Никой не може да оспори значителния принос на Джордж Лукас в историята на киното, както с франчайза за Междузвездни войни, така и с този за Индиана Джоунс. Неговата компания също така изиграва важна роля за напредъка на специалните ефекти, постпродукцията, висококачественото аудио и дори за цифровите звукови системи в киносалоните.
Но е хубаво и да знаем, че не е измислил сам и собственоръчно – когато прави филмите от серията „Междузвездни войни“, той е силно повлиян от работата на японския режисьор Акира Куросава, както и от други филми и литература.
Титан на японското кино, Куросава от своя страна е силно повлиян от западната литература и филми. Той се жени за тази иначе чужда и различна за него култура, Куросава режисира филмови римейки на западни класики като „Throne of Blood“ (по „Макбет“) и „Ran“ (по „Крал Лир“). Отличителният му стил обаче включва традиционната японска култура с всичките й трагични драми, мошеници, арогантни самураи и самотни ронини (това са нелоялни самураи, които могат да намерят работа само като наемници и бодигарди).
Сред най-основните от влияния върху Лукас са драмите в епоха (исторически истории със сложни костюми и декори), по-известни като уестърни, и по-конкретно зашеметяващите визуални произведения на режисьора Джон Форд. Тези картини, на които той толкова се възхищава (и взема назаем), включват самотната улица, пограничния град (където селяни надничат плахо от врати и прозорци), срещата на двама мъже, които да се бият до смърт, и антигероят, който преодолява невероятно малките шансове срещу него.
В пример за това как ученикът надминава своя учител, през 60-те години Куросава започва да влияе на американските филмови дейци. Дотолкова, че два негови филма всъщност са адаптирани за западната публика: „The Seven Samurai“ като „The Magnificent Seven“ през 1960 г. и „Yojimbo“ като „A Fistful of Dollars“ през 1964 г.
Фаворит сред студентите по филмово изкуство, младият Джордж Лукас е почитател на драматичния период на Куросава (които в Япония се наричат JIdaigeki – произнася се „дже – ди – ге – ки“). Звучи ли ви познато? Може малко да ви напомня на думата „джедай“?
Сред най-влиятелните филми на Куросава върху Междузвездни войни беше „The Hidden Fortress“ от 1958 г. Основната арка на историята, както Исус Диас отбелязва в свое видео, беше: „двама селяни, които са в конфликт помежду си, помагат на принцеса престъпница и самурай ментор да избягат от лапите на вражеските императорски сили“. Както казва Исус: „Кажете ми дали това не ви звучи познато“.
Виждат се и други влияния на Куросава, включително приликата между имперската броня (като тази на Дарт Вейдър и сторм трупърите) и самурайските дрехи, поразителното сходство с Йода (не по височина) с героя Камбей Шимада от „The Seven Samurai“ и известната сцена в Кантина от Епизод IV и сцена от „Yojimbo“.
И, разбира се, битките с лазерни мечове и битките със самурайски мечове.
И още:
Според Ерик Наш, Лукас взима имената на героите си от различни източници. Той си играе с няколко холандски думи, за да създаде име, което означава „Тъмен баща“ (на английски – dark father) или „Дарт Вейдър“, а Люк (чието име прилича на гръцкото leukos, което означава светлина) трябва да представя обратното.
Името на принцеса Лея откровено отдава почит към принцеса Дея от класическите истории на Едгар Райс Бъроуз за Джон Картър, а нейното фамилно име, Органа, би трябвало да отразява конфликт между природата и техниката, или обикновените хора и злата, механизирана империя (тоест Вейдър ).
Фамилното име на Хан Соло е доста красноречиво (самотният rōnin), макар че също би трябвало да произтича от Наполеон Соло от „The Man from U.N.C.L.E.“.
Първото име на Оби-Уан Кеноби поражда асоциация с пояса на кимоно, който се казва оби саш, и е предназначено да символизира майсторството му в бойните изкуства.
R2D2 е съкращение, използвано при създаването на „American Graffiti“, което значи „Лента две, диалог две“ (Reel Two, Dialogue Two), а Чубака се предполага, че е бил вдъх новен от маламута на Лукас, наречен Индиана.
Противно на теорията на Диас, Неш вярва, че джедаите произлизат от Джед или Джеддак – господарите от серията книги „Barsoom“ на Едгар Райс Бъроуз. За „Barsoom“ се казва също, че дава вдъхновение и за името на бантите.
Пясъчните хора са направени да приличат на хората от народа Фремен от „Dune“ на Франк Хърбърт.
Татуин произлиза от Татуин, Тунис, където са заснети много пустинни сцени, а името за еуоките (от Епизод VI) се основава на името на калифорнийското коренно американско племе – миуок (miwok).
Героят, изигран от Харисън Форд в „American Graffiti“, Боб Фалфа, се твърди, че е вдъхновение за името Боба Фет.