Защо изследователи са в спор относно кораба на капитан Кук

| от |

Миналата сряда изследователи в Австралия обявиха, че са идентифицирали останките на Ендевър (H.M.B. Endeavour) – изследователския кораб на капитан Джеймс Кук при първата му експедиция в Южния Тихи океан през 1768 г. – край бреговете на пристанището Нюпорт в Роуд Айлънд. Един час по-късно обаче американски археолози излязоха с опровержение, обявявайки твърдението едновременно за „прибързано“ и за нарушение на спогодбата между двете страни , съобщават Сесилия Конъл и Джейми Травърс за Australian Broadcasting Corporation (ABC).

HM Bark Endeavour Replica. Sydney

Реплика на кораба

Сблъсъкът произтича от двудесетилетно партньорство между Австралийския национален морски музей (ANMM) и Морския археологически проект на Роуд Айлънд (RIMAP). От 1999 г. насам институциите си сътрудничат в поредица от археологически експедиции край пристанището Нюпорт, претърсвайки морското дъно за доказателства за Ендевър, който е потопен от британците през август 1778 г. на фона на хаоса на Американската революция. ANMM намират потънал кораб, който кръщават RI 2394 и който впоследствие е идентифициран като Ендевър, след като е сравнен с четири други кораба, потънали в пристанището през 1778 г. по описанията му в исторически документи. Това се твърди в предварителен доклад на австралийците от 128 страници.

„Или е нашият кораб, или сме свидетели на цял куп наистина ненормални съвпадения“, казва Джеймс Хънтър, морски археолог в ANMM, пред Брайън Амарал от Boston Globe. „И никога не съм виждал толкова различни детайли да си съвпадат толкова тясно.“

В изявление Кати Абас, изпълнителен директор на RIMAP, нарича съобщението на ANMM нарушение на договора им въобще заради провеждането на изследването и казва, че резултатите от него трябва да бъдат споделени с обществеността. Хънтър, от своя страна, отвръща, че споразумението на организациите е изтекло миналия ноември.

Абас добавя: „Това, което виждаме на мястото на корабокрушението, което се изследва, е в съответствие с това, което може да се очаква от Ендфевър, но не са открити безспорни данни, които да доказват, че става въпрос за този емблематичен кораб и има много въпроси без отговор, които биха могли да отменят такава идентификация.“

HMS Endeavour off the coast of New Holland, by Samuel Atkins c.1794

Ендевър е един от най-емблематичните кораби в морската история. През август 1768 г. Кук, британски навигатор и картограф, и неговият екипаж от повече от 90 души тръгват да търсят легендарната „непозната южна земя“ Terra Australis Incognita. По времето, когато корабът се връща в Англия през юли 1771 г., капитанът е обявил източното крайбрежие на Австралия за британска територия и е успял да картографира цялата брегова линия на Нова Зеландия.

След експедицията, пише Абас за RIMAP през 2019 г., Кралският флот продава кораба на частен собственик, който го преименува на Лорд Сандуич и позволява на британското правителство да го използва като транспорт на войски по време на Американската революция. Твърди се, че британците потапят 12 кораба, включително и него, за да формират блокада, и подпалват 13-и кораб преди битката при Роуд Айлънд.

Както се отбелязва в доклада на ANMM, археолозите идентифицират RI 2394 като Ендевър въз основа на „преобладаващи доказателства“. За да смалят кръга от кандидати, пише Манан Лутра за New York Times, изследователите изследват детайли в конструкцията от останките от 18 век, разглеждат различни исторически записи и моделират оригиналната форма на кораба въз основа на оцелелите отломки (запазени са само 15% от останките на RI 2394).

В отделно изявление ANMM очертава 7 ключови доказателства, които подкрепят идентифицирането. Наред с другите показатели, музеят посочва, че RI 2394 е значително по-голям от четирите други потопени съда в района, в съответствие със записи, които посочват, че е най-големият от петте кораба. Дължината на оцелелия корпус е почти същата като записаните размери на Ендевър, а неговите конструктивни детайли, форма и конструкция съвпадат до голяма степен с историческите планове на кораба. И накрая, проби от дървен материал, взети от останките, предполагат, че е построен в Европа, а не в Америка.

„Удовлетворен съм, че това е последното място за почивка на един от най-важните и скандални кораби в морската история на Австралия“, казва директорът и главен изпълнителен директор на ANMM Кевин Съмпшън в изявлението.

Междувременно RIMAP подготвя свой собствен „доклад по легитимността“ за Ендевър и планира да публикува констатациите на своя уебсайт, след като бъде готов.

„Нашата организация признава връзката между австралийски граждани от британски произход и кораба, но заключенията на RIMAP ще бъдат водени от правилния научен процес, а не от австралийски емоции или политика“, казва Абас в изявлението на RIMAP.

 
 
Коментарите са изключени за Защо изследователи са в спор относно кораба на капитан Кук

Повече информация Виж всички