„Lufthansa обяви война на индустрията“

| от Иван Петров |

Високопоставен служител в авиационната индустрия определи плана на Lufthansa да обложи всички резервации направени през GDS системите (global distribution system) като Amadeus с такса от 16 евро за „обявяване на война“, след като превозвачът заяви намерението си да „спести пари от GDS”.

Възраженията от страна на корпоративните клиенти и различни асоциации се засилиха и някои от тях даже проучват законовите рамки, за да могат да обжалват на базата на законите за конкуренцията и регулациите за прозрачност на ценообразуването.

Lufthansa вече търпи загуби от пренасочени резервации, тъй като големите корпоративни клиенти вече са инструктирали своите партньори да не резервират билети от немския авиопревозвач. Те не са съгласни да плащат тази допълнителна такса.

Lufthansa изненада авиационната индустрия с обявяването на тази такса в началото на месец юни, само два дни след изтичането на споразумението на компанията с основния партньор за правене на резервации Amadeus.

Таксата ще бъде прилагана навсякъде и ще стане част от ценообразуването на билетите на всички авиокомпании от Lufthansa Group – Swiss, Austrian Airlines и Brussels Airlines – от началото на септември.

Главният изпълнителен директор на Lufthansa Карстън Шпор каза на своите колеги по време на годишното събрание на IATA в Маями: „Мислим, че е време да действаме, а не само да говорим. Нека спестим пари от системата за резервации.“

Водещи фигури в сектора казаха за Travel Weekly: „Lufthansa обяви война едностранно. Какви ще бъдат последствията единствено пазарът или регулаторите ще покажат. Но реакцията от страна на агентите и купувачите изглежда не е от най-добрите. Ако корпоративните клиенти пренасочат своя трафик, а купувачите реагират остро, нещата може да изглеждат доста по-различно през септември. Не виждам как това би проработило в дългосрочен план.“

Въпреки това, общото мнение е, че ще трябва изключително много време за решаване на проблема.

Друг източник описа решението на Lufthansa като „опит да наложи един нов модел на туристическите агенти и купувачи“. Ако иска да успее, превозвачът трябва да се надява, че и другите авиокомпании ще последват неговия пример и ще наложат подобен тип такси.

Основен проблем за Lufthansa ще бъде налагането на подобен тип такса на пазарите, на които компанията няма силно присъствие.

Високопоставен източник от международна авиационна агенция каза: „Lufthansa продава директно 70% от билетите си, но 80% от приходите са от туристически агенти. Компанията успява да продава билети в части от света, в които не би могла, ако не използваше услугите на GDS.”

Останалите превозвачи също дадоха сигнали, че ще последват примера на Lufthansa. Според електронна анкета проведена от IATA AGC, 96 от общо 120 шефове на авиокомпании биха въвели подобни такси. Но е малко вероятно всички членове на IATA да действат заедно. Част от конкуренцията на Lufthansa се надява, че ще може да поеме част от бизнеса на немския превозвач.

Пол Уейт, главен изпълнителен директор на GTMC, предупреди, че нито една компания не би могла да издържи дълго без GDS. Той смята, че новият уеб портал на Lufthansa, който компанията ще предложи на своите агенти като начин да избегнат таксата от 16 евро за „изключително неподходящ за целта“.

The Global Business Travel Association (GBTA), която представлява големи корпоративни клиенти и TMC, призова Lufthansa да преосмисли решението си и каза, че „силно се противопоставя“ на подобен тип такса. Асоциацията смята, че таксата би „повлияла отрицателно върху различните корпоративни програми за пътуване“, „ще бъде причина за още по-голяма фрагментация в сектора“, както и че ще доведе до „значително повишение на цените“ и до „намаляване на прозрачността на ценообразуването.“

Lufthansa търси подкрепа от различни търговски дружества, но все още няма намерение да говори директно с основния доставчик на GDS системи Amadeus.

 
 
Коментарите са изключени за „Lufthansa обяви война на индустрията“