages-517433146-594x594

Хем му се иска, хем му се стиска

Когато двамата актьори започват връзка, Мастрояни се води щастливо женен, а също е и баща на 18-годишна дъщеря.  Италианецът обаче не си прави труда да крие връзка си с Фей и скоро вестниците по цял са започват да излизат с техните имена и снимки на първите си страници. Съпругата Флора приема с биволско спокойствие и стоицизъм новината за поредната любовница. “Как ми се струва Фей ли? Ами типична американка, която се прави на много изискана като носи копринен шал на главата.”

Фей е толкова влюбена и такива романтични сценарии се въртят в красивата й глава, че когато снимките приключват, тя не си тръгва и остава в Рим. За да бъде с Марчело.

Само че нещата изобщо не се развиват така, както тя си е представяла. Въпреки че се разделя с жена си и се изнася от семейния дом, Мастрояни, бидейки консервативен католик, категорично отказва да се разведе със Силвана. Фей е отчаяна и бясна – тя иска да се омъжи и да има деца. А сега какво? Превърнала се е в клише –  не стига, че ходи с женен мъж, ами и целият свят знае за това.

gettyimages-605740807-594x594

В задънена улица

Настъпва период, в който взаимоотношенията на любовниците навлизат в опасни води. Споровете им все по-често завършват с шумни скандали. Марчело безумно ревнува Фей от всичко и от всички. Не й позволява да пътува до Щатите, за да се види с родителите си, държи я далече от приятелите й в Рим и й прави остри забележки, когато реши да облече някоя по-секси дреха. Тя пък го ревнува от съпругата му и се сърди с дни, когато Мастрояни отива да се види с нея и дъщеря си. Но страстта помежду им не намалява и бие по точки и ревността и караниците. Когато са заедно, не могат да откъснат ръцете си един от друг. За онова време близката им приятелка София си спомня че сърцето й се е късало като ги гледа, понеже знаела, че любовта им е невъзможна и че когато приключи, и двамата ще бъдат наранени.

В края на 69-а чашата на търпението на Фей е на път да прелее, защото вече й е писнало да бъде “другата жена”. Затова дава ултиматум на Марчело: или се развеждаш или си тръгвам и повече няма да ме видиш. Дори двете бременности на актрисата (които завършват със спонтанен аборт) не могат да накарат Марчело да махне венчалната халка и той продължава да бъде все толкова женен, колкото и в началото на връзката им. Знаейки колко набожен е Марчело, Фей изиграва и последния си коз, с който се надява да спечели играта (и ръката му!) – приема католицизма. Той обаче е непоколебим. В един момент любовта им наистина става напълно невъзможна – просто и двамата искат различни неща и никой не отстъпва от своето. Връзката им приключва през януари 1971 г – със сълзи и драма, типично по италиански.

gettyimages-644181272-594x594

Когато прошката идва твърде късно

Гордата Фей повече не се обръща назад и не му проговаря – както се и заклела, че ще направи, ако Мастрояни не избере нея пред съпругата си. Години наред италианецът търси всевъзможни начини да се свърже с нея и да я накара, ако не да се върне при него, то поне да продължат да си общуват като приятели. Опитва да я омилостиви с какво ли не – телефонни обаждания, подаръци, писма. Мълчанието от другата страна обаче е смразяващо.

Скоро след раздялата с Данъуей, Мастрояни среща и се влюбва в друга легендарна актриса, Катрин Деньов, от четиригодишната връзка с която се ражда и втората му дъщеря, Киара. Но дори по времето, когато е с Деньов, той не престава да мисли за Фей и да опитва да се свърже с нея. “След като Фей си тръгна от живота му,” казва София Лорен, “нещо в Марчело се пречупи и вече никога не беше същият.” Самата Данъуей също не преживява леко раздялата.

Започва да харчи почти всичките си приходи за алкохол и наркотици, теглото й ту скача драстично, ту рязко намалява, развива булимия, а като капак на всичко кариерата й буксува. Цената да зареже всичко, за да бъде с Марчело в Рим, се оказва висока – до средата на 70-те й дават само невзрачни роли, в които не може да изяви огромния си талант. От професионалната и емоционална дупка я измъква Роман Полански като й предлага главна роля в “Китайския квартал” – филм, който ще получи 11 номинации за “Оскар”, и в който Дануей ще изиграе един от най-впечатляващите женски персонажи за всички времена.

Един-единствен път бившите любовници се виждат и това става по време на фестивала в Кан в началото на 90—те. Но дори и тогава,  минавайки по червения килим, Фей дори не  поглежда Марчело и високомерно го подминава.

gettyimages-1137196876-594x594

Марчело Мастрояни, кралят на италианското кино, в крайна сметка получава прошката, за която е мечтал през последните 25 години от живота си. Но това става чак след смъртта му през 96-а от рак. Едва тогава Фей Данъуей осъзнава, че е направила може би най-голямата грешка в живота си като не е простила приживе на най-голямата си любов, задето не е направил компромис с принципите си заради нея.

Днес актрисата продължава да бъде все така магнетична… и вироглава. Толкова се ужасява от старостта, че категорично отказва роли на жени на нейната възраст. Големите модни брандове обаче я обожават – даже наскоро прибра дебел чек от два милиона долара от рекламна кампания за Gucci.  Дори на 80 Данъуей продължава да очаква с интерес какво ще й предостави бъдещето и не се страхува да живее на пълни обороти, защото, както самата тя казва, “животът ми може и да беше скоростно влакче, обаче аз така и не изпаднах от него.”

 
 
Коментарите са изключени за Великите любовни истории: Фей Данъуей и Марчело Мастрояни – когато горделивостта и инатът съсипят любовта