Защо Heathrow, а не Gatwick?

| от Иван Петров по Bloomberg |

След дълги месеци на обсъждане Комисията по летищата във Великобритания публикува доклад, дълъг 342 страници, с който подкрепя разширяването на летище Heathrow в Лондон. Ето защо:

Повече пътници в най-кратък период от време.

Летище Heathrow работи на почти максимален капацитет, а авиокомпаниите предпочитат да използват новите по-големи самолети като Airbus A380, за да увеличат приходите от слотовете си. Това означава, че търсенето в момента се потиска, а с увеличаване на капацитета на летището трафикът ще се увеличи с по-бързи темпове отколкото на летище Gatwick.

Повече полети на дълги разстояния

Големите авиокомпании обичат големите хъбове. British Airways е основната причина летище Heathrow да стане най-натоварения хъб в Европа. Това означава, че в рамките на следващите 25 години летището би могло да предостави от 7 000 000 до 16 000 000 повече пътникоместа на дълги разстояния, за сравнение тази цифра би била едва от 1 000 000 до 3 000 000 за летище Gatwick. Стратегията за развитие на полетите на дълги разстояния от летище Gatwick се фокусира върху вече утвърдени маршрути като Ню Йорк, а не към добавянето на нови дестинации в бързоразвиващите се пазари като Китай. Вероятността за въвеждането на нови маршрути на дълги разстояние до 2040 ще се увеличи ако бъде построена трета северозападна писта на летище Heathrow.

По-добра възможност за икономическо развитие на Великобритания

Новите маршрути на дълги разстояния биха довели до укрепване на връзките между Великобритания и нововъзникващите пазари, които страната вижда като бъдещи бизнес партньори. Летище Heathrow има по-добре изградена железопътна и транспортна мрежа с останалата част от страната и може да свърже много лесно пасажери и товари с Шотландия и Северна Ирландия. Според Комисията построяването на втора писта на летище Gatwick “не би имало същите стратегически възможности, които биха били предоставени от разширяването на капацитета на Heathrow”.

Замърсяване

Шумовото замърсяване и емисиите от вредни газове биха засегнали по-малко домакинства ако бъде построена втора писта на летище Gatwick, но негативното въздействието върху околната среда не надхвърля „икономическите ползи на национално и регионално ниво“. Всичко е въпрос на правилно управление на средствата и компенсации към афектираните домакинства.

По-малък риск

Разходите ще бъдат сходни, но се счита, че инвестицията в летище Gatwick е по-рискова.

Политиката

Фактът, че Комисията е предложила именно Heathrow за разширение, не означава, че проектът някога ще бъде изпълнен. За да се случи това министър-председателят Дейвид Камерън трябва да намери начин да излезе от конфузната ситуация след като през 2009 каза: „Летище Heathrow няма да има трета писта, никакво ако, никакво но.“

Той също така трябва да убеди и най-големия си опонент от собствената си партия кмета на Лондон Борис Джонсън, който е против построяването на трета писта на летище Heathrow и даже на няколко пъти е казвал, че ще легне на пътя на багерите, за да спре евентуалното строителство.

 
 
Коментарите са изключени за Защо Heathrow, а не Gatwick?