IAG няма да плаща за изграждането на нова писта на Heathrow

| от CHR Aero |


Изпълнителният директор на IAG Уили Уолш се зарече, че компанията няма да плаща за изграждането на нова писта на летище Heathrow. Коментарът бе направен след обявяването на новината, че летището е спечелило подкрепата на британското правителството за трета писта.

След тригодишно проучване Комисията за летищата избра варианта за нова писта на летище Heathrow пред две други опции, аргументирайки се, че това предлага на британците най-добрия начин за добавяне на маршрути на дълги разстояния до нови пазари, които са „спешно необходими“.

Решението на Комисията е удар за другия претендент летище Gatwick, които лобираха усилено, да им се позволи разширение.

Изграждане на нова писта на летище Heathrow, най-натоварения хъб в Европа, ще струва малко повече от 17,6 млрд. паунда (25 млрд евро).

Председателят на Комисията Хауърд Дейвис заяви: “ Heathrow … осигурява огромни ползи за пътуващите по бизнес, карго операторите и цялата икономика.“

Новата писта ще спомогне за допълнително около 260 000 полета годишно, когато заработи на пълен капацитет. В момента полетите са ограничени до 480 000 годишно. Heathrow е обслужило над 73 милиона пътници през миналата година.

Предложението беше приветствано от изпълнителния директор на IAG Уили Уолш, който заяви, че Комисията „призна неотложната нужда на Великобритания за ефективен международен хъб на летището“.

В момента IAG заема около половината от 688-те слотове на Heathrow. Освен това компанията е предложила оферта от 1,4 млрд евро за Aer Lingus, която държи 24 слота на летището.

Въпреки че одобрява идеята за трета писта, г-н Уолш поясни, че е силно против авиокомпаниите да плащат сметката за изграждането ѝ и предупреди, че проектът може да бъде отложен без решителни политически действия. „Въпреки усърдната работа на сър Хауърд Дейвис, и компромисите, които е направил в опит да успокои някои политици, ще бъде истински тест дали все пак съществува политическа воля, която да превърне препоръката му в реалност. Без политическа визия и лидерство, предложението ще свърши на някой рафт, събирайки прах подобно на своите предшественици. “

Той добави: „Дори и с политически консенсус, сър Хауърд наивно вярва, че разходите, свързани с тази схема, трябва да се понесат от авиокомпаниите. Докато ние смятаме, че цената на такава скъпа инфраструктура ужасно би натоварила пътниците. Няма да платим за нея.“

Предложението вече е изправено пред силна опозиция, включително и съпротива вътре в консервативното правителство на Великобритания.

Сега е ред на правителството на Обединеното кралство да реши дали да приеме препоръката на Комисията, при положение, че г-н Камерън заяви пред избирателите си през 2009 г., че ако той дойде на власт, трета писта на летище Heathrow няма да има.“

Дейвид Камерън отрече информациите, че вече е взел решение за трета писта и е обещал разрешение за разширяване до края на годината.

Базираният в Дъблин превозвач Ryanair също заяви, че не смята, че разширяването на Heathrow ще е достатъчно, за да се реши „кризата с капацитета“ в южната част на Англия.

Главният маркетинг директор Кени Джейкъбс добави: „Ryanair се застъпва за премахването на политиците при вземане на решения за пистата и разрешаване на всяко от трите лондонски летища – Heathrow, Gatwick и Stansted да изгради три нови конкуриращи се писти, това ще разреши кризата с капацитета в югоизточната част за следващите 100 години, като в същото време ще позволи конкуренция между летищата.“

Според Heathrow изграждането може да започне през 2020 г. и новата писта ще бъде готова през 2025 г., но това може да се забави от законови решения и строги закони при планиране.

Комисията заяви, че новата писта би генерирала до 147 млрд паунда като икономически продукт за над 60 години и ще създаде повече от 70 000 работни места до 2050 г.

Жителите на Хармъндсуърт, село до северозападната част на летището, обещаха да се борят срещу препоръката.

Освен това изграждането на трета писта на летище Heathrow ще намали стойността на слотовете на Aer Lingus на летището, според авиоексперти. Ирландският превозвач има 24 слота на най-натовареното летище в Обединеното кралство и анализатори смятат, че тяхната стойност е 400-500 млн. евро. Ограничения капацитет на летището е основната причина на IAG да желае да купи Aer Lingus.

Ако бъде построена трета писта на Heathrow, стойността на съществуващите слотове, която се основава на недостига, вероятно ще намалее, смята Дейвид Холоън от Merrion Capital. Въпреки това, според него Aer Lingus би могла значително да допринесе за изграждането на друга писта, ако стане част от британския превозвач IAG.

Предложената оферта от 1,4 млрд евро на IAG за Aer Lingus е в процес на проверка от страна на Европейския орган за конкуренцията. Британският превозвач в момента заема около половината от всички слотове на летището. „Теоретично, ако се добавят повече слотове, съществуващите слотове ще загубят стойността си, ако бъдат продадени, но това не променя факта, че те могат да се използват само с една авиокомпания, така че тяхната цена се определя от това, което авиокомпаниите са готови да платят“, добави Холоън.

„Като се има предвид колко е важен Heathrow за IAG, мога да си представя, че те ще покажат своя интерес. Всичко, което ще бъде от полза за IAG, ще е от полза и за Aer Lingus [в случай на поглъщане] и повечето слотове ще доведат до увеличаване на трафика“, каза още той.

 
 
Коментарите са изключени за IAG няма да плаща за изграждането на нова писта на Heathrow