Сър Ричард Брансън: един младеж на 65

| от Иван Петров |

Чудите ли се как изглежда една типична седмица на ексцентричния предприемач Сър Ричард Брансън?

Миналата седмица той бе в Ямайка, където сменяше пелените и поемаше нощната смяна за гледане на неговите три внучета. После прекара три дни край езерото Комо, където се срещна с партньори, за да обсъдят как да накарат правителствата да подкрепят новите цели за намаляване на въглеродните емисии.

Следващата му дестинация е Руанда, където е инвестирал в редица земеделски и енергийни проекти, а след това ще бъде в Лондон, където ще участва в отбора на Virgin в Formula E, състезание за изцяло електрически коли. А покрай всичко това, успя да промотира и новата линия на Virgin Atlantic до Детройт и да хвърли първата топка на последния мач на стадиона на Detroit Tigers.

Независимо от факта, че ще стане на 65 години следващия месец, Сър Ричард Брансън живее по-динамично от доста 20-годишни. А още по-интересното е, че повечето от неговите ангажименти сега са с благотворителна цел.

Тази година е от изключителна важност за адекватното решаване на проблема с промяната на климата. Очаква се разговорите от високо ниво, които ще се проведат в Париж през декември, да постигнат ново глобално споразумение, което да наследи протокола от Киото. Брансън и неговият звезден отбор от бизнесмени, който включва Пол Полман от Unilever и индийския индустралец Ратан Тат, искат да накарат държавите да се съгласят на нова цел относно намаляването на парниковите газове до 2050.

„Ние се надяваме правителствата да бъдат дръзки и смели“, казва той, отпивайки глътка чай по време на интервю пред вестник Independent.

Ако достатъчно усилия се положат в използването на чиста енергия, Брансън счита, че повратната точка ще бъде много близо. Ако слънчевата и вятърната енергия стигнат до 20-25% от общия енергиен микс, това ще ограничи цената на петрола до не повече от 50 щатски долара за барел.

„Това ще направи повече за подобряване на образователната и здравната система, ще помогне за повишаване на заплатите и ще бъде по-добър стимул за икономиката от всичко останало“, смята той и добавя, че дизеловите автомобили трябва да престанат да съществуват и че човечеството трябва да се откаже да ползва въглища за каквото и да било.

Virgin експериментират със зелени горива от десетилетие, включително и с бутанол, петролен заместител на етанола.

Брансън също така подкрепя и проект, който цели рециклирането на отпадъци от алуминий и стомана в самолетно гориво, но споделя: „Самолетните горива са малко по-трудни за правене, но всичко останало е възможно.“

Магнатът, чиято империя включва спортни зали и салони, железници, хотели и кабелна телевизия, никога не се е страхувал от директна конфронтация с когото и да било. Въпреки, че е собственик на авиокомпания, той е виден активист за защита на околната среда. Брансън винаги се е обявявал за публичност, въпреки че финансите на компаниите му са скрити в поредица от офшорни тръстове. Ако попадне в ситуация, в която не знае как да действа, той действа инстинктивно.

Когато не успя да отговори на журналистически въпрос по време на пресконференция, той просто покани стюардеса на сцената и я завъртя, за да покаже новите униформи, чийто дизайнер е Вивиън Уестууд. Неговата ексцентричност по време на публични събития е просто част от неговия характер. На последната обиколка в Детройт на колело, той беше единственият, каращ без каска.

Но желанието му за поемане на рискове изглежда е понамаляло с годините. Ричърд Брансън вече не се спуска с въже по най-стръмните планини след инцидент в Лас Вегас, но това не му попречи да изкатери Монблан с децата си или да кайтсърфва в Ламанша.

„Все още гледам да правя забавни неща, но определено не се опитвам да се самоубия от някой балон“, казва той. А изглежда, че и бизнес рисковете, които предприема, вече са по-премерени – с изключение на един.

„Virgin Galactic?” казва Брансън, избухвайки в смях. „14 милиона долара на месец? Все пак…“ Мисията му един ден да може да имаме комерсиални космически полети изглежда не върви по план. Миналата година един от тест пилотите загина в пустинята Мохаве в Калифорния. Но мечтата му всеки да може да лети в космоса за скромната сума от 250 000 долара е все още жива, настоява той.

„Екипът ни е фантастичен, работят по цял ден и нощ“, казва той за своите инженери „Миналата седмица изкарахме новия космически кораб. Но все още имаме много работа за вършене, инцидентът ни забави с 12-15 месеца, но ще се справим.“
Друг негов проект, който обаче не е толкова известен, е OneWeb, план за създаването на гигантска комуникационна мрежа по целия свят, с която да се предостави достъп до Интернет на над 3 милиарда души. „В момента е в процес на финансиране. Мисля че имаме много вълнуващи неща, които бихме искали да споделим с хората.“

И за първи път от 18 години насам Брансън пробва нещо ново – търговия с валута. „Просто се замислих колко силен ще бъде доларът“, казва той. „Ние спечелихме десетки милиони само от това ми решение.“

Любовта му към всичко американско е ясна на всички. Той е отделил 1 милиард долара за следващите пет години, за да инвестира в хотели, круизове, спортни предприятия, технологични фирми и чиста енергия в САЩ. Докато във Великобритания Virgin ще участва в приватизацията на NHS.

Брансън си позволява да харчи милиарди, защото напоследък съдбата му се е усмихнала. Не само 30-годишната авиокомпания Virgin Atlantic работи на печалба от три години, след като смени Singapore Airlines с Delta за основен партньор, но и Virgin спечели 230 милиона паунда след продажбата на веригата от спортни центрове Virgin Active.

Акциите на Virgin America и Virgin Money са скочили рязко. А банковите му начинания около Northern Rock са изключително успешни.

“Спомням си как един от банковите ни мениджъри дойде в къщата ми, за да ми каже, че ще фалираме в понеделник. Денят беше петък. Трябваше да го изгоня от имението си. Мисълта, че няколко години по-късно ще имаме една от най-добрите банки в Англия, ме кара да се смея и да се пощипя, за да видя дали е истина.“

Но не се знае как Virgin би оцеляла, ако Брансън не беше начело. За кулисите има екип от мениджъри, които управляват дружеството, ръководен от бившия адвокат Джош Бейлис, но брадатият предприемач все още е лицето на компанията. Той казва, че не може да се пенсионира, защото не счита работа си за работа, но нито едното от децата му, Холи и Сам, изглежда биха могли да го заменят.

„Би било прекрасно, ако те можеха да поведат компанията в бъдещето“, казва той. „Холи прекарва по-голямата част от времето си в Virgin Unite (благотворителната фондация на Брансън) и в други сфери на бизнеса. Тя е много способна. Сам има собствена продуцентска компания и прави много филми, които помагат на нашите партньори.“

Но това е проблем за друго време, добавя Брансън. След Детройт, той се съсредоточава върху Руанда, където разработва схема за подпомагане на малките земеделски производители и работи върху създаването на микро енергийни мрежи – местни енергийни мрежи, които могат да работят автономно.

„Това би спряло цял куп въглеродни емисии“, обяснява той. „Сега е моментът Африка да избегне строителството на нови въглищни електроцентрали.“

Освен това Брансън би желал да бъде забранен достъпът на коли до повечето централни лондонски улици, за да може да се развие една по-добра мрежа за велосипеди. Но все пак той не бърза да се меси в политиката.

„Харесва ми да имам нови идеи, но последното нещо, което бих искал, е да участвам в политиката“, казва той.

 
 
Коментарите са изключени за Сър Ричард Брансън: един младеж на 65